sponsorlu reklam Admatic -sponsor

Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Temsilcileri, Eserleri

 Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri,Temsilcileri,Eserleri

Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Tanzimat Tiyatrosu Temsilcileri, Tanzimat Tiyatrosu Eserleri


derskonum.com  değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.

Derskonum.com ailesi  olarak her dönem olduğu gibi yeni dönemde de sizler için kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ile her zaman yanınızdayız..



Bu sayfamızda siz değerli takipçilerimiz için  Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Temsilcileri, Eserleri üzerine bir paylaşım yapacağız. 


Siz de eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.


doğru konum = derskonum


İYİ ÇALIŞMALAR


Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Temsilcileri, Eserleri

VİDEO ANLATIM AŞAĞIDA

*Modern Türk tiyatrosu, Tanzimat döneminde başlamıştır.

 

*Büyük ölçüde Batı tiyatrosunun etkisiyle gelişmiş ve şekillenmiştir. Tanzimat dönemi sanatçıları Batı edebiyatında yer alan modern tiyatro türlerini çeviri ve adaptasyon yoluyla Türk insanına tanıtmış ve sevdirmişlerdir.

 

*İbrahim Şinasi 'nin  “Şair Evlenmesi” adlı tek perdelik töre komedisiyle Batılı anlamda ilk yerli tiyatro örneğini vermiştir.(1859)

 

*Türk edebiyatında sahnelenen ilk tiyatro örneği ise Namık Kemal'in Vatan yahut Silistre adlı ya­pıtıdır.

 

*Komedyalarda klasisizm akımının etkisi vardır. (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Direktör Ali Bey)  Dramlarda romantizm akımının etkisi olmuştur. (Namık Kemal, Ahmet Mithat)

 

*Geleneksel Türk tiyatrosunun etkisi vardır. (Kara­göz, orta oyunu)

 

*Konular, günlük hayattan ya da tarihten alınmıştır.

 

*Aile, gelenek, görenek ve vatan sevgisi işlenen başlıca konulardır.

 

*Tiyatroyu bir eğlence ve eğitim aracı olarak gören Tanzimat Dönemi yazarları, genel olarak tiyatro eserlerinde sade bir dil kullanmışlardır

 

 *Okuma-yazma oranının düşük olduğu o dönemde bir eseri sahnede sergilemek, halka ulaşmada çok daha kısa ve etkili bir yol olarak düşünülmüştür.



*Tanzimat Dönemi'nin ilk kuşak sanatçıları, tiyatroda estetik ve sanat kaygısı gütmemişler, halkı eğlendirerek eğitmeyi, sosyal konular üzerinde bir kamuoyu yaratmayı amaçlamışlar, sade bir dille de bu amaçlarını gerçekleştirmek istemişlerdir.Amaç tiyatro eserinin oynanması sahnelenmesidir.

 

*Tanzimat edebiyatının ikinci dönem tiyatro yazarları ise tiyatronun estetik ve edebî değer taşıyan bir tür olduğunu düşünerek, birinci dönemden farklı bir tiyatro anlayışı yaratmışlardır.

 

*Daha ağır ve sanatlı bir dil kullanmışlar, sahnelenmesi zor olan konuları işlemişler, "Okunmak için tiyatro" anlayışını getirmişlerdir.

 

*Tiyatrolar, teknik bakımdan zayıftır.

 

* Ahmet Vefik Paşa, Bursa’da kendi adıyla anılan bir tiyatro binası yaptırarak ve Fransız komedi yazarı Moliere’den çevriler yaparak modern Türk tiyatrosunun gelişimine önemli katkılarda bulunmuştur.


 

*Teodor Kasap, Direktör Ali Bey, Namık Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Şemsettin Sami, Recaizade Mahmut Ekrem, Muallim Nacî, Ebuzziya Tevfik, Abdülhak Hamit Tarhan, Tanzimat döneminin tiyatro türünde eserler veren diğer sanatçılarıdır.


Şinasi

"Şair Evlenmesi"


Namık Kemal

Vatan Yahut Silistre -Zavallı Çocuk -Akif Bey
Celaleddin Harzemşah -Kara Bela -Gül Nihal

 

Ahmet Mithat Efendi

Çengi-Çerkez Özdenler- Açıkbaş-Eyvah

 

Ahmet Vefik Paşa

Don Civani,    Dudu Kuşları,   Adamcıl,    Azarya

 Merakî,     Yorgaki Dandini,     Zor Nikah

Kocalar Mektebi,     Kadınlar Mektebi,     Tartüffe,    Zoraki Tabip

 

Şemsettin Sami

Seydi Yahya- Besa yahut Ahdevefa- Gave

 

 

Abdülhak Hamit Tarhan

Mensur Oyunlar:Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız

Manzum Oyunlar

A. A ruz ölçüsüyle yazılanlar

Eşber, Sardanapal, Nazife, Tezer, Yabancı Dostlar, İlhan,

B. Hece ölçüsüyle yazılanlar

Nesteren, Liberte, Cünun-ı Aşk, Hakan

C. Nazım - Nesir Karışık Oyunlar

Duhter-i Hindu, Zeynep, Tarık, Finten, İbn Musa, Yadigâr-ı Harp

 

RECAİZADE MAHMUT EKREM

Afife Anjelik-Atala,-Vuslat-Çok Bilen Çok Yanılır

 

DİREKTÖR ALİ BEY

 Kokona Yatıyor -Ayyar Hamza - Misafir-i İstiklal -Geveze Berber -Letafet

 

AHMET CEVDET PAŞA

Trajedi: Sergüzeşt-i Perviz, Sasaniyan Hükümdarla­rından İkinci Ersas'ın Sergüzeşti

Komedi: Rüya Oyunu

VİDEO ANLATIM AŞAĞIDA

.
Tanzimat Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Temsilcileri, Eserleri




Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk