Divan Edebiyatı Nazım
Biçimleri ve Türleri
HAZIRLAYAN : MUSTAFA ŞAHİN
Divan şiiri
nazım şekil ve türleri -şarkı ve tuyuğ hariç- Arap ve Fars edebiyatlarından
alınmıştır.
Genellikle
beyit ve dörtlük, nazım birimi olarak kullanılmıştır.
A. NAZIM BİÇİMLERİ
Mısra
• Sözlük
anlamı “çift kanatlı bir kapının kanatlarının her biri”dir.
• Şiirdeki
anlamı, “ölçülü ve anlamlı, bir satırlık nazım parçası”dır.
• Divan
şiirinde bir şiire bağlı olmayan, başlı balına bir anlamı olan mısralara “azade
mısra” denir.
• Vecize
düzeyine yükselmiş mısralara “mısra-ı berceste” denir.
Hâlini
bilmez perişanın perişan olmayan (Ahmet Paşa)
O mahiler ki
derya içredir deryayı bilmezler. (Hayalî)
Beyit
• Sözlük
anlamı “ev”dir.
• Aynı
ölçüde ve anlamca birbirine bağlı iki dizeden oluşan nazım birimidir.
• Divan
edebiyatında öncelikle kullanılır.
• Beyit
nazım birimiyle yazılan şiirlerde her beyit başlı başına anlam bütünlüğü arz
eder.
• Beyitte
dizeler birbiriyle kafiyeli olabildiği gibi kafiyesiz de olabilir. Bu, beytin,
şiirin neresinde kullanıldığına ve kullanıldığı şiirin türüne göre değişir.
Bu şehr-i
Sitanbul ki bî-misl ü bahadır
Bir sengine yek-pare Acem mülkü fedadır (Nedim)
Bir sengine yek-pare Acem mülkü fedadır (Nedim)
O gül-endam
bir al şala bürünsün yürüsün
Ucu gönlüm gibi ardınca sürünsün yürüsün. (Enderunlu Vasıf)
Ucu gönlüm gibi ardınca sürünsün yürüsün. (Enderunlu Vasıf)
I. BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
1. Gazel
• Sözlük
anlamı “kadınlarla âşıkane sohbet etmek”tir.
• Divan
şiirinde en çok kullanılan nazım şeklidir.
• Aşk,
sevgi, güzellik ve içki konularını işleyen şiirlerdir. Lirik bir nazım
biçimidir.
• Konularına
göre adlandırılırlar: âşıkâne (garamî, lirik; Fuzulî), rindâne (Bâkî), şûhâne
(Nedimâne; Nedim), hikemî (Nâbî)
• Beyitlerle
yazılır. Beyit sayısı 5-15 arasındadır (tek sayılar).
• Beyitler
arasında genellikle konu bütünlüğü olmaz. Ama beyitler arasında anlam
bakımından bir uyum olmalıdır. Bunu kafiye ve redif sağlar.
• Gazelde
bütün beyitler aynı konuyu işliyorsa bu tür gazellere “yek-ahenk” denir; bütün
beyitler aynı söyleyiş güzelliğindeyse bu tür gazellere de “yek-avaz” denir.
• İlk
beytine “matla” (doğuş yeri) denir. Son beytine “makta” (kesme yeri, sonuç)
denir. Şairin mahlâsını söylediği beyte (genellikle son beyit) “mahlâs beyti”
denir. Gazelin en güzel beytine de “beytül-gazel” ya da “şah beyit” denir.
• Kafiye
düzeni: aa xa xa xa xa xa
• Divan
edebiyatında Fuzuli, Baki, Nedim, Necati, Taşlıcalı Yahya, Naili ve Şeyh Galip
önemli gazel şairleridir.
2. Kaside
• Kelime
anlamı “kastetmek, yönelmek”tir. Terim anlamı, “belli bir amaçla yazılmış
manzume”dir.
• Arap
edebiyatından alınmıştır.
• Beyitlerle
yazılır
•
Bölümlerden oluşur. Nesib/Teşbib (giriş), girizgâh, tegazzül, methiye, fahriye
dua. (Aşağıda anlatılacak)
• Türk
edebiyatında, din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan şiirlerdir.
• Beyit
sayısı genellikle 33-99 arasındadır. Ama daha az veya çok da olabilir.
•
Kafiyelenişi gazeldeki gibidir: aa xa xa xa xa xa ...
• Türüne,
giriş bölümünün konusuna veya redifine göre isimlendirilebilir. Rediflerine
göre: Su Kasidesi (Fuzulî), Güneş Kasidesi (Ahmet Paşa)... Konularına göre
tevhit, münacat, naat, methiye olmak üzere türlere ayrılabilir. (Nazım türleri
başlığı altında anlatılacak.)
• İlk
beytine matla; son beytine makta; en güzel beytine beytülkasid; mahlâs beytine
de tac beyit denir.
• Nefi,
kasideleriyle meşhurdur.
Kasidenin Bölümleri
a. Nesib (teşbib)
• Kasidenin
giriş bölümüdür.
• Şiir
yönünden en ağır basan bölümdür.
• Bir tabiat
tasvirinin yapıldığı veya sevgilinin güzelliklerinin anlatıldığı bölümdür.
• Bu bölümün
konuları bahar, kış, yaz, Ramazan, bayram, nevruz, hamam, gül, sünbül, güneş,
söz ustalığı, kalem, gece, savaş, at veya bir güzel olabilir.Kasideler bu
bölümde ele alınan konuya göre adlandırılır.
b. Girizgâh (giriz)
• Asıl
konuya giriş yapmak üzere düzenlenmiş en fazla iki beyitlik bölümdür.
c. Medhiye
• Kasidenin
sunulduğu kişinin, yani padişahın veya bir devlet büyüğünün övüldüğü bölümdür.
• Bu bölümde
abartılı ve sanatlı bir övgü vardır.
d. Tegazzül
• Şairin,
genellikle medhiyeden sonra bir gazel söylediği bölümdür. Her kasidede
bulunmaz.
e. Fahriye
• Şairin
kendini övdüğü bölümdür. Burada da şair abartılı bir ifade kullanır.
f. Dua
• Şairin,
kendisi ve övdüğü kişi için Allah’tan yardım dilediği bölümdür. Bu bölümde
şairin mahlâsı geçer ve bu mahlâs beytine “taç beyit” ya da “şah beyit” denir.
Konularına göre kaside türleri:
1.Tevhid:
Allah’ın birliğini anlatan kasidedir.
2.Münacaat:
Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılan kasidedir.
3.Naat:
Hz.Muhammed’in büyüklüğünü anlatan,onun övgüsü ile ilgili kasidedir.
4.Methiye:
Padişahları,vezirleri ve devrin ileri gelen kişilerini övmek için yazılan
kasidedir.
5.Mersiye:
Devlet büyüklerinin ölümünden duyulan acıları anlatan kasidedir. Baki’nin
Kanuni Mersiyesi edebiyatımızda en ünlü mersiye örneklerinden biridir.
6.Hicviye:
Bir kimseyi yermek amacıyla yazılan kasidedir. Acımasız bir dili
vardır.Edebiyatımızda hicviyenin en güzel örneklerini Nef-i vermiştir.onun
Siham-ı Kaza’sı bu türün en tanınmış örneğidir.
7-BAHARİYE:
Baharın güzelliklerinin anlatıldığı şiir.
8- IYDİYE:
Bayramları anlatan şiir.
9-CÜLUSİYE:
Padişahın tahta çıkışını anlatan şiir.
3. Mesnevi
• Kelime
anlamı “ikili, ikişer ikişer”dir. HAZIRLAYAN : MUSTAFA ŞAHİN
• İran
edebiyatından alınmıştır. İran edebiyatında Firdevsî’nin Şehname’si ünlüdür.
• Klâsik
halk hikâyeleri, destanî konular, aşk hikâyeleri, savaşlar, dinî ve felsefî
konuları işlenir
• Konu ne
olursa olsun olaylar masal havası içinde anlatılır.
• Konularına
göre sınıflandırılırlar: aşk, din ve tasavvuf, ahlâk ve öğreticilik, savaş ve
kahramanlık, şehir ve güzelleri, mizah.
• İran
edebiyatından alınmış nazım şeklidir.
• Divan edebiyatının
en uzun nazım şeklidir (beyit sayısı sınırsızdır). 20-25 bine kadar çıkabilir.
• Mesnevi de
bölümlerden oluşur: Önsöz, tevhit, münacat, naat, miraciye, 4 halife için övgü,
eserin sunulduğu kişiye övgü, yazış sebebi, asıl konu, sonsöz.
• Mesnevide
her beyit kendi içinde kafiyelidir: aa bb cc dd ee ...
• Divan
şiirinde beş mesneviden oluşan eserler grubuna (bugünkü anlamıyla setine)
“hamse” denir.
• Mevlânâ,
Fuzulî, Şeyhî, Nabî ve Şeyh Galip (Hüsn ü Aşk) önemli hamse şairlerimizdir.
• Bizde
Leylâ vü Mecnun (aşk; Fuzulî), Hüsrev ü Şirin, Harname (hiciv; Şeyhî), Yusuf ü
Züleyha, İskendername (tarihî, destanî; Ahmedî),
4. Kıta
• İki
beyitten oluşur.
• Kelime
anlamı “parça, bölük, cüz”dür.
• Terim
anlamı “kafiye düzeni ‘xaxa’ şeklinde olan nazım biçimi”dir.
• Dörtlük de
denir.
• Değişik
konularda yazılır: önemli bir düşünce, hikmet, nükte, yergi.
• Mahlâs
bulunmaz.
……a ……c …….ç
……b ……b ….…b
5. Müstezat
• Kelime
anlamı “artmış, çoğalmış”tır.
• Gazelin
özel biçimidir.
• Uzun
dizelere kısa bir dize ekleyerek yazılır. İki kısa dize de eklenebilir. Matla
beyti yoktur.
• Uzun
mısralara eklenen kısa mısralara ziyade denir.
• Konu
bakımından gazelden farkı yoktur.
• Uzun
mısraların ölçüsü “mefûlü / mefâîlü / mefâîlü / feûlün”, kısa mısraların ölçüsü
“mefûlü / feûlün”dür.
• Kafiye
düzeni farklı farklıdır:
a(a) a(a) –
b(b) a(a) – c(c) a(a) – d(d) a(a) - ...
a(b) a(b) – c(c) a(b) – d(d) a(b) – e(e) a(b) - ...
a(b) a(a) – x(x) a(b) – x(x) a(b) – x(x) a(b) - ...
a(b) a(b) – c(c) a(b) – d(d) a(b) – e(e) a(b) - ...
a(b) a(a) – x(x) a(b) – x(x) a(b) – x(x) a(b) - ...
• Diğer
özellikleri gazelle aynıdır.
II. BENTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
A. TEK DÖRTLÜKLER
1. Rubai
• İran
edebiyatından geçmiş bir nazım biçimidir.
• Tek
dörtlükten oluşur.
• Kafiye
şeması: “aaxa” şeklinededir.
• Kendine
özgü aruz ölçüleriyle yazılır. Bu kalıplar “mef û lü” ile başlar, “fa’ul” ya da
“fa” ile biter.
• Rubailerde
şair, dünya görüşünü, felsefesini, tasavvufi düşüncesini, maddi ve manevi
aşkını özlü bir biçimde işler.
• Az sözle
çok şey söylemek esastır.
• İran
edebiyatında Ömer Hayyam; edebiyatımızda ise Mevlânâ, Nabi, Nedim, Yahya Kemal
ve Arif Nihat Asya önemli rubai şairleridir.
2. Tuyuğ (tuyuk)
• Türklerin
yaratıp Divan şiirine kazandırdığı nazım şeklidir. Maninin karşılığı sayılabilir.
• Tek
dörtlükten oluşur.
•
Kafiyelenişi rubaiyle aynıdır. aaxa
• Manide
olduğu gibi cinaslı uyak kullanılır. HAZIRLAYAN : MUSTAFA ŞAHİN
• Halk
şiirinde 11’li kalıpla söylenen mani biçimindeki şiirlere de tuyuğ denir.
• Aruzun
yalnız “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla yazılır.
• Rubaide
işlenen konular tuyuğda da işlenir.
•
Edebiyatımızda Kadı Burhaneddin, Nesimi ve Ali Şir Nevai önemli tuyuğ
şairleridir. Aaba
B. MUSAMMATLAR
Musammatlar
dört ya da daha fazla mısralı bentlerden oluşan şiirlerdir.
a. DÖRTLÜLER
1. Murabba
• Bent
denilen dört mısralık bölümlerden meydana gelen bir nazım şeklidir.
• En az üç
en fazla yedi bentten oluşur.
• Aruzun her
ölçüsüyle yazılabilir.
• Her konu
işlenebilir. Özellikle felsefî konular ve aşk...
aaaa bbba
ccca ... ya da bbba ccca ddda ...
• Bazen
dördüncü mısralar nakarat olabilir.
• Nedim,
Fuzuli
2. Şarkı
• Türklerin
Divan edebiyatına kattığı nazım şeklidir.
• Aşk ve
güzellik konularını işler
•
Bestelenmek üzere yazılmış şiirlerdir.
• Bu yüzden
bent sayısı azdır.
• Konu
genellikle aşk, sevgi, sevgili, içki ve eğlencedir.
• Kafiye
düzeni murabbaa benzer. Ama farklı da olabilir:
aaaa bbba
ccca ...
ccca ddda eeea ...
aaxa bbba ccca ddda
aanaan bbban cccan ...
aaxan bbban cccan dddan
ccca ddda eeea ...
aaxa bbba ccca ddda
aanaan bbban cccan ...
aaxan bbban cccan dddan
• Nedim bu
nazım şeklinin en önemli şairidir.Enderunlu Vasıf ve End. Fazıl da şarkı
yazmışlardır. Yahya Kemal’in de şarkıları vardır.
3. Terbi
• Kelime
anlamı “dörtleme, dörtlü duruma getirme”dir.
• Bir
gazelin beyitlerinin üstüne başka bir şair tarafından aynı ölçü ve uyakta
ikişer dize eklenerek yazılan murabbaa denir.
• Kafiye
şeması: (aa)aa (bb)ba (cc)ca (dd)da (ee)ea ...
b. BEŞLİLER
1. Muhammes
• Her bendi
beş dizeden oluşan nazım biçimidir.
• Her konuda
yazılabilir.
• Aruzun her
kalıbıyla yazılır.
• Bu biçimde
şarkılar da yazılabilir.
Kafiye
şeması:
aaaanan bbbanan
cccanan dddanan
aaaaaan bbbban ccccan ddddan
bbbaa cccaa dddaa eeeaa
aaaaa bbbba cccca dddda
aaaaaan bbbban ccccan ddddan
bbbaa cccaa dddaa eeeaa
aaaaa bbbba cccca dddda
2. Tardiye
• Muhammesin
özel bir biçimidir.
• Sadece
“mefûlü mefâilün faûlün” kalıbıyla yazılır.
bbbba cccca
dddda eeeea.
• Şeyh
Galip, Hüsn ü Aşk’ta kullanmıştır.
3. Tahmis
• Kelime
anlamı “beşleme, beşli hâle getirme”dir.
• Bir şairin
gazelinin beyitlerinin üstüne aynı ölçü ve kafiyede üçer mısra ilâve edilerek
yazılmış muhammese denir.
Kafiye
düzeni (aaa)aa (bbb)ba ...
4. Taştir
• Tahmisin
başka bir biçimidir.
a(aaa)a
b(bbb)a c(ccc)a ...
c. ALTILILAR
1. Müseddes
• Bentleri
altı dize olan nazım biçimidir. çeşitli konularda yazılır.
aaaaaa
bbbbba ccccca ddddda ...
aaaaaa bbbbcc ddddee ffffgg ...
bbbbca ddddca eeeeca ffffca ...
aaaaanan bbbbanan ccccanan ...
aaaaaa bbbbcc ddddee ffffgg ...
bbbbca ddddca eeeeca ffffca ...
aaaaanan bbbbanan ccccanan ...
2. Tesdis
• Tahmis
gibidir.
(aaaa)aa
(bbbb)ba (cccc)ca (dddd)da ...
d. MÜSEBBA
• Bentleri
yedi dizelidir.
e. MÜSEMMEN
• Bentleri
sekiz dizelidir.
aaaaaaaa
bbbbbbba cccccccca ...
aaaaaabb cccccccdd ...
aaaaaabb cccccccdd ...
f. MÜTESSA
• Bentleri 9
dizelidir.
g. MUAŞŞER
• Bentleri
10 dizelidir.
h. TERKİB-İ BEND
• Bentlerle
kurulan uzun bir nazım biçimidir.
• Yaşamdan,
talihten şikayet; felsefi düşünceler, dini, tasavvufi konular ve toplumsal
yergilerin işlendiği şiirlerdir.
• En az beş
en fazla on bentten oluşur.
• Her bent
de beş ila on beyitten oluşur.
• Bentlerin
kafiye düzeni gazele benzer.
• Her bendin
HAZIRLAYAN
: MUSTAFA ŞAHİN
(terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen
bir beyit vardır.
• Her bendin
sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır. Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi
aralarında uyaklanır.
• Bentlerin
kafiyelenişi gazeldeki gibidir.
aa xa xa xa
xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd ...
(aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd)
(aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd)
•
Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir. İkisi
de toplumsal konularda yazmıştır.
i. TERCİ-i BEND
• Biçim ve
uyak bakımından terkib-i bende benzer.
• Farklardan
biri vasıta beyitlerinin her bendin sonunda aynen tekrarlanışıdır.
• Konu
bakımından da fark vardır: Genellikle Tanrı’nın gücü, evrenin sonsuzluğu,
doğanın ve yaşamın karşıtlıkları işlenir.
• Ziya Paşa.
B. NAZIM TÜRLERİ
1. Tevhid
Allah’ın
birliğini ve yüceliğini konu edinen ve kaside nazım biçimiyle yazılan
şiirlerdir. Tevhit ve münacat divanlarda en başta yer alır. En tanınmış tevhit
Nabi’nindir.
2. Münacat
Allah’a yalvarıp
yakarılan ve ondan af dilenen şiirlerdir. Genellikle kaside nazım şekliyle
yazılırlar. Tevhit ve münacat divanlarda en başta yer alır.
3. Naat
Hz.
Muhammed’ı öven ve kaside şekliyle yazılan şiirlerdir. Hz. Muhammed’in türlü
vasıfları ve mucizeleri anlatılır. En tanınmış naat Fuzuli’nin Su Kasidesi’dir.
4. Mersiye
Ölen
kişilerin ardından söylenen yas şiirleridir. İslamiyet öncesi edebiyattaki adı
sagu, halk edebiyatındaki adı ise ağıt’tır.Genellikle terkib-i bend ve kaside
nazım şekliyle yazılır.
5. Medhiye
Ünlü bir
kişiyi övmek için kaside şekliyle yazılan şiirlerdir. Ya padişah, vezir,
şeyhülislâm gibi yaşayan devlet büyüklerine ya da 4 halife ve başka din-tarikat
ulularına yazılır. 4 halife için yazılanlara “medh-i çehar-yar-ı güzin” denir.
Medhiyelerde ve hicviyelerde abartılı bir üslûp vardır.
6. Hicviye
Herhangi bir
kişiyi ya da düşünceyi yermek amacıyla kaside veya kıta nazım biçimleriyle
yazılan şiirlerdir. Halk edebiyatındaki adı “taşlama”, yeni şiirimizdeki adı
“yergi”, batı edebiyatındaki adı ise “satirik şiir”dir. Medhiyelerde ve
hicviyelerde abartılı bir üslûp vardır. En ünlü hicviye şairi Nefi’dir.
7. Fahriye
Şairin
kendisini övdüğü kıta veya kasidelere fahriye denir. Genellikle kasideler
içinde bir bölümdür. Fahriyede de sanatlı bir üslûp kullanılır. Bu alanda da
Nefi meşhurdur.
HAZIRLAYAN
: MUSTAFA ŞAHİN