Sayfa 88
1. Hazırlık bölümündeki metinlerde görülen, sevgilinin güzelliğiyle ilgili unsurlar Dehhânî’nin şiirindede kullanılmıştır. Bu metinlerdeki kullanım biçimlerini karşılaştırıp birbirinden ayrılan ve örtüşen taraflarını aşağıya yazınız.
Ayrılan tarafları :
HAZIRLIKTAKİ ŞİİRLERDE ÖZELLİKLE YUNUS EMREDE ANLATILAN SEVGİ/ AŞK İLAHİDİR . DEHHANİ ŞİİRLERİNDE BEŞERİ BİR SEVGİLİDEN BAHSEDER VE DAHA ÇOK SEVGİLİNİN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNİ DİLE GETİRİR.................
HAZIRLIKTAKİ ŞİİRLERDE ÖZELLİKLE YUNUS EMREDE ANLATILAN SEVGİ/ AŞK İLAHİDİR . DEHHANİ ŞİİRLERİNDE BEŞERİ BİR SEVGİLİDEN BAHSEDER VE DAHA ÇOK SEVGİLİNİN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNİ DİLE GETİRİR.................
Örtüşen tarafları :
HER İKİSİNİNDE EDEBİ METİN OLMASI
AHENK VE RİTMİ SAĞLAYAN UNSURLARIN YER ALMASI
ŞİİRLERDE BELLİ BİR DÜZEN OLMASI ( KALIP OLARAK BELİRLİ BİR BİÇİME SAHİP OLMASI)
HER İKİSİNİNDE EDEBİ METİN OLMASI
AHENK VE RİTMİ SAĞLAYAN UNSURLARIN YER ALMASI
ŞİİRLERDE BELLİ BİR DÜZEN OLMASI ( KALIP OLARAK BELİRLİ BİR BİÇİME SAHİP OLMASI)
2. Okuduğunuz metinler ve bilgi birikiminizden yararlanarak İslamiyetin kabulüyle birlikte Türk
3. Yunus Emre’nin ilahisi, Pîr Sultan Abdal’ın nefesi ve Hoca Dehhânî’nin gazelinde en çok beğendiniz beyit ya da dörtlük hangisidir? Nedenleriyle açıklayınız.
YUNUS EMRE'DEN
Be sevdiğim seni benden ayıran
Din iman bulmaya diyelim Allah
Şu sinemi aşk oduna dağlayan
Bekası olmayan diyelim Allah
HOCA DEHHANİ'DEN
Acep bu derdümün dermânı yok mu
Yâ bu sabr itmegün oranı yok mu
ÇÜNKÜ DUYGULARIMA DAHA ÇOK HİTAP ETMEKTE
YUNUS EMRE'DEN
Ben yürürüm yana yana
Aşk boyadı beni kana
Ne âkilem ne divane
Gel gör beni aşk neyledi
Gâh eserim yeller gibi
Gâh tozarım yollar gibi
Gâh akarım seller gibi
Gel gör beni aşk neyledi
PİR SULTAN ABDAL'DANBe sevdiğim seni benden ayıran
Din iman bulmaya diyelim Allah
Şu sinemi aşk oduna dağlayan
Bekası olmayan diyelim Allah
HOCA DEHHANİ'DEN
Acep bu derdümün dermânı yok mu
Yâ bu sabr itmegün oranı yok mu
ÇÜNKÜ DUYGULARIMA DAHA ÇOK HİTAP ETMEKTE
4. Okuduğunuz şiirlerin günümüze yansıyan taraflarını bir kompozisyon şeklinde yazınız. Birkaç yazıyı sınıfta okuyunuz.
DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun
olanları yazınız.
“misk”, “İran”, “XIII.”, “divan edebiyatının”, “şems”, “inci”, “Arap”, “sümbül”, “servi”, “gül”, “Yunan”,
“Mısır”
• Hoca Dehhânî ....XIII.... yüzyılda ...........divan edebiyatının............ ilk temsilcisidir.
• Şiirde sevgilinin yüzü .......gül........, saçı .........sümbül...., boyu ...........servi.......... benzetilmiştir.
• Divan edebiyatı ...............“Arap”........ ve ..........İran”....... edebiyatlarından etkilenmiştir.
2. Aşağıdaki cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Hoca Dehhânî divan şiirinin Anadolu’daki ilk temsilcisidir. (D )
Yunus Emre şiirlerinde didaktik bir anlatımı tercih etmiştir. (D )
Pîr Sultan Abdal, Alevi-Bektaşi şiirinin en önemli temsilcilerinden birisidir. ( D)
Oğuz Türkçesinin ilk ürünlerinde Arapça ve Farsça sözcükler oldukça az kullanılmıştır. (D )