11. SINIF EDEBİYAT KİTABI CEVAPLARI, 11. SINIF EDEBİYAT KİTABI CEVAPLARI MEB YAYINLARI 2015-2016, 2016-2017 11. SINIF EDEBİYAT KİTABI CEVAPLARI MEB YAYINLARI SAYFA 88,
Sayfa 88
1. Yağmur
adlı şiirde ahengi sağlayan unsurları (kafiye, aliterasyon, ritim vb.) tespit
ederek tahtaya
yazınız.
1.Şiirin ritmi aruz ölçüsüyle( feûlün
/feûlün/ feûlün / feûl) sağlanmıştır. Ayrıca şiirdeki her türlü ses
benzerlikleriyle de ahenge yardımcı bir söyleyiş oluşturulmuştur.
YAĞMUR(
kafiye-redif-ritim-ölçü)
- 1.birim : "âz"
zengin uyak
- 2.birim: "ır"
redif , "laş" zengin uyak
- 3.birim "ir" tam uyak
- (4.birimde kulak için kafiye anlayışına göre "eb/ep" TAM UYAK )
- 5.birim "emin" zengin uyak
- 6.birim "ere"
zengin uyak
- 7.birim
"bi" tam uyak
- 8.birim "âh" zengin uyak
- 9.birim "pek" tunç kafiye
- 10.birim "nin" zengin uyak
- 11.birim "âz" zengin uyak
EK
BİLGİ: Şiirde sese, müzikaliteye önem veren Servet-i Fünun
şairleri "kafiye kulak içindir." anlayışını benimsemişlerdir.
KULAK İÇİN KAFİYE NE DEMEK? Yazılışı (Arap harflerine göre) birbirini tutmayan fakat aynı sesi veren kullanımlar da kafiye olarak kabul edilmiştir.Yabancı sözcüklerin Türkçe söylenişi esas alınmış ve buna göre kafiye yapılmıştır.
KULAK İÇİN KAFİYE NE DEMEK? Yazılışı (Arap harflerine göre) birbirini tutmayan fakat aynı sesi veren kullanımlar da kafiye olarak kabul edilmiştir.Yabancı sözcüklerin Türkçe söylenişi esas alınmış ve buna göre kafiye yapılmıştır.
2. Aşağıda
verilen bentteki ahenk unsurları (kafiye, aliterasyon, ritim vb.) ile şiirin
konusu
arasında nasıl
bir ilişki vardır? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
2.Verilen bendin söyleyişine dikkat
edilirse, şiirin başlığında olduğu gibi yağmurun yağış sesi ve ritmi verilmeye
çalışılmıştır.Tevfik Fikret bu şiiri bir tabiat şiiri niteliğini taşır.Şair
yağmurun yağışını tasvir etmektedir.Fikret, şekil güzellliğine önem vermiş
şiirde ölçü sağlam bir şekilde kurulmuştur.Bu şiir aynı zamanda Servet-i Fünun
sanatçılarının konuya göre vezin seçme anlayışlarının da güzel bir örneğidir.
3. Şiiri yapı
bakımından inceleyiniz. Ulaştığınız sonuçları tahtaya yazınız.
3.
Şiir başta ve sonda birer bent ve arada
beyitlerin yer aldığı bir yapıya sahiptir. Tevfik Fikret bu şiirinde klasik
divan şiiri kalıplarını kırmış, söyleyiş ile tema arasında bir yapı meydana
getirmiştir.
4. a. Yağmur
şiirinin birimlerini belirleyerek birimlerde anlatılanları sözlü olarak ifade
ediniz.
4. a Şiirdeki bentler ve beyitler şiirin birimleridir. Birimlerde günümüz
Türkçesiyle kısmında da verildiği gibi yağmurun yağışı ve yağmur yaşarken
şairin izlenimleri dile getirilmiştir .
b.
Birimlerde anlatılanların şiirin bütünü içindeki yerini belirleyiniz.
. b. Birimlerde
anlatılanlar şiirin temasını farklı yönlerden işleyerek bir bütün
oluşturmaktadır.
5. Şiirin başında
ve sonunda bent, bentler arasında ise beyitlerin kullanılması “yağmur”la nasıl
ilişkilendirilebilir?
Sözlü olarak ifade ediniz.
5. a Şiirin başında ve sonunda bent,bentler arasında ise beyitlerin
kullanılması, yağmurun yağışı da düşünülürse, önce hafiften başlayan (1.bent),
daha sonra hızlanan (beyitler) ve yine bitmeden önce yavaşlayan (sonuncu bent)
yağmur sahnesi canlandınlmaya çalışılmıştır.
Şiirin yapısıyla
teması arasındaki bu ilişkiyi resimleyiniz.
b. Şiirin yapısıyla teması arasındaki ilişkiyi resmediniz.
1.ETKiNLIK
Sınıf iki
gruba ayrılır. Birinci grup, Cumhuriyet Dönemi şairlerinden Ahmet Muhip
DIRANAS’a
ait Yağmur adlı şiiri; ikinci grup, Hay-Kay adlı şiiri Tevfik Fikret’in Yağmur şiiriyle
tema ve
temanın işlenişi bakımından karşılaştırır. Farklı dönemlere ve ülkelere ait şiirlerle
tema ilişkisinden
yola çıkılarak Fikret’in Yağmur şiirinin tema özelliği tartışılır. Ulaşılan
sonuç
tahtaya yazılır.
1.ETKiNLIK
1. Grup: Ahmet Muhip Dıranas'ın Yağmur adlı şiirinin teması, Fikret'in şiirinde olduğu gibi "yağmur"dur. Tema şairin duyuşuna göre anlatılmıştır.
2. Grup: Hay-Kay, Japon şiirine ait özel bir nazım şeklidir. İşlenen tema ise yine yağmurdur.
Bu durum temanın evrensel bir özellik taşıdığını gösterir.
1. Grup: Ahmet Muhip Dıranas'ın Yağmur adlı şiirinin teması, Fikret'in şiirinde olduğu gibi "yağmur"dur. Tema şairin duyuşuna göre anlatılmıştır.
2. Grup: Hay-Kay, Japon şiirine ait özel bir nazım şeklidir. İşlenen tema ise yine yağmurdur.
Bu durum temanın evrensel bir özellik taşıdığını gösterir.
6. Şiirin
temasıyla devrin siyasi ve sosyal gerçekliği arasında bir ilişki var mıdır?
Tartışınız.
Ulaştığınız
sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.
6. Şiirin temasıyla devrin siyasi ve sosyal gerçekliğiyle bir ilişkisi
yoktur. Çünkü Servet-i Fünun sanatçıları toplumsal konu ve sorunlardan uzak
durmuş, bireysel kanunlara yönelmişlerdir.
7. Yağmur şiirinin
teması ile Tanzimat Dönemi şiirlerinin temaları karşılaştırıldığında
Servetifünun
Dönemi şiirlerinin temaları hakkında neler söylenebilir? Tartışınız. Ulaştığınız
sonuçları
tahtaya yazınız.
7. Tanzimat Dönemi sanatçılarında görülen toplumsal sorumluluk duygusu, Servet-i Fünun sanatçılarında yoktur. Bu nedenle işlenen temalar Tanzimat Döneminde toplumsal, Servet-i Fünun Dönemlerinde bireyseldir.
.