TÜRK DESTANLARINDAKİ MOTİFLER / TOTEMLER
HAZIRLAYAN : MUSTAFA ŞAHİN (TDE ÖĞRETMENİ)
HAZIRLAYAN : MUSTAFA ŞAHİN (TDE ÖĞRETMENİ)
****BOZKURT****
Türk
hayat ve savaş gücünü temsil eder.
Türkler
kurda önce tanrı diye tapmışlar. Sonra kendilerinin bozkurt soyundan
geldiklerine,böylelikle birer kurt olduklarına
inanmışlardır.
Savaşlarda
Türkler düşman üzerine bozkurt sesleriyle atılırlardı. O yürüyerek ordular da
yürümüş,o durunca ordularda durmuştu.
İlk Türk
bayraklarından birinde altından bozkurt başı bulunmaktadır.
1-IŞIK: Bu motif
destanların kuruluşunda kutsiyetten kaynaklanan hayat verici bir özelliğe
sahiptir. Destanların büyük kahramanları; bu kahramanlara kadınlık ve mukaddes
Türk çocuklarına annelik yapan kadınlar ilahî bir ışıktan doğarlar. Şamanist
inanca göre yerden on yedi kat göğe doğru gittikçe aydınlanan bir nur âlemi
vardır ki bunun on yedinci katında bütün göz kamaştırıcı ışığıyla Türk Tanrısı
oturur. Yeryüzünde iyilik yapan ruhlar da bir kuş şeklinde bu nur âlemine
uçarlar.
2-RÜYA: Destanın
bütününü etkileyen ve destan kahramanlarının hareket alanını belirleyen bir
motiftir. Bir mücadele üzerine kurulu destanlarda kazanılacak başarı veya
yaşanacak bir felaket düş yoluyla önceden öğrenilir. Kadercilik anlayışı düş
motifiyle destanlarda işlenir.
3-AĞAÇ: Destanlarda ağaç
motifi üç yönüyle yer alır: Sığınak (Oba), Ana ya da Ata, varlığı, devleti
temsil eden sembol. İnsanlığın yaratılışı hakkındaki Türk düşüncesine göre
Tanrı, yeryüzündeki dokuz insan cinsini, bu insanlardan önce yarattığı dokuz
dallı ağacın gölgesinde barındırmıştır.
4-KIRKLAR: Bu motif,
kahramanlar etrafındaki gücü temsil eder. Kırk sayısı bazı eşya ve davranışları
sınırlar. Oğuz Kağan'ın kırk günde yürümesi, konuşması gibi. Kırk sayısı
görünmez aleminden gelen koruyucu, güç verici kutsiyete erişmiş şahısları da
simgeler.
5-AT: At destanlarda önemli bir konuma
sahiptir. Bunun temelinde göçebe kültürün yarattığı zorlayıcı koşullar vardır.
Ata bir tür dinsel totem özelliği kazandıran şamanist inançtır. At, kahramanın
başarıya ulaşmasında en etkin güçtür. Sahibini korur, ona yol gösterir,
tehlikelere karşı uyarır.
6-OK-YAY: Destanlarda
maden isimlerinin sıkça geçmesi Türklerin savaşçı bir ulus oldukları kadar
savaş aracı üretmede de usta olduklarını gösterir. Destanlardaki maden isimleri
tamamiyle Türkçe'dir. Bu da Türklerin çok eskiden beri madencilikle
uğraştıklarının delilidir.Ok- yay motifi destanlarda sadece savaş aracı olarak
geçmemiş, Türk üstünlüğünü ifade etmiş, hukuki bir sembol haline gelmiştir.
7-MAĞARA: Bu motif
destanlarda sığınak ve ana karnını temsil eder. Bazen de ilahî buyruğun tebliğ
edildiği yer olarak karşımıza çıkar.
8-AK SAKALI İHTİYAR: Destanlarda
hakanların akıl danışıp öğüt diledikleri gün görmüş yaşlılar vardır.Derin
tecrübeli bu kimseler, geç hakanlara yol ve iz gösterirler. Bu, Türklerin
alimlere mukaddes insan gözüyle bakıp ilme değer verdiklerini gösterir.
9-YADA TAŞI: Bu taş destanlarda millî birlik ve bütünlüğü, halkın mutluluğunu ve
devletin idealini temsil eder. Bu taş ülkeden çıkarıldığında birlik ve bütünlük
bozulur ve kıtlık baş gösterir