MEHMET RAUF FİKRİ VE EDEBİ YÖNÜ KİŞİLİĞİ HAYATI ESERLERİ SANATI, MEHMET RAUF EDEBİ KİŞİLİĞİ, ŞAİR VE YAZAR EDEBİ KİŞİLİKLERİ,
MEHMET
RAUF◆ Servet-i Fünûn topluluğu içinde Halit Ziya'dan sonra gelen en büyük romancıdır.
◆Halit Ziya’nın etkisinde kalmış,ancak ondan daha sade ve daha
zayıf eserler vermiştir.
◆ _Romanın yanında hikâye türünde de başarılı örnekler vermiştir.
Onun hikâye ve romanlarının temel konusu aşk duygusudur.
◆ "Eylül"
romanı, Nabizade Nazım'ın "Zehra"sından sonra edebiyatımızda ilk
başarılı psikolojik roman örneğidir. Üçlü bir aşk ekseninde gelişen romanında
öne çıkan en belirgin duygu masumiyettir.
◆Başlıca temaları; ihtiraslı aşklar, hüzün, kavuşamama,
karamsarlık.
◆ Onun roman ve öykülerinde
anlattığı aşklar daima hayal kırıklıklarıyla biter. Bu da döneminin anlayışının
eserlerine yansıması şeklinde yorumlanabilir.
◆ Döneminin sosyal ve siyasî
olaylarına ilgisiz olan Mehmet Rauf, yalnızca "Halas" adlı
romanında vatanseverlik temasını ele almıştır.
◆ Roman ve öykülerinde yarattığı
tipler, idealize edilmiş insanlar olup romanın dünyası içinde kalır. Gerçek
yaşamdaki insan tipleriyle örtüşmez.
◆ Doğa tasvirlerinde ve dış
dünyayı anlatmada başarılı olmayan yazar, insan ruhunun derinliklerini ve
psikolojik durumlarını anlatmada oldukça başarılıdır.
◆ Mehmet Rauf'un üslubu
dağınıktır. Kimi öykülerinde de müstehcen ve toplum ahlakına uymayan konulardan
söz etmiştir. Yazar, bu iki yönüyle çok eleştiri almıştır.
◆ Mensur şiir örnekleri de
veren yazar, bu alanda başarılı kabul edilmiştir
Romanları
Eylül, Ferdâ-yi
Garam, Genç Kız Kalbi, Karanfil ve Yasemin,
Yara, Böğürtlen,
Define, Son Yıldız, Cariha, Kan Damlası,
Halas
Hikâyeleri
İntizar, Âşıkane, Son
Emel, Hanımlar Arasında, Bir Aşkın
Tarihi, Kadın
İsterse, Üç Hikâye, Pervaneler Gibi, Aşk Kadını
Mensur
Şiirler
Siyah İnciler
Tiyatroları
Pençe, Cid