Cumhuriyet Dönemi 1980 Sonrası Türk Romanı
1980 Sonrası Türk Edebiyatı Romanı Özellikleri ve Temsilcileri,,CUMHURİYET EDEBİYATI, derskonum.com'un değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
Derskonum.com ailesi olarak her dönem olduğu gibi yeni dönemde de sizler için kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ile her zaman yanınızdayız..
Bu sayfamızda siz değerli takipçilerimiz için 1980 Sonrası Türk Edebiyatı Romanı Özellikleri ve Temsilcileri üzerine bir paylaşım yapacağız.
Siz de eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.
İyi çalışmalar..
doğru konum= derskonum
doğru konum= derskonum
destek olmak için lütfen paylaşınız
İnternet ortamının en geniş ve kaliteli hazırlanmış notlarını madde madde sizlerle paylaşıyoruz.
Dönemdeki anlayışları madde madde özellikleri ile birlikte verdik..
Umarım faydalı olmuştur.
Lütfen düşüncelerinizi yorum kısmından bize yazınız.
İYİ ÇALIŞMALAR..
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN
1980 Sonrası Türk Edebiyatında Roman Özellikleri ve Temsilcileri-- ve POSTMODERNİZM
1-1980’den sonra
Türk siyasi ve toplumsal hayatındaki değişmeler romanları etkiler.
2-Genelde
edebiyat bilimcileri ve eleştirmenlerinin 12 Eylül 1980 sonrası edebiyatla
ilgili paylaştıkları ortak görüş, romanın bu tarihten sonra kökünden bir
değişim geçirdiği ile igilidir.
3-12 Eylül 1980
darbesi siyasi solu zayıflatmakla beraber siyasetin dışında, toplumsal
duyarlılıktan ve sorumluluktan uzak kayıtsız bir kuşak yaratmıştır.
4-Darbenin yol
açtığı etkiyle beraber, 1980 sonrası edebiyat eğilimine dünya çapında eşlik
eden postmodernizm de önemli bir faktördür
5-1980 öncesi
romanlarında sosyal konuların öne çıkarılıp, anlatım biçiminin ve tekniklerinin
fazla dikkate alınmaması durumu, 80 sonrası tam aksi bir görünüme dönüşmüştür
6-Romanın konusu
artık toplumsal içeriklerden uzaklaşmıştır; genel eğilim psikolojik, fantastik,
mistik, yani gerçek üstü süjelerden oluşmaktadır
7-İhtilâl’in
karamsar atmosferi iyi şeylerin doğmasını engelledi. Dolayısıyla edebi alanda
da kısmi kısırlık görüldü. Edebi bir işlev gücünü yitirdiğinden durgunluk
ortaya çıktı. Bu durgun ortam, solun cinselliğe, bireyselliğe kaymasına, sağın
ise tasavvufa yönelimini hızlandırdı.
8-Etnisitenin
yüceltildiği, farklılığın, marjinalliğin savunulduğu, eşitliğin
sözünün bile edilmediği romanlar yazılır.
8-Etnisitenin
yüceltildiği, farklılığın, marjinalliğin derskonum savunulduğu, eşitliğin
sözünün bile edilmediği romanlar yazılır.
9-80’li
yıllar romanında görülen bir başka konu ise iç göçün hızlanması yanında dış
göçün dönen, dönemeyen insanların başlı başına roman konusu oluşudur.
Avrupa’daki ikinci ve üçüncü kuşak nesillerin sorunları bir yönüyle bu dönemde
dile getirildi.
10-Son
yılların ağırlıklı romancıları olan kadın yazarlar kadar, erkek yazarlar
da günümüz Türkiye’sinin aydın kadın
davranışlarını yansıtamamışlardır. Karşı cinsle ilişkilerinde gerçeğe
uymayan bir hafiflik, bir “geniş mezheplilik” görülmektedir.
11-1980
sonrası Türk romanında ideolojik kavgaların durulması tam bir hesaplaşma
döneminin başlamasına yol açmıştır. Eleştirel, objektif bakış, o kaos geçmişi
açık seçik ortaya sermiş, ironik bir anlatıma sebep olmuştur
12-Seksenli
yıllar romanı yakın tarihi, aydın sorumluluğu gibi işlenmiştir.
13-80
sonrası Türk romanında roman denemeye yakın bir hal almıştır. Roman“düşünsel-eleştirici” çizgiye
yaklaşarak denemeye yakın bir yol takip
eder.
14-Bu
dönemde roman, insanın iç dünyasına yönelmekle beraber, yapay iç dökme biçimine
dönüştü.
15-Medya
pazarında öne çıkarılan yazar/romancı kimlikleri, ortaya konulan ürünleri(ni)n
niteliksel yanlarını gölgeler.
16-1980'den
sonra çıkan romanları içerik açısından kabaca beş ana başlık altında
toplayabiliriz:
****Tarihselcilik (Batılılaşma
sorunsalı, tarihe kaçış), iç göç
(kentleşme),
**** ideolojik kimlik bunalımı
(sol geçmişin tasfiyesi),
****emansipasyon (erkek ve kadın eşitliği,
ilişkiler sorunsalı) ****kuşaklar arası çatışma konusunu işleyen romanlar.
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN
*Yeni
Gelenekçi romanda
Tarık
Buğra, Nezihe Araz, Muhtar Tevfikoğlu, Mustafa Necati Sepetçioğlu, derskonum Işınsu, Tahir Kutsi Makal, Mehmet
Niyazi Özdemir, Sebahat Emir, Sevinç Çokum, Mustafa Kutlu, Durali Yılmaz, Hasan
Kayıhan, Osman Çeviksoy, Necdet Ekici;
*
İslami romanda
Hekimoğlu İsmail, Rasim Özdenören, Ali Haydar
Haksal, Sadık Yalsızuçanlar, Şükrü Karaca, Halime Toros;
*Soyut
romanda
Leyla
Erbil, Ferit Edgü, Tomris Uyar, Nedim Gürsel;
*Postmodern
romanda ve dönemimiz romanında
Yusuf
Atılgan, Oğuz Atay, Selim İleri, Nazlı Eray, Orhan Pamuk, Buket Uzuner, Nihat
Genç, Latife Tekin, Nazan Bekiroğlu, Metin Kaçan, Kürşat Başar, Elif Şafak,
İhsan Oktay Anar(düşsel-gereklik)… yer alır.
BU DÖNEMDE GÖRÜLEN POSTMODERNİZM İLE İLGİLİ BİLGİLER.
👇👇
BU DÖNEMDE GÖRÜLEN POSTMODERNİZM İLE İLGİLİ BİLGİLER.
👇👇
POSTMODERNİZM
NEDİR? ÖZELLİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
A)
Sözlük Anlamıyla:
Postmodernizm: Post-modern-izm
(Post: Sonraki,
sonra gelen / Modern: Şimdiki, şimdi olan, yaşanmakta olan/
İzm: Belirli düşünce, doktrin)
B)
Terim Anlamıyla:
Modernizmden
sonra gelen, onu eleştiren, onun özelliklerine karşı gelen veya onu tamamlayan
bir düşünce hareketidir. Burada iki nokta vardır. Modernizmden sonra gelmesi ve
onun eksik yönlerini tamamlaması.
ÖZELLİKLERİ
1)
Postmodernizm, modernizme, “akıl” ile her şeyi çözümlemeye çalışan tavra,
manevi değerleri reddeden anlayışına karşı çıkar.
2)
Postmodernizm arayış sürecidir ve hayatı
bir oyun gibi görür.
3)
Postmodernizm, klasik roman kurgusunu altüst eder. Kuralsızlık bu edebiyatın
temel özelliğidir.
4)
Türler-arası, metinler-arası ilişkiler postmodernizmin temel özelliğidir.
5)
Romanda mizah ve ironi vardır. Postmodern yazar, modern dünyanın
olumsuzlukları, yanlışlıkları ve karmaşası karşısında karamsar bir tavır değil,
onu belli ölçüde kabullenen, ciddiye almayan ve onunla alay eden bir tavır
sergiler.
6)
Üstkurmaca da postmodern romanın özelliklerindedir. Ayrıca "roman içinde
roman" da üstkurmacanın özelliğidir. (Üstkurmaca, genel anlamıyla, romandaki
evrenin, kurmaca olduğunun açıkça vurgulanmasıdır.)
7)
Çoğulculuk da postmodernizmin temel özelliğidir.
8)
Romanda bilinç akımı
tekniği vardır.
Tamamlanmamış, kesik kesik ifadeler modern insanın zihinsel karmaşasını
yansıtır.
9)
Postmodern romanda dil, ilkesiz, gelişigüzel, ama çarpıcı birliktelikler
yaratmalıdır. Bunun için postmodernistler, gelenekleşmiş tür, şekil, anlatım
tarzları ve dilin kullanış biçimlerini reddederler.
10)
Postmodernizmde dilin, edebiyatın bir oyun olduğu düşüncesi vardır. Dille
olabildiğince oynamak, hayatı değil, oyunu verebilmek amacı vardır.
11)
Postmodernizmde;metinler arasılık,kolaj,pastiş,üst kurmaca, parodi gibi anlatım
teknikleri kullanılır.
Dünya
Edebiyatında Post-Modernizm Temsilcileri
❖ Roland
Barthes
❖ Virginia
Woolf
❖ Alain
Robbe-Grillet
❖ Octavio Paz
❖ Robert Musil
❖ Umberto Eco
❖ Franz
Kafka
❖ James
Joyce
❖ Max Frisch
❖ Albert Camus
❖ İtalo Calvino
Genel
olarak ismi anılan yerli postmodern yazarlar ve yapıtları şöyledir:
*Oğuz
Atay, ( Tehlikeli Oyunlar, Tutunamayanalar, Korkuyu Beklerken)
*Orhan
Pamuk, ( Benim Adım Kırmızı, Kara Kitap)
*Hasan
Ali Toptaş, ( Bin Hüzünlü Haz)
*Metin
Kaçan, ( Fındık Sekiz)
*Latife
Tekin, ( Sevgili Arsız Ölüm)
*Bilge
Karasu, ( Gece, Troyoda Ölüm Vardı)
*Murat
Gülsoy, ( Bu Kitabı Çalın, Bu Filmin Kötü Adamı Benim)
*Elif
Şafak, ( Mahrem, Pinhan)
*Sema
Kaygusuz, ( Yere Düşen Dualar, Sandik Lekesi)
*İhsan
Oktay Anar, ( Puslu Kıtalar Atlası, Afrasiyab'in Hikayeleri)
*Süreyya
Evren, ( Kanlar Ülkesinde Karnaval, Ur Lokantası, Postmodern Bir Kız
*Bunlara
Ek: İhsan Oktay, Nedim Gürsel, Bilge Karasu, Pınar Kür,Selim İleri, İnci Aral,
Buket Uzuner.
Size zahmet olmazsa sitenin ismini ikide bir araya sıkıştırmayın ya bir süre sinre gına geldi valla ya...
YanıtlaSilANA DERS KONUM SİTENİN ADIMI BENDE YAZIYOM Bİ BİLDİKLERİ VAR DİYE (cahillik çok zor çok:D) inşallah hoca sormaz shshsahsahsh
YanıtlaSildeğerli takipçiler bu notlar ilk defa ve özenle hazırlandığı için ilk başta böyle kopyalama ile içeriğimizi çalıyorlar.. o yüzden yoksa zamanla kalkacak :) emek verince bu şekilde maalesef :(
YanıtlaSil