Sayfa 83
1. a) Metinde anlamını bildiğiniz ve bilmediğiniz kelimeleri iki sütun hâlinde tahtaya yazınız. Bu
kelimelerin hangilerinin dilimize Arapça ve Farsçadan geçtiğini tespit ediniz. Şiirde kullanılan kelimelerdeki değişikliklerin nedenlerini belirtiniz.
ÖRNEK OLARAK
BİLİNEN
GÖNÜL
GEL
GÖR
BENİ
BAŞ
VS
BİLİNMEYEN
IŞK
AKİLEM
PARE
GAH
ŞEYH
ARAP VE FARS EDEBİYATININ ETKİSİ
ÖRNEK OLARAK
BİLİNEN
GÖNÜL
GEL
GÖR
BENİ
BAŞ
VS
BİLİNMEYEN
IŞK
AKİLEM
PARE
GAH
ŞEYH
ARAP VE FARS EDEBİYATININ ETKİSİ
b) Okuduğunuz şiirin, yazıldığı dönemle olan ilişkisini açıklayınız.
OĞUZ TÜRKÇESİNİN İLK DÖNEMİNDE ORTAYA KONULMUŞTUR. O DÖNEM DİLİNE YENİ YENİ ARAPÇA KELİMELER GİRMİŞ VE TASAVVUF EDEBİYATIMIZA GİRMEYE BAŞLAMIŞTIR. BİZ BU UNSURLARI DA BİZZAT ŞİİRDE GÖRMEKTEYİZ
OĞUZ TÜRKÇESİNİN İLK DÖNEMİNDE ORTAYA KONULMUŞTUR. O DÖNEM DİLİNE YENİ YENİ ARAPÇA KELİMELER GİRMİŞ VE TASAVVUF EDEBİYATIMIZA GİRMEYE BAŞLAMIŞTIR. BİZ BU UNSURLARI DA BİZZAT ŞİİRDE GÖRMEKTEYİZ
2. Şiirin ölçüsünü bulunuz. Bunun ahenge katkısını tartışınız. Şiirdeki diğer ahenk unsurlarını
gösteriniz.
HECE ÖLÇÜSÜ
REDİF KAFİYE ÖLÇÜ ALİTERASYON ASONANS VS.
HECE ÖLÇÜSÜ
REDİF KAFİYE ÖLÇÜ ALİTERASYON ASONANS VS.
3. “Gönlüm düşdi bir sevdâya”, “Başumı virdüm gavgâya”, “Işk boyadı beni kana” mısralarında
şair hangi sanata başvurmuştur? Şiirde geçen diğer edebî sanatları da siz bulunuz.
BEN YÜRÜRÜM YANA YANA ( TEKRİR)
BAĞRUM PARE YÜREĞİM BAŞ ( İSTİARE)
UYANUP MECNUN OLURAM (TELMİH)
VS
BEN YÜRÜRÜM YANA YANA ( TEKRİR)
BAĞRUM PARE YÜREĞİM BAŞ ( İSTİARE)
UYANUP MECNUN OLURAM (TELMİH)
VS
4. Aynı tema etrafında şekillenen dörder mısralık kıtaları “Gel gör beni ışk n’eyledi” mısrası birbirine
bağlar. Her kıtanın sonunda aynı mısranın tekrarına dayanan bu nazım şeklinin adı nedir? Belirtiniz.
Destan Dönemi ve divan şiirinde kullanılan benzer şekilleri hatırlayarak birbiriyle karşılaştırınız.
Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.SAGU
KOŞUK
ŞEKİL AYNIDIR ANCAK TEMALARI FARKLIDIR