SAYFA 120
4. a) Okuduğunuz murabbanın
bentlerinin ve şiirin temasını aşağıya yazınız.
b) Tablodan yararlanarak
şiirin bentlerinin ortak bir tema etrafında nasıl bütünlük oluşturduğunu
belirtiniz.
5. SİTEM
Önde zeytin ağaçları arkasında yâr
Sene 1946
Mevsim
Sonbahar
Önde zeytin ağaçları neyleyim neyleyim
Dalları neyleyim
Yâr yoluna dökülmedik dilleri neyleyim.
Yâr yâr!.. Seni kara saplı bir bıçak
gibi sineme
sapladılar
Değirmen misali döner başım
Sevda değil bu bir hışım
Gel gör beni darmadağın
Tel tel çözülüp kalmışım.
Yâr yâr
Canımın çekirdeğinde diken
Gözümün bebeğinde sitem var.
Bedri Rahmi Eyuboğlu
Bedri Rahmi Eyuboğlu’nun şiiriyle Ahmet
Paşa’nın murabbasını duyguların ve düşüncelerin dile
getirilişi yönünden karşılaştırınız.
Benzerlik ve farklılıkları sıralayınız.
6. a) Murabbanın ilk
dörtlüğündeki “kara” kelimesinin hangi anlamda (temel, mecaz, yan)
kullanıldığını
açıklayınız. Bu söz sanatının adını
belirtiniz. Bu tarzda kullanılan kelimelere şiirden örnekler
veriniz.
b) Aşağıdaki tabloya
şiirde başvurulan diğer söz sanatlarının özelliklerini yazınız.
4.
a) Okuduğunuz
murabbanın bentlerinin ve şiirin temasını aşağıya yazınız.
Bentlerin
Teması Şiirin Teması : Aşk
1 Kara sevdaya düşme
2 Aşka müptela olma
3 Aşk acısından yakınma
4 Çaresizlik
5 Aşktan kurtulamamak
6 Aşka karşılık bulmama
7 Övgü
b) Tablodan
yararlanarak şiirin bentlerinin ortak bir tema etrafında nasıl bütünlük
oluşturduğunu belirtiniz.
Şiirin teması
aşktır. Birimlerde sevgilinin güzelliği, aşkın acı veren yönü, kıskançlık
aşktan kaçamamak gibi duygu ve düşünceler bu aşk teması etrafında birleşmiştir.
B e dri R a h m i E
y u b o ğ l u ’n u n ş iiriyle A h m e t Pa ş a ’n ı n m u ra b b a s ı n ı du
yg u la rı n v e dü ş ü n c e le rin dile g e t iriliş i y ö n ü n de n ka rş ı
la ş t ı rı n ız . B e n z e rlik v e fa rklı lı kla rı s ı ra la yı n ız .
H e r iki
şiir d e d e d u y g u s e s a kışıyla v e rilmiş tir. M u r a b b a d a “ v a
y g ö n ül” , sit e m şiirin d e “ y a r ” t e k r a r e dile r e k ş airin
için d e b ulu n d u ğ u d u y g ula r s e s e y a n sımış tır. Yin e s e v
giliy e ula ş a m a m a nın v e s e v gilinin ilgisizliğinin olu ş t u r d u ğ
u d u y g u y o ğ u nlu ğ u , h e r iki şiir d e d e bir e y s el d u y g ula
rın y a n sıtıldığı g e r ç e klikle r dir.
6. a) Murabbanın
ilk dö rt l ü ğ ü n de ki “ ka ra ” k e lim e s in in h a n g i a n la m da (t
e m e l, m e ca z, ya n ) k u lla n ı ldı ğ ı n ı a çı kla yı n ız . B u s ö z
s a n a t ı n ı n a dı n ı b e lirt in iz . B u ta rz da k u lla n ı la n k e
lim e le re ş iirde n ö rn e kle r v e rin iz .
M u r a b b a nın ilk d ö r tlü ğ ü n d e ki “ k a r
a ” k elim e si m e c a z a nla m d a k ulla nılmış tır. K elim e nin g e r ç e
k a nla mı dışın d a k ulla nılm a sıyla y a pıla n s a n a tla r a m e c a zla
ilgili s a n a tla r d e nir. M e c a zla ilgili sanatlar, söze güzellik ve
canlılık kazandırır. Bu tür mecazlarda, iki nesne arasında benzetme amacı
güdülür. Şiirde “kara sevda” olarak geçiyor. “kara” kelimesi burada bir kimseyi
derin ve umutsuz bir biçimde sevmek anlamı vermek için kullanılmıştır. Bu
tarzda kullanılan kelimelere şiirden örnekler İkinci Bent: Toprak etmek
(yolunda feda etmek, harcamak), Ayakaltına düşürmek (değerini düşürmek), kul
edinmek (değer vermek) Üçüncü Bent: Zehir (acı, keder), kadeh (aşk), cefa
dikeni (kahır, keder), baş koşmak (baş başa vermek), Dördüncü Bent: Hercai
(karasız, vefasız) Beşinci Bent: Başını feda etmek (kendini adamak) Altıncı
Bent: Candan üstün tutmak (kendinden daha çok önemsemek), akıvermek( çabucak
sevmek) Yedinci Bent: Sözlerimin ateşi (etkileyicilik), aşk elbisesi (âşıklık
hali)
b) Aşağıdaki tabloya şiirde başvurulan diğer
söz sanatlarının özelliklerini yazınız.
Söz sanatları Özellikleri
Teşbih (benzetme) Birinci bentte, sevgilinin yüzü
güle benzetilmiştir. İkinci Bentte, şair kendini heva yolunda toprağa
benzetmiştir. Altıncı bentte, sevgilinin boyu selvi ağacına benzetilmiştir.
Teşhis (kişileştirme) Birinci bentte gönül kavramı
insan gibi düşünüldüğü için teşhis sanatı yapılmıştır.
Beşinci
bentte, aşk ve gam, insan gibi ney ve çalgı aletlerini çalamayacağı için teşhis
sanatı yapılmıştır. Yedinci bentte, aşk elbisesinin gönül tarafından
giydirilmesi ifadesiyle teşhis sanatı yapılmıştır.
İstiare (eğretileme) Dördüncü bentte, köpek sürüsü
ifadesiyle rakipler kastedilmiştir
Tekrir (tekrarlama) Şiirin her bendinin sonunda
“vay, eyvah, gönül” kelimeleri tekrarlanmıştır.
TÜM CEVAPLAR İLK KEZ SİTEMİZDE YAYIMLANACAKTIR.
10. sınıf edebiyat kitabı cevapları, 2014 2015 10. sınıf nova yayınları edebiyat kitabı cevapları sayfa , 2014-2015 nova yayıncılık 10.sınıf edebiyat cevapları SAYFA, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156,, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, ve diğer Ders Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.