NAMIK KEMAL FİKRİ EDEBİ YÖNÜ KİŞİLİĞİ-SANAT ANLAYIŞI HAYATI ESERLERİ MADDELER HALİNDE NAMIK KEMAL EDEBİ KİŞİLİĞİ, NAMIK KEMAL FİKRİ EDEBİ YÖNÜ KİŞİLİĞİ SANAT ANLAYIŞI HAYATI ESERLERİ, NAMIK KEMAL SANAT ANLAYIŞI, ŞAİR VE YAZAR, NAMIK KEMAL ESERLERİ,
·
21
Aralık 1840'da Tekirdağ'da doğmuş, 2 Aralık 1888'de vefat etmiştir.
·
Tanzimat
döneminin "en
gür sesli vatan şairi" olarak tanımıştır.
·
Hürriyet kavramını şiirde ilk kez kullanan şairdir.
·
Divan
edebiyatı nazım biçimlerini kullanmıştır. Gazel, kaside, murabba gibi eski
nazım biçimleriyle yeni kavram ve konuları işlemiştir. “Kanun, vatan, hürriyet,
adalet, hak, hukuk” gibi konuları işlemiştir.
·
Şiirlerinde
aruz ölçüsünü kullanmıştır. Tiyatrolarında geçen bazı şiirlerinde hece ölçüsünü
kullanmıştır.
·
Şiiri,
düşüncelerini aktarmak için bir araç olarak kullanmıştır. Şiirde sosyal
konulara ağırlık vermiştir.
·
Toplum
için sanat ilkesine bağlı kalmıştır.
·
Şinasi’yle
tanışıncaya kadar tümüyle divan şiiri çizgisinde yazmıştır. Şinasi’yle
tanıştıktan sonra divan şiirinden uzaklaşarak Batı şiiri çizgisine
yaklaşmıştır.
·
Şiirinde
üç farklı dönem vardır:
·
a. İlk
dönem şiirleri, biçim bakımından eski, konu (öz) bakımından yenidir.
(Gazelleri)
·
b. Daha
sonraki şiirleri, biçim bakımından eski, konu (öz) bakımından yenidir.
(Hürriyet Kasidesi)
·
c. Son
dönem şiirleri biçim ve konu (öz) bakımından da yenidir. (Vaveyla)
·
Divan
şiirini, abartılı bir biçimde eleştirmiştir, kocakarı masallarına benzetmiştir.
·
Romantizm akımının etkisinde kalmıştır.
·
Romanları
teknik açıdan kusurludur. Araya girip bilgi vermiştir.
·
Düz
yazılarında (nesirlerinde) sanatkârane (edebi) bir üslup kullanmıştır.
·
Yazıda
konuşma dilinin kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını sade bir
dille yazmıştır.
·
Tiyatroyu
halk eğitiminde bir araç olarak görmüştür.
·
Tiyatro
yapıtlarının konularını günlük hayattan veya tarihten almıştır.
·
Ona
göre “Tiyatro
bir eğlencedir ve eğlencelerin en faydalısıdır.”
·
Tiyatrolarının
tümü dramdır.
·
Vatan
yahut Silistre isimli oyunu sahnelendikten sonra Mağusa’ya sürülmüştür.
·
Türk
edebiyatındaki yerini, düz yazı alanında; özellikle roman, tiyatro, makale,
biyografi, eleştiri, tarih türünde yazdığı yapıtlar belirlemiştir.
·
Gazetecilik
yönü de vardır, Ziya Paşa ile birlikte Hürriyet gazetesini çıkarmıştır.
·
Sosyal
ve siyasi konularda hicivler de yazmıştır.
·
Encümen-i
Şuara topluluğunda yer almıştır. Osmanlıcılık düşüncesini benimsemiştir.
·
“Lisan-ı
Osmani’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazat-ı Şamildir” makalesinde dil ile
ilgili görüşlerini ortaya koymuştur.
·
Renan
Müdafaanamesini Fransız tarihçi Ernest Renan’ın “İslamiyet, ilerlemeye
engeldir.” düşüncesini çürütmek için yazmıştır.
·
Eserleri
·
Tiyatroları: Vatan Yahut Silistre,
Zavallı Çocuk, Akif Bey, Celaleddin Harzemşah, Kara Bela, Gülnihal
·
Eleştirileri: Tahrib-i Harâbât, Takip, Renan
Müdafaanamesi, İrfan Paşa’ya Mektup, Mukaddeme-i Celal
·
Tarih Kitapları: Devr-i İstila, Barika-i Zafer,
Evrak-ı Perişan, Kanije, Silistre Muhasarası, Osmanlı Tarihi, Büyük İslam
Tarihi
·
Şiir: Hürriyet Kasidesi, Vatan Şarkısı,
Vatan Mersiyesi, Vaveyla (Çığlık)
·
·
ESERLERİ HAKKINDA KISA BİLGİLER
**
CEZMİ: Namık
Kemal; roman; Türk edebiyatının ilk tarihi romanıdır; Türk – İran savaşları
anlatılır; taht kavgası konu edilir; roman, Kırım Şehzadesi Adil Giray'ın
yaşadığı aşk ve Cezmi'nin onu kurtarmak isterken geçirdiği serüvenleri anlatır…
**
İNTİBAH: Namık
Kemal; roman; Türk edebiyatının ilk edebi romanıdır; eserde cariyelik konusu
işlenmiştir; roman, Ali Bey adlı toy bir delikanlının yaşamı ve evlilik
macerası konu edinir; eser teknik olarak pek başarılı değildir; iyi ve kötü
tipler gerçekten uzak, aşırı niteliklere sahiptir…
** AKİF
BEY: Namık
Kemal; tiyatro; yine yazarın Magosa'da yazdığı bu eserinde, yurtsever bir deniz
subayının göreve koştuğu sırada karısının kendisine bağlılık göstermeyişini
anlatırken, ahlaksal bir yorum da getirmiştir…
**
CELALETTİN HARZEMŞAH: Namık
Kemal; tiyatro; 15 perdelik tarihi bir oyundur; eser oynanmak için değil
okunmak için yazılmıştır; Namık Kemal'in en beğendiği yapıtı olarak
bilinir; oyun, Moğollara karşı İslam dünyasını koruyan Celaleddin
Harzemşah'ın kişiliği çevresinde geli-şir; bu eserde Namık Kemal, İslam birliği
düşüncesini kapsamlı bir biçimde sergilemiştir…
**
GÜLNİHAL: Namık
Kemal; tiyatro; yazarın tiyatro eserleri içinde teknik yönden en başarılı
oyunudur; yazarın, Magosa'dayken yazdığı bu eserinde baskıya ve zulme karşı
duyduğu tepkiyi dramatik bir biçimde dile getirmiştir; oyunun sahnelenmesinde
pek çok bölüm sansür tarafından çıkarılmıştır…
** KARA
BELA: Namık
Kemal; tiyatro; yazarın piyeslerinin içindeki en zayıfı ve kendisinin esas
meseleleri ile irtibatı en gevsek olanıdır; Magosa'da yazılan bu eser, saray
hizmetindeki bir harem ağasının, bir şehzadeyi seven ve babası Hint hükümdarı
olan bir kıza olan aşkı ile bunların ölümlerine yol açan faciayı anlatır; bu
bakımdan konusu itibariyle Kara Bela diğer tiyatrolardan ayrılmaktadır; Kara
Bela'da padişahlara ders verilmek istenmiş, sarayların iç yüzü halkın gözleri
önüne serilmek istenmiştir…
**
VATAN YAHUT SİLİSTRE: Namık
Kemal; ti-yatro; Türk Edebiyatı'nın batılı anlamda yazılıp oynanan ilk tiyatro
yapıtıdır; bu oyun Gedikpaşa Tiyatrosu’nda oynanmıştır; yazarın tiyatroların
içinde en çok yankı uyandıran oyunudur; teknik bakımdan kusurludur; toplumun
bozulan moralini düzeltmek amacıyla yazılmıştır; bu oyundan sonra yazar sürgüne
gönderilmiştir; kısaca bu oyunda, Türk-Rus Savası'nda gönüllü olarak cepheye
giden sevgilisinin ardından, cephede O'nunla beraber bulunmak ve onunla aynı
kaderi paylaşmak için asker kıyafetine girip, Silistre müdafasına iştirak eden
genç bir kız ile genç bir adamın aşkı etrafında gelişerek, Türk askerinin vatan
uğruna gösterdiği fedakârlığı canlandırır…
**
ZAVALLI ÇOCUK: Namık
Kemal; tiyatro; yazar bu eserinde görücü yoluyla evlenmeye karşı çıktığı
anlatır…
**
HIRRENAME: Namık
Kemal; şiir; 1872 yılında mizah dergisi Diyojen'de yayınlanmıştır; şairin
Sadrazam Mahmud Nedim Paşa'yı hicveden şiiridir…
**
BAHAR-I DÂNİŞ ÖNSÖZÜ: Namık
Kemal; eleştiri…
**
EDEBİYATIMIZ HAKKINDA BAZI MÜLAHAZATI ŞAMİLDİR: Namık Kemal;
eleştiri; edebiyatımızdaki ilk eleştiri yazısıdır, 1866 …
**
İRFAN PAŞA’YA MEKTUP: Namık
Kemal; eleştiri…
** MUKADDEME-İ
CELAL: Namık
Kemal; eleştiri; Celalettin Harzemşah oyunun başına koyduğu bir önsözdür; bu
önsözde Türk edebiyatının romantizm akımının temel ilkelerini ortaya koymuştur;
ayrıca Batı edebiyatı ile Doğu edebiyatını karşılaştırmış, tiyatro, roman türleri
üstünde durmuştur…
**
RENAN MÜDAFAANAMESİ: Namık
Kemal; eleştiri; yazar bu eserini, Fransa Akademisi üyesi mütefekkir Ernest
Renan tarafından İslamiyet’in ilerleme ve ilim karşıtı olduğuna dair
yayımladığı kırk sayfalık makalesine karşı yazmıştır…
**
TAHRİB-İ HARABAT: Namık
Kemal; eleştiri; yazar bu eserini Ziya Paşa’nın yazmış olduğu “ Harabat “ adlı
eserine karşı yazmıştır. Amacı, Ziya Paşa’nın çelişkili düşüncelerini
eleştirmektir…