Her dönem olduğu gibi yeni dönemde de yks notları, kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ve yazılı soruları ile yine yanınızdayız..
derskonum.com ailesi olarak buu sayfamızda 11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi Çöz, üzerine bir paylaşım yapıyoruz .
Sizde eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.
İyi çalışmalar..
Hazırlayan:Mustafa ŞAHİN
KAYNAK: derskonum.com
Destek için lütfen LİNK paylaşınız..
11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri
Ünitesi Testi
|
derskonum.com
|
1. Eleştiri ve eleştirmen ile ilgili aşağıda verilen
bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A)
Eleştiri, bir sanat ya da düşünce eserinin olumu ve
olumsuz
taraflarını ortaya koyan yazı türüdür.
B)
Eleştiride, daha çok açıklama, tartışma, tanık gösterme,
örnekleme
gibi anlatım tekniklerine başvurulur.
C)
Eleştirmen, somut verilerden yararlanmalı, öznellikten,
ön
yargılardan uzak durmalıdır.
D)
Eleştirmen açık, yalın ve anlaşılır bir dil kullanmalıdır.
E)
Eleştiri yazılarında belli bir plan yoktur; yazar giriş, gelişme,
sonuç
bölümlerine uymak zorunda değildir.
2. Divan edebiyatı
şairleri ve eserlerine yönelik eleştirilerin
bulunduğu
“şuara tezkireleri” bir bakıma edebiyatımızda
eleştiri
türünün ilk örnekleri sayılabilir. Ancak Batılı anlamda
eleştiri
türü Tanzimat Dönemi’nde görülmeye başlanmıştır.
Bu
doğrultuda ---- tarafından kaleme alınan ve 1886’da
Tasvir-i
Efkâr gazetesinde yayımlanan “Lisan-i Osmani’nin
Edebiyatı
Hakkında Bazı Mülahazatı Şamildir.” başlıklı yazı
Batı
kriterlerine uygun ilk eleştiri sayılır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
getirilmelidir?
A)
Namık Kemal
B) Şinasi
C)
Ziya Paşa
D)
Muallim Naci
E)
Ahmet Mithat Efendi
3. “Hiciv, taşlama,
kritik, münekkit” sözcükleri aşağıdakilerin
hangisiyle ilişkilendirilebilir?
A)
Makale
B) Anı
C)
Sohbet
D) Tenkit
E)
Fıkra
4. I. Bu eleştiri
türüne göre edebî metin değerlendirilmesi
için
gerekli olan tüm veriler o eserin içeriğinde vardır.
II.
Bu eleştiri kuramına göre de her eser yazıldığı veya
oluşturulduğu
dönemden, toplumsal ve tarihsel koşullardan
bağımsız,
kendi başına yeterli olan bir üründür.
Numaralı eleştiri kuramları aşağıdakilerden hangisinde
sırası ile verilmiştir?
A)
İzlenimci eleştiri – okur merkezli eleştiri
B)
Okur merkezli eleştiri – yeni eleştiri
C)
İzlenimci eleştiri – yeni eleştiri
D)
Yapısalcı eleştiri – yeni eleştiri
E)
İzlenimci eleştiri – yapısalcı eleştiri
5. Tanzimat Dönemi’nde
eski edebiyat-yeni edebiyat tartışmaları etrafında birçok eleştiri yazısı ve
kitap yazılmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi sözü edilen eserlerden biri
değildir?
A)
Demdeme
B) Zemzeme
C)
Harabat
D) Tahrib-i Harabat
E)
Kavgalarım
6. Eleştirmen
incelediği eseri daha iyi çözümlemek için o eseri
kaleme
alan yazarın hayatını, eğitimini, kişilik özelliklerini,
psikolojisini
inceler ve bunların eser üzerindeki etkisini ortaya
koymaya
çalışır.
Yukarıda sözü edilen eleştiri türü aşağıdakilerden
hangisidir?
A)
Topluma dönük eleştiri
B)
Sanatçıya dönük eleştiri
C)
Okura dönük eleştiri
D)
Çağdaş eleştiri
E)
Esere dönük eleştiri
7. Öğretici metinler
kişisel hayatı konu alan ve gazete çevresinde gelişen öğretici metinler olmak
üzere iki başlıkta incelenir.
Aşağıdakilerden hangisi gazete çevresinde gelişen
öğretici metin türü değildir?
A)
Eleştiri
B) Anı
C) Köşe yazısı
D)
Deneme
E) Makale
8. Eleştiri türü için aşağıda verilen bilgilerden hangisi
yanlıştır?
A)
Eleştiri hem yazarına hem okuyucuya hem de edebiyat
tarihçisine
yardımcı olan metindir.
B)
Cumhuriyetin ilk yıllarındaki eleştiri sanatçıları Ahmet
Haşim
ve Yahya Kemal’dir.
C)
Okuru merkeze alan eleştiri türleri; izlenimci ve okur
merkezli
eleştirilerdir.
D)
1868’de Namık Kemal’in Hürriyet gazetesinde yayımladığı
"Şiir
ve İnşa" adlı yazı, ilk eleştiri yazısıdır.
E)
Eleştiride yazar tarafsız olmalı, eleştiriye tabi tuttuğu
eseri
dikkatle incelemeli, yorumlayarak eserle ilgili görüşlerini
ortaya
koymalıdır.
9. Sanatçının
kitabında şairin "zengin yaşam öyküsü"nün
hangi
"gizleri" tanıtılıyor? Ayrıca şu "sizleri tanıma merakı"
neden
bu kadar önemseniyor? Kitabın amacı bu mu? Bir
de
"gizler" tanınır mı, yoksa çözülür mü? Anlaşılan okumamış
‘’Temel
Taşlar Dizisi’’nin yönetmeni İrfan Sancı, Konur
Ertop’un
kitabını okusaydı kendilerinin bekledikleri amaçların
gerçekleşmediğini
anlardı.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinden hangisine örnek
gösterilebilir?
A)
Eleştiri
B) Fıkra
C) Makale
D)
Deneme
E) Anı
10. Bir sanat eserini
ya da edebî bir ürünü iyi ve kötü yönleriyle
birlikte
ele alarak bu eserlerin ve ürünlerin daha iyi algılanmasını sağlamak amacıyla
yazılan yazılara denir.
Bu parçada sözü edilen düşünce yazısı aşağıdakilerden
hangisidir?
A)
Haber yazısı
B) Deneme
C) Eleştiri
D)
Makale
E) Fıkra
11. Tanzimat Dönemi’nde
edebiyatımıza giren eleştiri türü halk
edebiyatında
---- divan edebiyatında ---- adıyla anılmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırası ile
aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A)
taşlama – hiciv
B) kaside –
hiciv
C)
taşlama – mersiye
D) hiciv –
mersiye
E)
hiciv – taşlama
12. I. Bu eleştiri
türünde sanatçının tanımazlığı ön plandadır.
Tek
ölçüt sanatçının kendi beğenisidir. Sanatçı eserden
etkilenmişse
eseri över aksi takdirde yerer.
II.
Bir eserin incelenmesinde, eserin yazarının psikolojik
durumu,
içselliği ön plana çıkarılmaya çalışılır. Eleştirmen
bu
tarz eleştiride eserin yazar ile ilişkisinin gizli içeriklerini
ortaya
çıkarmaya çalışır.
Numaralı cümlelerdeki eleştiri türleri sırası ile aşağıdakilerin
hangisinde verilmiştir?
A)
Ruhbilimsel – yaşamöyküsel
B)
Toplumbilimsel – yaşamöyküsel
C)
Toplumbilimsel – ruhbilimsel
D)
İzlenimsel – yaşamöyküsel
E)
İzlenimsel – ruhbilimsel
13. Bir edebî metni
eleştiren sanatçı daha çok ---- , ----, ---- anlatıma başvurur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla
aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir?
A)
öyküleyici – betimleyici – açıklayıcı
B)
tasvir edici – öyküleyici – örnekleyici
C)
açıklayıcı – kanıtlayıcı – tartışmacı
D)
öyküleyici – betimleyici – kanıtlayıcı
E) açıklayıcı – betimleyici – soyutlayıcı
14.Aşağıdaki eserlerden hangisi tenkit türünde değildir?
A)
Çöle İnen Nur
B)
Destursuz Bağa Girenler
C)
Kavgalarım
D)
Tahrib-i Harabat
E) Demdeme
A) Eleştiri yazarı eseri belirli ölçütlere bağlı kalarak eleştirmelidir.
B) Eleştirmen çağdaş sanat akımları hakkında bilgi sahibi olmalıdır.
C) Eleştirmen konuyu edebiyat tarihçisi yaklaşımıyla ele almalıdır.
D) Eleştiride eleştirilen hususlarla ilgili örnekler verilmelidir.
E) Esere yaklaşım tarzlarının çeşitliliğine paralel olarak eser hakkındaki yargı söz konusu olduğunda eleştiride çeşitlilik dikkat çeker.
16. Aşağıdakilerden hangisi eleştiri türünde eser vermemiştir?
A) Namık Kemal
B) Hüseyin Cahit Yalçın
C) Ahmet Şuayp
D) Yaşar Kemal
E) Gürsel Aytaç
Bu eleştiri türünde eseri oluşturan yapısal unsurlar (konu, olay örgüsü, dil ve anlatım özellikleri, tür özellikleri vb.) çözümlenir.
17. Parçada özellikleri verilen eleştiri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Biçimci eleştiri
B) İzlenimci eleştiri
C) Sanatçıya dönük eleştiri
D) Topluma dönük eleştiri
E) Okura Dönük Eleştiri
18. Aşağıdaki eleştiri türündeki eserlerin hangisi diğerlerinden farklı bir dönem sanatçısına aittir?
A) Kavgalarım
B) Destursuz Bağa Girenler
C) Esmâr-ı Matbuat
D) Müntekid-i Hakiki
E) Kargalar
Üç ayrı yönetim yaşayan Halide Edip romanlarında bu yönetimlerin eleştirisini yapmıştır. İstibdat yönetimi, Handan romanında baskı ve hafiye kuruluşu yönünden eleştirilir. Seviye Talip romanında Meşrutiyet’i savunan Halide Edip, aradan bir süre geçtikten sonra Tatarcık romanında nesnel bir gözle bakarak bu yönetimin eleştirisini yapar.
19. Yukarıdaki paragrafta düşünceyi geliştirme yollarından hangisine başvurulmuştur?
A) Tanık gösterme
B) Benzetme
C) Tanımlama
D) Örnek Gösterme
E) Alıntı Yapma
Üç İstanbul bir bakıma Mithat Cemal’in görgü tanıklığıdır. Gücü de buradan gelir, güçsüzlüğü de. Gözlemlerle beslenen bir ayrıntı zenginliği, kişilerin alabildiğine sahih oluşu romanda kendini duyuruyor, romanı çekici yapıyor ama yaşayıp gördüğü (daha doğrusu görüp öfkelendiği) birçok gereksiz ayrıntıya kıyamayışı, romanı bunlardan ayıklamayışı romanın dağılmasına, iç örgüsünün gevşek olmasına yol açıyor.
20. Bu parça aşağıdaki metin türlerinden hangisinin özelliklerini taşımaktadır?
A) Deneme
B) Tenkit
C) Makale
D) Fıkra
E) Röportaj
TEST 2 İÇİN TIKLAAA
I. Hiciv II. Taşlama III. Yergi IV. Münşeat V. Tezkire
21. Yukarıdaki kavramlardan hangisi eleştiri türüyle ilişkilendirilemez?
TEST 2 İÇİN TIKLAAA
I. Hiciv II. Taşlama III. Yergi IV. Münşeat V. Tezkire
21. Yukarıdaki kavramlardan hangisi eleştiri türüyle ilişkilendirilemez?
A) I. B. II. C) III. D) IV. E) V.
Tasvir-i Efkâr’da yayımlanan bu yazıda edebiyat her şeyden evvel dil yönünden ele alınır. Klasik üslubun ağdalı yapısı nedeniyle halkın yazılana ilgisiz kaldığını hâlbuki edebiyatın önceliğinin halka ulaşmak olduğunun altını çizer. Dilin ulusal bir ortak payda olduğunu hatırlatan Namık Kemal mevcut yazı dilinin aynı dili konuşan çevrelerce bile anlaşılmadığından yakınır.
22. Parçada sözü edilen yazı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Lisan-ı Osmanî’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazâtı Şâmildir
B) Şiirimiz
C) Şiir ve İnşa
D) Takdir-i Elhan
E) Yeni Lisan
23. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi eleştirmenlerinden biri değildir?
A) Nurullah Ataç
B) Sabahattin Eyüboğlu
C) Asım Bezirci
D) Suut Kemal Yetkin
E) Ahmet Şuayp
Cumhuriyet Dönemi’nde eleştiri türünde Hikâye Tahlilleri, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, Yüz Yılın 100 Türk Romanı, On Şair On Şiir gibi eserler örnek verilebilir.
24. Parçada eseri anılmayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Asım Bezirci
B) Berna Moran
C) Nurullah Ataç
D) Mehmet Kaplan
E) Fethi Naci
25. Aşağıdakilerden hangisi konuyu ele alış biçimine göre eleştiri türlerinden biri değildir?
A) Esere dönük eleştiri
B) Topluma dönük eleştiri
C) Sanatçıya dönük eleştiri
D) Türe dönük eleştiri
E) Okura dönük eleştiri
Eleştirinin edebî bir tür olarak gelişmesi ve önem kazanması………………….Dönemi’nde olmuştur. Batı’dan özellikle 19. yüzyıl Fransız düşünürlerinden Hippolyte Taine’den yapılan çeviriler topluluğun dergisinde yayımlanır.
26. Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Tanzimat
B) Servetifünun
C) Fecriati
D) Millî Edebiyat
E) Cumhuriyet
I. GRUP
I. GRUP
I. Hüseyin Siret
II. Namık Kemal
III. Hüseyin Cahit Yalçın
IV. Ahmet Şuayp
V. R. Mahmut Ekrem
II. GRUP
Hayat ve Kitaplar
Kargalar
Zemzeme
Tahrib-i Harabat
27. I. gruptaki yazarlardan hangisi II. grupta verilen yapıtlardan birisiyle ilişkilendirilemez?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
A- Taşlama
B- Hiciv
C-Münekkid
D- Kritik
E- Tapşırma
CEVAPLAR
1-E
2- A
3- D
4-E
5-E
6 -E
7 -B
8-D
9-A
10-C
11-A
12-B
13-C
14-A
15- C
16-D
17-A
18-B
19-D
20-B
21-D
22-A
23-E
24-C
25-D
26-B
27-C
28-E
TEST 2 İÇİN TIKLAAA
TEST 2 İÇİN TIKLAAA
TEST 2 İÇİN TIKLAAA
11.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Eleştiri Ünitesi Testi Çöz |
TEST 2 İÇİN TIKLAAA