Milli Edebiyat Dönemindeki Bağımsız Sanatçılar
MEHMET AKİF ERSOY (1873 – 1936)
- İstiklal Marşı’nın şairidir.
- Şiirlerinde güzellikten çok doğruluğa önem verir: “Sözüm doğru olsun, odun gibi olsun tek.” demiştir.
- Toplumcu bir sanattan yanadır.
- Toplumun içinde bulunduğu sıkıntılardan İslamiyet’le kurtulabileceğini savunmuştur.
- İstiklal Marşı ve Çanakkale Şehitleri şiirlerinde olduğu gibi kahramanlıkları milli ve dini duygularla anlatmıştır.
- Destansı, öğüt verici şiirleri vardır.
- Küfe, Mahalle Kahvesi, Seyfi Baba, Bülbül, Meyhane toplumsal konulu önemli şiirleridir.
- Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
- Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır; manzum hikâyeciliğin usta ismidir.
- Manzum hikâyelerinde mesnevi geleneğinden yararlanmıştır.
- Günlük konuşma dilini, başarıyla kullanmıştır.
- Şiirlerini Safahat’ta toplamıştır.
- İstiklal Marşı’nı orduya hediye ettiği için Safahat’a almamıştır.
- Şiir: Safahat (Yedi bölümden oluşur: Safahat, Hakkın Sesleri, Süleymaniye Kürsüsünde, Fatih Kürsüsünde, Hatıralar, Gölgeler, Asım)
YAHYA KEMAL BEYATLI (1884 – 1958)
- Divan şiiriyle Batı şiirini ustalıkla kaynaştırmıştır.
- Fransız tarihçi Albert Sorel’in etkisiyle Türk tarihine yönelmiştir.
- Saf (öz) şiir anlayışına bağlı kalmıştır.
- Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır.
- Hece ölçüsüyle yazdığı tek şiiri Ok’tur.
- Şiirlerinde İstanbul sevgisi öne çıkar.
- Klasik Türk müziğin e hayranlığıyla da tanınır.
- İstanbul, aşk, tabiat, ölüm, musiki, sonsuzluk, rintlik, deniz başlıca konularıdır.
- Aruzla ve divan nazım şekilleriyle modern şiirler yazmıştır.
- “Beyaz lisan” anlayışını savunmuştur.
- Dili mükemmel kullanmaya, sözcük seçimine, dize bütünlüğüne, ahenge ve kafiyeye büyük önem vermiştir.
- Parnasizmin bizdeki temsilcisidir.
- Nev Yunanilik (Neo Klasik) ve sembolizmden de etkilenmiştir.
- Yahya Kemal Beyatlı’nın şiiri ile Milli Edebiyat Dönemi hece şiiri arasında sanat anlayışı, ahenk ve yapı bakımından farklılık olmakla birlikte milli konulara da yönelme bakımından ilişki kurulabilir.
- “Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı” adlı şiiriyle bireyi tarih-kültür-gelenek perspektifiyle ele almış ve Süleymaniye Camii’ni bir medeniyet sembolü olarak kullanmıştır.
- Sessiz Gemi, Rindlerin Akşamı, Aziz İstanbul, Atik Valde’den İnen Sokakta, Bir Başka Tepeden, Mohaç Türküsü, Mehlika Sultan, Süleymaniye’de Bir Bayram Sabahı önemli şiirlerindendir.
- Bütün kitapları öldükten sonra yayımlanmıştır.
- Şiir: Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgârıyla, Rubailer ve Hayyam Rubailerini Türkçe Söyleyiş
- Deneme: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Edebiyata Dair, Siyasi ve Edebi Portreler
- Anı: “Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım”
- Tarih: Tarih Musahabeleri
NEYZEN TEVFİK (1879 – 1953)
- Soyadı Kolaylı’dır. 20. yüzyılın önde gelen hiciv şairlerindendir.
- Sözünü sakınmaz, beğenmediği kişileri hicveder.
- Musiki ile içli dışlı olmasına rağmen hicivleri zaman zaman kabalaşır.
- Hicivlerinde sosyal yergi her zaman kendini hissettirir.
- Şiir: Azab-ı Mukaddes, Hiç