12.SINIF EDEBİYAT 1.DÖNEM 1. YAZILI SORULARI CEVAPLARI, 12.SINIF EDEBİYAT YAZILILARI, 12.SINIF TÜRK EDEBİYATI 1.DÖNEM 1.YAZILI SORULARI 2015-2016, YAZILI SORULARI,
ADI SOYADI:
SINIF- NO :
-AAA-
…… LİSESİ ………… EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 12 SA SINIFI TÜRK EDEBİYATI DERSİ I.DÖNEM
I.YAZILI SORULARIDIR
Kaldırımlar
İçimde
damla damla bir korku birikiyor
Sanıyorum her sokak başını kesmiş devler
Üstüme camlarını hep simsiyah dikiyor
Gözüne mil çekilmiş bir âmâ gibi evler
Sanıyorum her sokak başını kesmiş devler
Üstüme camlarını hep simsiyah dikiyor
Gözüne mil çekilmiş bir âmâ gibi evler
Necip Fazıl Kısakürek
1. Yukarıdaki şiiri biçim (uyak,redif,nazım
birimi,uyak düzeni ,ölçü) yönünden inceleyiniz?( 15 p )
2. Verilen şiirdeki edebi sanatları tespit ederek
açıklayınız?(10 p)
3. Aşağıdaki eserlerin yazarlarını ve türlerini
yazınız.? (15 p )
* Günlerin Getirdiği:
……………………………………………….
* Anadolu Notları: …………………………………………………
* Onikiye
Bir Var :…………………………………………………
* Sırıtık
Bir Küskün: ………………………………………………
* Dokuzuncu Hariciye Koğuşu:
………………………………….
4. Aşağıdaki boşlukları doğru olarak tamamlayınız.(15
p)
a)
Cumhuriyet edebiyatında….……………… …………ve …………….........................gibi Batılı akımların etkisi görülmüştür.
b) Cumhuriyet döneminde yazılan eserlerde görülen en
belirgin motif …………………….. ‘dur.
c) Bir
yazarın herhangi bir konuda kendi kişisel düşüncelerini, kanıtlama kaygısı
gütmeden, kaleme aldığı yazı türüne ……………………. denir.
d) Peyami
Safa geçim kaygısıyla yazdığı eserlerde ……………………….…... adını kullanır.
5. Cumhuriyet döneminde şair ve
yazarların Anadolu’ya yönelişinin sebepleri nelerdir? (10 p)
”Madam
ki bir heyet-i ictimaiyede yaşayan halk bunca vezaif-i kanuniye ile mükelleftir
elbette kalen ve kalemen kendi vatanının menafiine dair beyan-ı efkar etmeyi
cümle-i hukuk-ı müktesebesinden addeyler.”( Şinasi)
“Memlekette
edebiyat isteyenlerle edebiyatta memleket arayanlar, iki ayrı fikir grubuna
mensup görünüyorlar.Hakikatta bu fark ya
hiç yoktur yahut da çok mübalağa edilmiştir.”(Peyami Safa)
6. Yukarıdaki Tanzimat Dönemi öğretici metni ile Cumhuriyet Döneminde yazılan öğretici metni
kelime,kelime grupları ve dil kuralları bakımından karşılaştırınız.(10 p)
7. Fıkra ile deneme
türünün benzer yönlerini maddeler
halinde yazınız.(3 madde)(10 p)
NOT:Süre 1 ders saatidir. Başarılar dilerim.
-AAA-
………. LİSESİ ……….. EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 12 SA SINIFI TÜRK EDEBİYATI DERSİ I.DÖNEM
I.YAZILI CEVAP ANAHTARIDIR
Kaldırımlar
İçimde
damla damla bir korku birikiyor
Sanıyorum her sokak başını kesmiş devler
Üstüme camlarını hep simsiyah dikiyor
Gözüne mil çekilmiş bir âmâ gibi evler
Sanıyorum her sokak başını kesmiş devler
Üstüme camlarını hep simsiyah dikiyor
Gözüne mil çekilmiş bir âmâ gibi evler
Necip Fazıl Kısakürek
1. Yukarıdaki şiiri biçim (uyak,redif,nazım
birimi,uyak düzeni ,ölçü) yönünden inceleyiniz.( 15 p )
CEVAP 1:
KAFİYE VE REDİF:
“-ik” (tam uyak) “-iyor” (redif)
“devler-evler”(tunç uyak)
“devler-evler”(tunç uyak)
NAZIM BİRİMİ: Dörtlük
ÖLÇÜ: 14’lü hece ölçüsü
ÖLÇÜ: 14’lü hece ölçüsü
KAFİYE DÜZENİ :
2. Verilen şiirdeki edebi sanatları tespit ederek
açıklayınız.(10 p)
CEVAP 2:
*Kapalı istiare:
korku(benzeyen) su(kendisine benzetilen verilmemiş.)
* Teşhis: Evler insana özgü davranıyor.
*Teşbih:Evler , âmâ(kör) bir insana benzetiliyor.
* Teşhis: Evler insana özgü davranıyor.
*Teşbih:Evler , âmâ(kör) bir insana benzetiliyor.
3. Aşağıdaki eserlerin yazarlarını ve türlerini
yazınız.? (15 p )
* Günlerin Getirdiği: NURULLAH
ATAÇ-DENEME
* Anadolu Notları: REŞAT NURİ
GÜNTEKİN-GEZİ YAZISI
* Onikiye
Bir Var:HALDUN TANER-ÖYKÜ
* Sırıtık
Bir Küskün: HALDUN TANER-HATIRA
* Dokuzuncu Hariciye Koğuşu:
PEYAMİ SAFA-ROMAN
4. Aşağıdaki boşlukları doğru olarak tamamlayınız.(15
p)
a)
Cumhuriyet edebiyatında…varoluşçuluk…
ve …sezgicilik.. …gibi Batılı
akımların etkisi görülmüştür.
b) Cumhuriyet döneminde yazılan eserlerde görülen en
belirgin motif …Anadolu ‘dur.
c) Bir
yazarın herhangi bir konuda kendi kişisel düşüncelerini, kanıtlama kaygısı
gütmeden, kaleme aldığı yazı türüne …deneme…
denir.
d) Peyami Safa geçim kaygısıyla yazdığı eserlerde …Server Bedii…... adını kullanır.
5. Cumhuriyet döneminde şair ve
yazarların Anadolu’ya yönelişinin sebepleri nelerdir? (10 p)
CEVAP 5:
a) Anadolu’nun yüzyıllardır ihmal edilmiş olduğunun farkına varmaları,
b) Anadolu’yu işlenmemiş bir cevher bir kaynak olarak görmeleri.
c) Anadolu insanın dili, samimiliği, kültür
zenginliği,
d) Devrin şartları( Milli olma, öze dönüş
v.b.)
”Madam
ki bir heyet-i ictimaiyede yaşayan halk bunca vezaif-i kanuniye ile mükelleftir
elbette kalen ve kalemen kendi vatanının menafiine dair beyan-ı efkar etmeyi
cümle-i hukuk-ı müktesebesinden addeyler.”( Şinasi)
“Memlekette
edebiyat isteyenlerle edebiyatta memleket arayanlar, iki ayrı fikir grubuna
mensup görünüyorlar.Hakikatta bu fark ya
hiç yoktur yahut da çok mübalağa edilmiştir.”(Peyami Safa)
6. Yukarıdaki Tanzimat Dönemi öğretici metni ile Cumhuriyet Döneminde yazılan öğretici metni
kelime,kelime grupları ve dil kuralları bakımından karşılaştırınız?(10 p)
CEVAP 6:
Tanzimat döneminde dilde sadeleşme istense
de Arapça ve Farsça kelimeler ,tamlamalar kullanılmaya devam edilmiştir.Cumhuriyet döneminde ise dilde sadeleşmenin gerçekleştiğini,
Türkçe dil kurallarının geçerli olduğunu,halk söyleyişinin hakim olduğunu
görmekteyiz.
7. Fıkra ile deneme
türünün benzer yönlerini maddeler
halinde yazınız.(3 madde)(10 p)
CEVAP 7:
*Her ikisi de düşünce yazısıdır.
*Öğretici metinlerdir.
*Yazarın kişisel görüş ve düşüncelerinin ifadesidir.
*Kanıtlama amacı yoktur.Yalın bir dil kullanılır.
*Tanzimat’la birlikte edebiyatımıza girmiş türlerdir.
*Öğretici metinlerdir.
*Yazarın kişisel görüş ve düşüncelerinin ifadesidir.
*Kanıtlama amacı yoktur.Yalın bir dil kullanılır.
*Tanzimat’la birlikte edebiyatımıza girmiş türlerdir.
CEVAP 8:
1. Çok zengin söz dağarcığı ile
Türkçeyi en iyi kullanan yazarlardan biri olan Peyami Safa'nın roman, öykü,
fıkra, makale türünde çok sayıda eseri
vardır.
2. Romanlarında olaylara değil psikolojik tahlillere, ruh
çözümlemelerine ağırlık verir. Eserlerindeki kişiler belli bir düşünceyi
anlatmaya yönelik olarak seçilmiştir.
3. Romanları teknik yönden çok
başarılıdır. Kahramanlarını
kültürlerine, yaşam biçimlerine,
uygun biçimde konuşturur.
4. Romanlarında ahlak çöküntüsü,
Doğu-Batı çatışması, varlığın sırları
gibi konular üzerinde durmuştur. 5.
5. Dokuzuncu Hariciye
Koğuşu, yaşamının bir bölümünü
anlattığı otobiyografik romanıdır. Sanat
endişesi taşımadan para kazanmak, geçimini sağlamak için yazdığı
eserlerde Server Bedii ismini kullanmıştır. Mahşer, Fatih-Harbiye,
Sözde Kızlar, Yalnızız, Canan, Matmazel
Noralya'nın Koltuğu, Şimşek, Bir Tereddütün Romanı önemli
romanlarıdır.