derskonum.com'un değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
doğru konum= derskonum
Masal Nedir? Masalın Tanımı
Masal; sözlü edebiyat geleneği içinde halkın anonim
olarak oluşturduğu, dilden dile, kuşaktan kuşağa sürüp gelen, olağanüstü
kişilerin başından geçen olağandışı olayları anlatan edebî türe masal denir.
Masalın tanımını maddeleştirirsek;
1.
Sözlü gelenek içinde yer alır.
2.
Anonim eserlerdir.
3.
Dilden dile, kuşaktan kuşağa
aktarılmıştır.
4.
Olağanüstü kahramanlar ve olağandışı
olaylar vardır.
Masalların
Özellikleri
·
Olaya dayalı, sanatsal metinlerdir.
·
Genellikle bir tekerleme ile başlar.
·
Olaylar, hayalî mekânlarda ve belirsiz
geçmiş zamanda geçer.
·
Olaylarda, öğrenilen geçmiş zaman
(mış-miş) ve geniş zaman (ar-er) kullanılır.
·
Devler, periler, cinler, padişahlar,
prensler, prensesler genel olarak kullanılan masal kahramanlarıdır.
·
Masalların özü iyi ile kötünün
mücadelesidir.
·
Masallar iyilerin kötüleri yenmesi
üzerine kurgulanmıştır.
·
Yalın, duru, akıcı bir dil kullanılır.
·
Masallarda ayrıntılı tasvir ve okunması
zor sözcüklere yer verilmez.
·
Masalların başında, ortasında ve sonunda
kalıp sözlere yer verilir.
·
Masalların söyleyeni belli değildir.
Anonimdir.
·
Halk arasında dilden dile söylenerek
gelecek kuşaklara aktarılan masallar, sonradan yazıya geçirilmiştir.
Önemli: Masallarda iyilik, güzellik, doğruluk,
yardımseverlik gibi evrensel değerler yer alır; dinî
ve millî ögelere yer verilmez.
Masal Planı
1. Döşeme –2. Serim –3. Düğüm –4. Çözüm
–5. Dilek
1. Döşeme: Tekerleme söylenen bölümdür. Bu bölümde amaç
dinleyicinin ilgisini olaya çekmedir.
“Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde...“
gibi kalıplaşmış ifadeler kullanılır.
2. Serim: Masal kahramanlarının tanıtıldığı bölümdür.
“Bir memleketin birinde...” gibi sözlerle olaya
geçilir.
3. Düğüm: Olayın ayrıntıları okuyucuya aktarılmaya başlanır.
İyiler ile kötüler arasındaki çatışma ortaya çıkar ve olaylar bu bölümde
giderek gelişir. Merak duygusunun en ön planda olduğu bölümdür. Olaylar
hızlanarak çözüm noktasına yönelir.
4. Çözüm: Bu bölümde iyiler kazanır ve kötüler kaybeder.
Kötülerin cezalandırılmasıyla olay çözülür.
5. Dilek: Çözüm bölümünde olayların sonlanması sonrasında bu bölüm de “Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine”, “Darısı yurdumuzun güzelleri başına” gibi iyi dilek bildiren kalıplaşmış sözlerle son bulur.
Masalların
Tarihçesi
·
Masalların kaynağı Eski Yunan ve Hint
mitolojileridir.
·
Eski Yunan edebiyatındaki Ezop
Masalları, tarihte bilinen en eski masal ve fabl örnekleri olup MÖ 6. yüzyılda yazıya
geçirilmiştir.
·
Ezop Masallarında kahramanlar genellikle
hayvanlardır.
·
Hint edebiyatında kaleme alınan
Pançatantra ve Beydeba’nın yazdığı Kelile ve Dimne, Doğu’daki ilk masal ve fabl
örnekleridir.
·
Binbir Gece Masalları, Arap ve İran
kaynaklı olup bu masalların anlatıcısı Şehrazat’tır.
·
Grimm Kardeşler, Almanya’da halk
arasında yaşayan masalları derleyerek 1812 yılında “Çocuk ve Yuva Masalları”
adıyla yayımlamışlardır. Ancak bu masallar Grimm Masalları olarak adlandırılmaya devam etmektedir.
·
Masal türünün önemli yazarlarından biri
de Danimarkalı yazar Andersen’dir. Andersen Masalları olarak
adlandırılan bu masalların en önemlisi “Kibritçi Kız” masalıdır.
Türk Edebiyatında
Masalların Tarihçesi
1. Türk
edebiyatında Uygur Dönemi eserlerinden olan Kalyanamkara ve Papamkara (İyi
niyetli şehzade ile kötü niyetli şehzade) ilk masal örneği olarak
kabul edilir.
2. Osmanlı Dönemi’nde sözlü gelenekten derlenerek hazırlanan Billur Köşk, ilk Türk masallarındandır.
3. XIX.
Yüzyıldan sonra masallar Türk Halk Edebiyatında “kıssa” sözcüğüyle ifade
edilmiş ve daha sonra da “mesel” sözcüğüyle masal kavramı karşılanmaya
çalışılmıştır.
4. Bugünkü
anlamda masal sözcüğünü ilk kullanan sanatçı Tanzimat edebiyatının en büyük
şairi olan ve vatan şairi olan Namık Kemal’dir.
Namık Kemal; Mukaddime-i Celal adlı eserinde masalı
eğitici, terbiye edici özellikte, bütünüyle hayalî olaylardan meydana gelen bir
anlatım türü olarak tanımlamıştır.
5. Pertev Naili Boratav, Eflatun Cem Güney,
Naki Tezel gibi önemli araştırmacılar Türk
masallarını derleyerek yayımlamış ve Türk masallarını
ölümsüzleştirmişlerdir.
Türk Masallarının Özellikleri
1. Türk
masallarının kahramanı devler, cadılar gibi olağanüstü varlıklarla insanlar ve
hayvanlardır.
2. Masallarda
iyiler; hükümdar, derviş, padişah, Keloğlan; kötüler ise cadılar, devler,
vezirlerdir.
3. Türk
masallarında genel olarak tilki, aslan ve Zümrüdüanka kuşu en sık rastlanan
hayvanlardır.
Türk ve Dünya Masalları
Yunan Masalları
Ezop (Aisepos) Masalları
Hint Masalları
1. Pançatantra
2. Kelile ve Dimne
3. Binbir Gündüz Masalları
Arap – İran Masalları
Binbir Gece Masalları
Alman Masalları
Grimm Kardeşler Masalları
Danimarka Masalları
Andersen Masalları
Fransız Masalları
Charles Perrault Masalları
Uygur Masalları
Kalyanamkara ve Papamkara
Osmanlı Masalları
1. Billur Köşk Masalları
2. Keloğlan Masalları
Kaynaklarına Göre Masallar
1. Uygur Kaynağı
a. Kalyanamkara ve Papamkara
b. Altun Yaruk
c. Üç Prensle Bir Parsın Hikâyesi
2. Hint Kaynağı
1. Pançatantra
2. Kelile ve Dimne
3. Tutiname
4. Baharı Daniş
3. Arap ve Fars Kaynağı
1. Mantıku’t Tayr
2. Binbir Gece Masalları
4. Batı Kaynağı
1. La Fontaine Masalları
2. Ezop Masalları
3. Grimm Kardeşler Masalları
5. Türk Kaynağı
1. İbn-i Sina Hikâyeleri
2. Billur Köşk Masalları
3. Keloğlan Masalları
4. Dastanı Ahmet Harami
Dünya Edebiyatının En Önemli Masalları
Pançatantra:
Beydaba tarafından derlenmiştir. Dünya edebiyatının
ilk masal örneklerinden biri olarak kabul edilen Pançatantra, “beş kitap” veya “beş ilke”
anlamına gelmektedir.
ÖNEMLİ: Pançatantra dünya edebiyatında masalların ve
fablların kaynağı olarak kabul edilen bir şah eserdir.
Kelile ve Dimne:
Hint mitolojisinden izler taşıyan bu eser Kelile ve
Dimne adındaki iki çakal arkadaşın başından geçen olayları ele alır. Kelile
zeki ve doğru yolda giden, Dimne ise yalan ve yanlışı yol edinmiş
karakterlerdir. Kelile ve Dimne masalı Pançatantra masallarının içinde yer alan
bir masaldır.
Ezop Masalları:
* Ezop tarafından MÖ 6. Yüzyılda derlenen bu
masallarda kahramanlar; bitkiler, hayvanlar ve cansız varlıklardır.
* Birçok Türk edebiyatçısı (Nazım Hikmet, Nurullah
Ataç, Orhan Veli, Ülkü Tamer, Sabahattin Eyüboğlu gb.) tarafından çevrilen bu
masallardan en önemlileri “Ağustos Böceği ile Karınca, Karga ile Tilki, Kurt
ile Kuzu” gibi masallardır.
Binbir Gece Masalları
* Hayali bir kişi olan Şehrazat tarafından anlatılan
bu masallar masal kaynakları içerisinde son derece önemli bir yer tutar.
* “Ali Baba ve Kırk Haramiler, Alaaddin’in Sihirli
Lambası” gibi önemli masalların yer aldığı ve Arap-İran kültüründen izler
taşıyan bu masallar 8. yüzyılda ortaya çıkmıştır.
* Binbir Gece Masallarının temeli kadınlara güvenmeyen
Şehriyar adlı bir hükümdarla vezirin kızı olan Şehrazat adlı bir kızın
yaşadıkları ele alınır.
Grimm Kardeşler Masalları
İki Alman yazar olan Jacop ve Wilhelm
Grimm kardeşler tarafından kaleme alınan bu masalların en önemlileri;
- Hansel ve Gratel,
- Fareli Köyün Kavalcısı,
- Uyuyan Güzel,
- Pamuk Prenses ve
- Yedi Cücelerdir.
Perrault Masalları
“Kaz Anamın Öyküleri” olarak derlenen ve “Kırmızı
Başlıklı Kız, Uyuyan Güzel, Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler, Kül Kedisi gibi
önemli masalların yer aldığı Perrault Masalları Fransız edebiyatının önemli
eserleridir.
Andersen Masalları
Danimarkalı yazar Andersen tarafından derlenen bu
masallarda bazıları; “Çıplak Kral, Çirkin Ördek Yavrusu, Kibritçi Kız, Uçan
Sandık” gibi masallardır. Bu masallar İskandinav kültüründen izler taşır.
Fabl Nedir? Fablın Tanımı
Ders verme amacıyla kahramanları genellikle
hayvanlardan seçilen didaktik (öğretici), manzum bir edebi türdür.
Fablların Özellikleri
·
Kahramanları hayvanlardır.
·
Şiir (manzum) şeklinde yazılırlar ve öğüt
verme amaçlanır.
·
Bu öğüt, genellikle bir atasözü ya da
özdeyiş yoluyla verilir.
·
Fabllarda verilen öğütler somut olaylar
yoluyla okuyucunun zihninde yer etmesini sağlar.
·
Konu sınırlaması yoktur, olay örgüsünü
iyilik-kötülük üzerine kurulan çatışmalar belirler.
·
Kahramanlık, cesaret, yardımlaşma,
kurnazlık, kibir, kıskançlık gibi özelliklere sahip kahramanlar bulunmaktadır.
·
Fabllarda teşhis ve intak sanatları
kullanılmaktadır.
·
Olay eksenli olan fabllarda öyküleyici
anlatım kullanılır.
·
Masallarda olduğu gibi yer ve zaman
belli değildir.
·
Son derece sade ve anlaşılır bir dil
kullanılmıştır.
·
Dostluk, korku, sevgi, yardımlaşma,
arkadaşlık gibi evrensel konular ele alınmıştır.
Fablların Tarihsel Gelişimi
·
Masallarla beraber ortaya çıkmış olan bu
tür genel olarak hayvan masalları olarak adlandırılmıştır.
·
Bu sözcük Latince hikâye anlamına gelen
“fabıla” sözcüğünden türemiştir.
·
Dünya edebiyatında ilk fabl örneği
Beydaba tarafından kaleme alınan Kelile ve Dimne adlı olarak kabul edilebilir.
·
Batı edebiyatında görülen ilk fabl/masal
örnekleri Ezop tarafından kaleme alınmıştır.
·
17. Yüzyıla gelindiğinde ise fabl
türünde La Fontaine ile birlikte büyük bir gelişim başlar.
·
XIII. yüzyılda yaşamış İranlı şair
Sadi’nin Gülistan adlı eserinde fabl özelliği taşıyan parçalara
rastlanmaktadır.
·
Türk edebiyatında 13. yüzyılda yaşayan
Mevlana, ünlü eseri Mesnevi’de birçok hayvan hikâyesini ele almıştır.
·
Gülşehri tarafından 14. yüzyılda
Feridüddin Attar tarafından kaleme alınan Mantıku’t Tayr (Kuş dili) çevirisi
fabl özelliği taşıyan önemli bir eserdir.
·
Türk edebiyatının ilk fabl örneği ise
15. yüzyılda Şeyhi tarafından kaleme alınan “Harname” adlı eserdir.
·
Tanzimat edebiyatının kurucusu olan
Şinasi, 19. yüzyılda La Fontaine ’den yaptığı fabl çevirileri de önemli bir yer
tutar.
Şeyhi’nin Yazdığı Harname’nin İçeriği
15. yüzyılda yaşamış olan Şeyhi bir göz doktorudur.
Osmanlı padişahı Çelebi Mehmet’in gözlerini tedavi etmesi sonucu kendisine
tımar olarak verilen Tokuzlar Köyüne giden Şeyhi, burada eski tımar sahipleri
tarafından eşek sudan gelinceye kadar bir güzel dayak yer. Bu dayaktan 126
beyitten oluşan ve Türk edebiyatının ilk fabl örneği olarak kabul edilen o
meşhur mesneviyi kaleme alır.
Harname’de, bir öküz gibi güçlü ve kuvvetli olmak
isteyen bir eşeğin buğday tarlasına girerek bütün buğdayları talan etmesi ve
tarla sahipleri tarafından dövülerek kulaklarının ve kuyruğunun kesilmesiyle
sonuçlanan bir olay dizisi anlatılır. Eserin sonunda bugünde kullanılan ve
atasözü değerine ulaşan “Boynuz umarken kulaktan oldum.” Sözünü bir öğüt olarak
ifade etmiştir.
Fabl tarzında yazılan önemli romanlar
1. George Orwell – Hayvan Çiftliği
2. Jack London – Beyaz Diş
3. Antoine de Saint Exzupery – Küçük Prens
4. Richard Bach – Martı Jonathan Livingston
Fabllarda Plan
Serim, düğüm, çözüm ve öğüt olmak üzere dört bölümden
oluşurlar.
1. Serim: Olayın geçtiği çevre ve kahramanların kısaca
tanıtıldığı bu bölümden sonra olay başlatılır.
2. Düğüm: Merak duygusunun yoğunlaşmaya başladığı bu bölümde
temel çatışma ortaya konur ve olay düğümlenir.
3. Çözüm: Düğümün çözüldüğü, çatışmanın sona erdiği ve
olayın beklenmedik bir şekilde sonlandığı bölümdür.
4. Öğüt: Bu bölümde daha çok bir atasözü ya da özlü bir
söz şeklinde verilen bir öğüt bulunur. Olayla ilgili ana fikir öğüt biçiminde
okuyucuya aktarılmaya çalışılır.
Masal ile Fablın Benzer Özellikleri
1. Her ikisi de olay çevresinde gelişen sanatsal
metinlerdir.
2. Öyküleyici ve betimleyici anlatım türleri kullanılır.
3. İkisinde de mekan, olağanüstü özellikler gösteren
yerlerdir.
4. Her ikisinde de belirsiz bir zaman dilimi vardır.
5. Bu metinlerde anlatıcı tanrısal-ilahi-hâkim (her
şeyi bilen) bakış açısıdır.
Masal ile Fablın Farklı Yönleri
1. Masallarda olağanüstü kişiler yer alırken,
fabllarda kahramanlar hayvanlardır.
2. Fabllar, masallar gibi tekerlemeyle başlamaz.
3. Masallarda olaylar iyilerin kazanmasıyla
neticelenirken fabllarda amaç öğüt verici bir sonla bitirmektir.
4. Masallarda amaç iyiliğin kazanmasıdır; ancak
fabllarda amaç, mutlaka bir ders verilmesidir.
5. Masallar düzyazı, fabllar şiir şeklinde yazılırlar.
Az da olsa düzyazı şeklinde olan fabllar da vardır.
derskonum.com |
derskonum.com |
YanıtlaSilThese bold and confident sexy girls from the house of Sexy Russian Escorts in Mahipalpur, Delhi also have some of the most delicious figures that often make our clients drool over them the moment they arrive at your doorstep! These hot and sexy girls are well in demand by our long list of loyal clientele because of the first class sexual services each one of these babes from the house of Call Girls in Kolkata, Delhi render to their clients.
Female Escorts Job in Delhi
Escorts Service in Mahipalpur
Massage Service in Paharganj
Body Massage in Sec 82, Gurgaon