9.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI EKOYAY YAYINLARI SAYFA, 9.SINIF EDEBİYAT CEVAPLARI EKOYAY YAYINLARI SAYFA 117, 9.sınıf edebiyat kitabı tüm cevapları, 9.SINIF TÜRK DİLİ EDEBİYATI CEVAPLARI, SAYFA 117
1. “Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkim Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerden hareketle eserlerin yazıldığı devrin sosyal ve kültürel yapısı ile ilgili özelIikleri beIirleyiniz. Eserler yazıldıkları dönemin sosyal yapısından ve kültürel özelliklerinden nasıl etkilenmiştir? Açıklayınız.
.
2-“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinlerdeki yanlış Batılılaşma anlayışı ile ilgili benzerlikleri belirleyerek aşağıda boş bırakılan yere yazınız. Yazarların benzer yaklaşımlarda bulunmalarının sebepleri neler olabilir?Açıklayınız.
1.Etkinlik:“Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinleri yapı, tema, dil ve anlatım bakımından karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları maddeler hâlinde tahtaya yazınız.
3-Fatih-Harbiye”, “Felâtun Bey ile Râkım Efendi”, “Araba Sevdası” ve “Şık” adlı metinleri yazılış tarihlerine göre sıralayarak yazarların bu metinleri kaIeme alırken kendinden önceki metinlerden etkilenip etkilenmediklerini belirlemeye çalışınız. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Fatih-Harbiye:1931
Araba Sevdası:1889
Felâtun Bey ile Râkım Efendi:1875
Şık :1889
Araba Sevdası ve Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanları Tanzimat döneminde yazılan romanlardır.Dolayısıyla bu romanlar yanlış batılılaşmayı işleyen romanlardandır.Fatih –Harbiye cumhuriyetin ilk yıllarında yazılmış romanlardandır.Dolayısıyla söz konusu Tanzimat dönemi romanlarından etkilenmiştir yargısı ileri sürülebilir.
4-Felâtun Bey ile Râkım Efendi” romanından alınan parçada “supe - sopa” “kafeole - kovala, karyola “kelimelerinin söyleyiş benzerliğinden yararlanılarak kurgulanan diyaloglar vardır. Türk edebiyatında hangi edebî türde benzer kullanımlara rastlanmaktadır? Bu durumu gelenekle ilişkilendiriniz.
Burada yanlış anlaşılmalarla kurulan bir diyolog vardır.Bu diyaloglara da daha çok tiyatro türünde rastlanılabilir.Çünkü modern tiyatro geleneğinde ve geleneksel tiyatromuzda(Karagöz,orta oyunu,meddah) bu tür diyaloglara rastalanabilir.
5-Türk edebiyatında yanlış Batılılaşmayı eleştirme geleneği ne zaman başlamıştır? Ahmet Mithat Efendi, Recaizâde Mahmut Ekrem ve Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın söz konusu geleneğin oluşmasındaki yeri nedir? Açıklayınız.
Ahmet Mithat ve R.Mahmut Ekrem gibi isimler Tanzimat dönemi edebiyatının yanlış batılılaşmayı konu edinen romanlarını yazan bu durumu eleştiren ilk sanatçılarındandırlar.Dolayısıyla geleneği başlatan isimler bu isimlerdir.
2-Etkinlik: Metinlerde modernleşmeyi yanlış anlamış, yozlaşmış tipler yer almaktadır. Günümüzün sosyal olayları içerisinde siz de düşünce ve davranış biçimlerini yerdiğiniz tipleri konu alan kısa bir yazı kaleme alınız.
Milli kültürünü reddeden batının sadece giyim kuşam kısacası yaşam tarzını benimseyen kişiler günümüzde de karşımıza çıkabilir.Bu kişiler için yüzyılların birikimi olan kültürel özellikler ve gelenek reddedilmelidir.Bu da bizi biz yapan değerleri ortadan kaldırmaktadır.B değerler hiç şüphesiz kültürel değerlerdir.Kültürel değerlerin kaybolması milletin de kaybolmasını beraberindegetirebilir.Kültürümüze,dilimize,geleneklerimizesahipçıkmalı,batının teknolojisinden faydalanmalı yaşam tarzını körü körüne benimsememeliyiz.
1. Okuduğunuz roman parçalarından yola çıkarak Merakî Efendi, Bihruz Bey, Şatırzade ve Neriman’ın kişilik yapılarını belirleyiniz. Belirlediğiniz özellikleri aşağıdaki tabloda boş bırakılan yerlere yazınız. Bu kahramanların birbirlerine benzeyen yönlerini sözlü olarak ifade ediniz.
Merakî Efendi
|
Alafrangalık özentisi olan biridir.Fransızca konuşmaktan hoşlanan yanlış batılılaşan bir tiptir.
|
Bihruz Bey
|
Lüks arabasıyla mesire yerlerinde gezen babasından kalan mirası bitirip tüketen çalıştığı daireye arada bir uğrayan garsonlarla bile yarım yamalak Fransızcasıyla konuşmaya çalışan bir şahsiyettir.
|
Şatırzade
|
Lüks terzilere gitmeye parası olmayan lakin tenha yerlerde dükkanı olan terzilerin başına bela olan giyim kuşam meraklısı biridir.Dış görünüşe inanılmaz önem vermektedir.
|
Neriman
|
Zamanla gelenekten uzaklaşan giyim kuşamını yaşam tarzını değiştiren bir şahsiyettir.Gitgide Fatih’teki yaşamından uzaklaşmış Beyoğlu sularında gezintilere başlamış,tanıştığı Macit de onun bu yaşamını destekleyen bir hayat tarzına sahip bir gençtir.
|
.
.
.
.
.