Sayfa 128
1. a) Okuduğunuz
şiirin ahenk ögelerini aşağıya yazınız.
Asonans: “e” ve “i” sesleri asonans olarak kullanılmıştır.
Aşağıda bu seslerin asonans olarak kullanıldığı dizelere ait örnekler
verilmiştir: “Mecnûn ki ‘lâilâhe ill’ der idi Teklîfi şu’ûr eyleseler “lâ”
der idi Ol mertebe meşgûl idi Leylâ ile kim ‘Mevlâ’ diyecek mahalde ‘Leylâ’ der
idi”
Aliterasyon: “l” sesi aliterasyon olarak
kullanılmıştır. Aşağıda bu seslerin aliterasyon olarak kullanıldığı dizeye ait
örnekler verilmiştir: “Mecnûn ki ‘lâilâhe ill’ der idi Teklîfi şu’ûr
eyleseler “lâ” der idi Ol mertebe meşgûl idi Leylâ ile kim ‘Mevlâ’ diyecek
mahalde ‘Leylâ’ der idi”
Uyak: Uyak
düzeni manide olduğu gibi “aaxa” şeklindedir. “lâ” ile zengin uyak, “der idi”
ile redif yapılmıştır.
Ölçü: Aruz ölçüsü
b) Ahenk
ögelerinin, konuşma dilindeki vurgu ve tonlamayla şiirin ses ve söyleyiş
özelliğiyle ilişkisini açıklayınız.
Normal bir
konuşma dilindeki vurgu ve tonlama hayatın normal akışı içinde olurken şiirin
içindeki tonlama aynı şekilde olmaz ve aynı değerlendirilmez. Şiirde, “nasıl
olur da daha etkileyici tonlamayla okurum” düşüncesi şiir anlamlandırılır. Günümüzde
topluma hitaben yapılacak konuşmalarda da şiirde olduğu gibi vurgu ve tonlama
önemlidir. Siyasilerin yaptığı konuşmalarda bunu görmek mümkündür.
2. a) Şiirin
birimini söyleyiniz. Özelliklerini sıralayınız.
Şiirin birimi dört dizeden meydana gelmiş tek
benttir. Az sözle çok şey ifade etmek amaçlandığından bu dörtlükte anlam
yoğunluğu fazladır. Şair, mahlasını kullanmamıştır.
b) Birimin her bir
dizesinde dile getirilenlerin bütünlük sağlayıp sağlamadığını açıklayınız.
Birimin her bir dizesinde dile getirilenler,
Mecnun’un Leyla’ya olan aşkı etrafında bir bütünlük meydana getirmiştir.
c) Yenişehirli Avnî
ve yaşadığı yüzyılın (XIX. yüzyıl) siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini
araştırmalarınızdan da yararlanarak grup sözcünüz aracılığıyla arkadaşlarınıza
aktarınız.
ç) Yenişehirli
Avnî’nin şiirindeki ses akışı ve söyleyişin, Osmanlı Devleti’nin o dönemdeki
durumuyla ilişkisini açıklayınız.
Yenişehirli Avnî, divan geleneklerine bağlı olmakla
birlikte, eskinin çağın koşullarına göre değişmesi gerektiğine inanmış, bu
nedenle de şiirlerinde yeni bir söyleyiş yaratmaya çalışmıştır.
3. a) Okuduğunuz
şiirin yapı yönünden özelliklerini sıralayınız. Bu nazım şeklinin adını
belirtiniz.
Nazım Birimi:
Bent Birim Sayısı: 1 Ölçü: Aruz ölçüsü Uyak düzeni: aaxa Bu nazım şekline rubai
denir. b) Şiirin ait olduğu geleneği söyleyiniz. Şiir divan edebiyatı
geleneğine aittir.
4. Şiirin temasını
belirtiniz. Dizelerde dile getirilen duyguların aynı tema etrafında bütünlük
oluşturup oluşturmadığını söyleyiniz.
Şiirin teması
aşktır. Şiirde dile getirilen duygular ana tema etrafında bir bütünlük
oluşturmuştur.
5. a) Bedri Rahmi
Eyuboğlu’nun Sitem şiiriyle Yenişehirli Avnî’nin rubaisini düşünce ve
duyguların anlatım şekline göre karşılaştırınız. Sonuçtan yararlanarak
rubaideki duygu ve düşüncenin (temanın) günümüz şiirlerinde nasıl işlendiğini
açıklayınız.
Rubai de şair
kendini değil Mecnun’u anlatmış. Sitem de ise Şair kendini anlatmıştır. Ayrıca
rubaide çok derin ve süslü bir anlatım varken Sitem’de daha sade bir anlatım
var. Rubaideki duygu ve düşünceler günümüzde bireysel olarak ve daha sade
anlatılmıştır denilebilir.
6. a) Yenişehirli Avnî’nin şiirinde kendi
anlamı dışında kullanılan kelimelere örnekler veriniz.
Şiirin yan anlam bakımından zengin olup olmadığını
belirtiniz. Teklîfi şu’ûr: Şuur teklif etmek, aklını başına al veya kendine
gel anlamında kullanılmıştır.
b) Şairin “Mecnûn” adını şiirde kullanma
amacını söyleyiniz. Buna göre efsanelerin, kişi adlarının şiirdeki işlevini
belirtiniz.
Şairin “Mecnûn” adını şiirde kullanma amacı telmih sanatı yapmaktır. Telmih,
herkesçe bilinen geçmişteki bir olayı, efsaneyi, çağrıştırma, anımsatma
sanatıdır.
c) Şiirdeki söz
sanatlarını bulunuz.
Şair, “Mecnûn” adını şiirde kullanması, telmih; O
derece kendini kaptırmış ki Mevla diyecek yerde Leyla demesi, mübalağa;
ç) Şiirdeki imgeleri gösteriniz.
Mecnûn: ilâhî
aşk sarhoşluğuna kapılmış insan
d) Şiirdeki imge ve söz sanatlarının metne
katkısını belirtiniz.
İmge ve söz sanatları şiirin, anlam ve söyleyiş
bakımından etkileyici olmasını sağlamıştır.
7. Şiirin temasının
evrensel ve insana ait gerçekliği dile getirme şeklini açıklayınız.
Allah sevgisi evrensel ve insana özgü bir
gerçekliktir.
8. Şairin kendi
duygularını dile getirirken izlenim, gözlem, sezgi ve kişisel duyarlılığını
neden “Leylâ ile Mecnûn” aşkıyla ifade ettiğini açıklayınız.
Mecnun aşk acısı yüreğini dağlayınca acının
Leyla’dan değil Mevla’dan geldiğini idrak eder. Onun için arayışı Leyla değil,
Mevla’dır. Şair bu meseleyi bu rubai ile anlatmıştır.
9. Metinden Arapça ve Farsça kelimelere
örnekler veriniz. Bunların kullanılma nedenlerini belirtiniz.
Arapça kelimeler: “lâilâhe illâ”, “la” Farsça:
Teklîfi şu’ûr, Arapça ve Farsça kelimeleri kullanmak, divan şiirinin dil ve
anlatım geleneğinin bir sonucudur.
10. a) Şiiri
okurken neler hissettiğinizi açıklayınız.
Öğrencinin kendisinin yapması uygundur.
b) Şiirde iletilen duyguyu siz nasıl dile
getirirdiniz? Sözlü olarak ifade ediniz.
Öğrencinin kendisinin yapması uygundur.
11. Yaptığınız
araştırmadan ve okuduğunuz rubaiden yararlanarak Yenişehirli Avnî’nin edebî ve
fikrî özellikleri hakkında bilgi veriniz. Bu özelliklerin okuduğunuz şiirle
ilişkisini açıklayınız.
CEVAP İÇİN TIKLAYINIZdiğer tüm sayfalar için tıklayınız.
10. sınıf edebiyat kitabı cevapları, 2014 2015 10. sınıf nova yayınları edebiyat kitabı cevapları sayfa , 2014-2015 nova yayıncılık 10.sınıf edebiyat cevapları SAYFA, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156,, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, ve diğer Ders Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.