MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ KONU TESTLERİ 50 SORU, MİLLİ EDEBİYAT TESTİ, MİLLİ EDEBİYAT TEST SORULARI, MİLİ EDEBİYAT TESTİ, TESTLER,
Milli Edebiyat Dönemi-TEST 1(Testler – Sorular)
1. Aşağıdaki sanatçılarımızdan hangileri -Beş Hececiler- grubunda yer alır?
A) Orhan Veli Kanık – Ahmet Kutsi Tecer
B) Yusuf Ziya Ortaç – Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Ahmet Muhip Dıranas – Yahya Kemal Beyatlı
D) Melih Cevdet Anday – Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Enis Behiç Koryürek – Cemal Süreya
A) Orhan Veli Kanık – Ahmet Kutsi Tecer
B) Yusuf Ziya Ortaç – Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Ahmet Muhip Dıranas – Yahya Kemal Beyatlı
D) Melih Cevdet Anday – Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Enis Behiç Koryürek – Cemal Süreya
2. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat dönemi edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) Eserlerde, hayata dönük memleket sorunları dile getirilmiştir.
B) Hece vezni asıl vezin olarak kabul edilmiştir.
C) Hikaye ve romanlarda ilk kez İstanbul dışına çıkılır.
D) Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelme görülür.
E) Şiirde sembolizmin, romanda romantizmin etkisinde kalmışlardır.
A) Eserlerde, hayata dönük memleket sorunları dile getirilmiştir.
B) Hece vezni asıl vezin olarak kabul edilmiştir.
C) Hikaye ve romanlarda ilk kez İstanbul dışına çıkılır.
D) Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelme görülür.
E) Şiirde sembolizmin, romanda romantizmin etkisinde kalmışlardır.
3. Milli Edebiyat akımı 1911 yılında (I) Ömer Seyfettin (II) ve Ali Canip‘in (III) çıkardıkları “Yeni Mecmua” (IV)dergisi ile başlar.Bu edebiyat, yazı diliyle konuşma dilinin birleştirilmesini, dilde sadeliği (V), Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelmeyi amaçlar.
Yukarıdaki parçada numaralandırılmış yerlerden hangisinde bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
A) I B) II C) III D) IV E) V
4. Aşağıdakilerden hangisi Beş Hececiler topluluğunun özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirlerinde Anadolu gerçeklerini işlediler.
B) Cumhuriyet Edebiyatı‘nda görülen ilk edebi harekettir.
C) Ulusal coşkuyla birlikte romantizme yönelmişlerdir.
D) -Sanat, sanat içindir.- anlayışına bağlı kaldılar.
E) Halk edebiyatı nazım biçimlerini de kullandılar.
A) Şiirlerinde Anadolu gerçeklerini işlediler.
B) Cumhuriyet Edebiyatı‘nda görülen ilk edebi harekettir.
C) Ulusal coşkuyla birlikte romantizme yönelmişlerdir.
D) -Sanat, sanat içindir.- anlayışına bağlı kaldılar.
E) Halk edebiyatı nazım biçimlerini de kullandılar.
5. Aşağıdaki yazarlardan hangisi Milli Edebiyat Dönemi yazarlarımızdan biri değildir?
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Refik Halit Karay
D) Tevfik Fikret
E) Halide Edip Adıvar
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Refik Halit Karay
D) Tevfik Fikret
E) Halide Edip Adıvar
6. Aşağıdaki eserlerden hangisi Ziya Gökalp-e aittir?
A) Türkçülüğün Esasları
B) Bir Serencam
C) Aziz İstanbul
D) Şık
E) Ankara
A) Türkçülüğün Esasları
B) Bir Serencam
C) Aziz İstanbul
D) Şık
E) Ankara
7. Beş Hececiler’in en tanınmış şairidir. İlk şiirlerinde Yahya Kemal-in etkileri görülür; bu yüzden ilk şiirleri aruzladır. Ancak gerçek ününü heceyle yazdığı şiirlerle kazandı. Şiirlerinde genellikle Memleket, aşk ve düşünce temalarını işledi. Gönülden Gönüle, Çoban Çeşmesi eserlerinden sadece birkaçıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Necip Fazıl Kısakürek
B) Yusuf Ziya Ortaç
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Enis Behiç Koryürek
E) Yahya Kemal Beyatlı
A) Necip Fazıl Kısakürek
B) Yusuf Ziya Ortaç
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Enis Behiç Koryürek
E) Yahya Kemal Beyatlı
8. Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü diğerlerinden farklıdır?
A) Türk Sazı
B) Vurun Kahpeye
C) Yaban
D) Çalıkuşu
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
A) Türk Sazı
B) Vurun Kahpeye
C) Yaban
D) Çalıkuşu
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
9. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat döneminin genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Eserlerde ağırlıklı olarak ülke sorunları işlenmiş ve bu sorunlara çözümler üretilmiştir.
B) Eserlerde kahramanların tahlilleri ve çevre tasvirleri gerçekçidir.
C) Sanatçılar bilinçli olarak Anadolu-ya açılmıştır.
D) Vezinsiz, kafiyesiz şiirler yazılmıştır.
E) Sanatçılar, eserlerinde yalın bir dil kullanmışlardır.
B) Eserlerde kahramanların tahlilleri ve çevre tasvirleri gerçekçidir.
C) Sanatçılar bilinçli olarak Anadolu-ya açılmıştır.
D) Vezinsiz, kafiyesiz şiirler yazılmıştır.
E) Sanatçılar, eserlerinde yalın bir dil kullanmışlardır.
10. Milli Edebiyat‘ın önde gelen kişilerindendir. 1911-de Selanik-te çıkan Genç Kalemler dergisinde yazılar yazdı. Türkçülük akımını bir sisteme bağlayıp topluma mal etti.Edebiyatımızın gelişmesi için halka, milli kültür kaynaklarına gidilmesi ve konuşma diliyle yazı dilinin birleştirilmesini savundu. -Türkçülüğün Esasları- , -Altın Işık- en tanınmış eserlerindendir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Ziya Gökalp
C) Ali Canip Yöntem
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
A) Ömer Seyfettin
B) Ziya Gökalp
C) Ali Canip Yöntem
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
11. Şiir, yazmaya Servet-i Fünun döneminde başlamıştır. Milliyetçi, halkçı bir anlayışın şiirini sade bir dil ve hece ölçüsüyle ortaya koymuştur. Şiirlerinde toplumsal konuları ele almıştır. -Türk şairi-, -milli şair- diye anılmıştır. -Türk Sazı,- -Ey Türk Uyan,- -Tan Sesleri- tanınmış eserlerindendir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
D) Ömer Seyfettin
E) Ziya Gökalp
A) Tevfik Fikret
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
D) Ömer Seyfettin
E) Ziya Gökalp
12. “Milli Edebiyat dönemi yazarlarındandır.Güzel, akıcı, yalın bir dili ,her yaştan insanın rahatlıkla okuyabileceği bir üslubu vardır. Hikayelerini gözlemci bir anlayışla anlatmıştır. Önceleri Servet-i Fünun dergisinde sonra Tercüman-ı Hakikat gazetesinde çalışır. Öykü, tiyatro , anı, fıkra ve mizahi yazı tarzında eserler vermiştir.” Memleket Hikayeleri- ve -Gurbet Hikayeleri- yazarın tanınmasını sağlamıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Mehmet Rauf
B) Refik Halit Karay
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Mehmet Emin Yurdakul
A) Mehmet Rauf
B) Refik Halit Karay
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Mehmet Emin Yurdakul
13. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat dönemi sanatçılarından biridir?
A) Ali Canip Yöntem
B) Orhan Veli Kanık
C) Namık Kemal
D) Cenap Şahabettin
E) Melih Cevdet Anday
14. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat döneminin genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Dil ,halkın konuştuğu yalın bir dildir.
B) İstanbul Türkçesi esas alınmalıdır.
C) Şiirde aruz ölçüsü kullanılmalıdır.
D) Milli kaynaklara yönelilmeli ve yurt sorunları işlenmelidir.
E) Halk edebiyatı geleneği temel alınmalıdır.
A) Dil ,halkın konuştuğu yalın bir dildir.
B) İstanbul Türkçesi esas alınmalıdır.
C) Şiirde aruz ölçüsü kullanılmalıdır.
D) Milli kaynaklara yönelilmeli ve yurt sorunları işlenmelidir.
E) Halk edebiyatı geleneği temel alınmalıdır.
15. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat döneminde çıkarılmış bir dergi değildir?
A) Genç Kalemler
B) Türk Derneği
C) Türk Yurdu
D) Türk Ocağı
E) Mavi
16. Aşağıdakilerden hangisinde verilen eser, karşısındaki yazara ait değildir?
A) Sodom ve Gomore – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Ateşten Gömlek – Halide Edip Adıvar
C) İstanbul-un İçyüzü – Refik Halit Karay
D) Yeşil Gece – Ömer Seyfettin
E) Dudaktan Kalbe – Reşat Nuri Güntekin
A) Sodom ve Gomore – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Ateşten Gömlek – Halide Edip Adıvar
C) İstanbul-un İçyüzü – Refik Halit Karay
D) Yeşil Gece – Ömer Seyfettin
E) Dudaktan Kalbe – Reşat Nuri Güntekin
17. Aşağıdaki romanlardan hangisi Kurtuluş Savaşı dönemini anlatmaktadır?
A) Yaban
B) Akşam Güneşi
C) Eylül
D) İntibah
E) Mai ve Siyah
A) Yaban
B) Akşam Güneşi
C) Eylül
D) İntibah
E) Mai ve Siyah
18. Ahmet Celal, yedek subay olarak katıldığı Birinci Dünya Savaşı-nda bir kolunu kaybeder. İngilizler, İstanbul-u işgal edince emir eri Mehmet Ali’nin Porsuk çayı kıyısındaki köyüne gidip yerleşir. Köylü, Ahmet Celal-e bir düşman gözüyle bakmaktadır.Birinci İnönü Savaşının kazanılması köylüler için hiçbir şey ifade etmemektedir. Ahmet Celal, köylülerin bu bilinçsizliği karşısında kendini sorgular ve yıllarca ilgisiz bırakılan bu köylüleri suçlamaktan, eleştirmekten vazgeçer; çünkü anlamıştır ki asıl suçlu köylüler değil onunla ilgilenmeyen Türk aydınıdır.
Aşağıdakilerden hangisinde bu paragrafta bahsedilen roman ve bu romanın yazarı bir arada verilmiştir?
A) Türk-ün Ateşle İmtihanı – Halide Edip Adıvar
B) Çalıkuşu – Reşat Nuri Güntekin
C) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu – Peyami Safa
D) Memleket Hikayeleri – Refik Halit Karay
E) Yaban – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
A) Türk-ün Ateşle İmtihanı – Halide Edip Adıvar
B) Çalıkuşu – Reşat Nuri Güntekin
C) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu – Peyami Safa
D) Memleket Hikayeleri – Refik Halit Karay
E) Yaban – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
...Yanıtlar…
| |
1) B 2) E 3) D 4) D 5) D 6) A 7) C 8) A 9) D 10) B | 11) C 12) B 13) A 14) C 15) E 16) D 17) A 18) E |
1. "Sade Türkçe"nin ilk kez bir dava olarak gündeme geldiği edebiyat dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tanzimat edebiyatı
B) Servet-i Fünun edebiyatı
C) Fecr-i Âti edebiyatı
D) Milli edebiyat
E) Cumhuriyet edebiyatı
2. Milli edebiyat hareketinin önderlerinden olan sanatçı, daha çok hikâyeleriyle tanınır. Yeni Lisan makalesinde ortaya koyduğu görüşlere, hikâyelerinde uymaya çalışmıştır. Dilimizin sadeleşmesinde başarı gösteren sanatçının öyküleri, teknik bakımından çok başarılı değildir. Maupassant tarzı hikâyeciliğin en başarılı sanatçısıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sait Faik Abasıyanık
B) Ömer Seyfettin
C) Memduh Şevket Esendal
D) Halide Edip Adıvar
E) Refik Halit Karay
3. Aşağıdakilerden hangisi "Garipcilerin" sanat anlayışının bir özelliği değildir?
A) Günlük hayatı, "küçük adamın" sorunlarını dile getirmişlerdir.
B) Şiirde anlam birinci plana alınmış, şiiri halka yayma amaçlanmıştır.
C) Süslü söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir dil yeğlenmiştir.
D) Halkın öz kaynaklarından yerli kaynaklardan yararlanılmamıştır.
E) Ölçü, uyak gibi geleneksel biçim özelliklerini kırmışlardır.
4. Onlara göre "edebiyatta güzel" olan varlığı veya insanı anlatırken onu bir de teşbih ve istiarelerle donatıp yapmacık hale sokmak gerekmez. Dış âlem zaten şiir ve sırlarla yüklüdür. Onu olduğu gibi anlatmak bir şair için son başarıdır. Şiir belli kuralların işi değildir, bu katı kurallarla bir yere varılamayacağını dile getirdiler. Sıradan insanı ve sokağı şiire soktular. Kısaca tabiatı, insanı hayatı kucaklamaya çalıştılar.
Yukarıda özellikleri verilen edebi dönem ve bunun temsilcisi aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Servet-i Fünun - Tevfik Fikret
B) Fecr-i Ati - Ahmet Haşim
C) Milli Edebiyat - Mehmet Emin Yurdakul
D) Beş Hececiler - Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Garipciler - Orhan Veli Kanık
5. Realist ve naturalist Fransız romancılarının etkisinde kalmıştır. Bir bölüm romanında ruhsal çözümleme ağır basar. Bir bölüm romanlarında ise Doğu-Batı çatışması ve bunun insanlar üzerindeki etkisinden söz eder. Takma isimle (Server Bedi) hayatını kazanmak için romanlar da yazmıştır. Bu romanlarda sanat kaygısı yoktur. "Dokuzuncu Hariciye Koğuşu" önemli yapıtıdır.
Yukarıda kendisinden söz edilen yazar aşağıda-kilerden hangisidir?
A) Peyami Safa
B) Halide Edip Adıvar
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Sait Faik Abasıyanık
6. Ateşten Gömlek: Kurtuluş Savaşını destanlaştıran eserdir.
Yeşil Gece: Devrim karşıtı çevrelerle savaşan bir gencin serüvenini anlatır.
Nur Baba: Bir tekke şeyhinin başından geçen olaylar, düzenbazlıkları anlatarak bozulan düzeni göstermeye çalışır.
Sergüzeşt: Kafkasya'dan gelen Dilber adlı küçük bir kızın başından geçenleri anlatır.
Yukarıda çeşitli dönemlerde yazılan eserler ve bunların konulan verilmiştir.
Yukarıda aşağıdaki sanatçılardan hangisine ait bir eser yoktur?
A) Halide Edip Adıvar
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Halit Ziya Uşaklıgil
E) Samipaşazade Sezai
7. Baudlearre, Verlane gibi sembolistlerden etkilenmesine rağmen kendine özgü şiir oluşturabildi. Bunu Batı anlayışıyla geleneksel biçimleri kaynaştırarak gerçekleştirdi. Şiirini; ses uyum tazeliği, hayat zenginliği ile sağlam bir yapıya kavuşturdu. Toplumu değil, bireyciliği ön plana çıkardı. Üslup kaygısı ve biçim güzelliği değişmez öğeleridir onun.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Muhip Dranas
B) Refik Halit Karay
C) Yahya Kemal Beyatlı
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Oktay Rıfat Horozcu
8. Şiiri birtakım kalıp ve klişelerden, şairanelikten kurtardı. Yalın bir halk dilini kullandı. Esprilerden ve mizahtan yararlanarak gündelik yaşantıları dile getirdi. Lafontaine'in 49 fablını nazımla Türkçeye çevirdi. Nasrettin Hocanın Hikâyelerinin 72'sini nazım biçiminde yazdı.
Yukarıda çalışmaları hakkında bilgi verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Orhan Veli Kanık
B) Oktay Rıfat Horozcu
C) Melih Cevdet Anday
D) Necati Cumalı
E) Aziz Nesin
9. I. Şiir dilini düzyazı diline yaklaştırdı.
II. Şiirlerinde lirik ve didaktik bir üslup kullandı.
III. Şiirlerinin tamamını aruz vezniyle yazdı.
IV. Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı amaçlayarak konuşma dilinin olanaklarından yararlandı.
Yukarıdaki özellikler aşağıdaki sanatçılardan hangisine aittir?
A) Mehmet Akif Ersoy
B) Yahya Kemal Beyatlı
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Ahmet Haşim
E) Mehmet Emin Yurdakul
10. Maupassant hikâye anlayışını kırarak Çehov tarzını andıran hikâyeler yazdı. Başkent Ankara'nın Kurtuluş Savaşı yıllarında bir evin türlü sınıflara mensup meslek ve meşrepte kişilerini anlatan hem bir sosyal yergi hem de töre niteliğindeki "Ayaşlı ve Kiracıları" adlı yapıt, onu üne kavuşturmuştur.
Yukarıda sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cevat Şakir Kabaağaçlı
B) Memduh Şevket Esendal
C) Sait Faik Abasıyanık
D) Aziz Nesin
E) Kemal Tahir
11. Her türde eser veren sanatçı, kendine has bir şiir, roman ve hikâye dünyası kurabilmiştir. Şiir de Yahya Kemal ve Fransız sembolistlerin etkisinde kalmıştır. Şiirlerinde hayal ve müzik çok belirgin öğelerdir. Hikâye ve romanda insanın iç dünyasına ve bilinçaltına yönelmiş ancak insanı toplumdan soyutlamamıştır. Dile hâkim bir sanatçıdır. "Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Aydaki Kadın, Sahnenin Dışındakiler, Mahur Beste, Beş Şehir..." önemli yapıtlarıdır.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Behçet Necatigil
B) Ahmet Muhip Dranas
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Orhan Veli Kanık
12. "Garip" şiir akımının öncüsüdür. Ölçüye, kafiyeye ve süslü sanatlı dile karşı çıkarak şiirde bir ihtilal yaptı. Küçük insanın dünyasını her türlü süsten ve yapmacıktan uzak arınmış bir dille anlattı. Toplumsal bozuklukları yeren alaycı şiirler yazdı. Onunla hayattaki her şey şiirin konusu oldu.
Yukarıda sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Mehmet Emin Yurdakul
C) Orhan Veli Kanık
D) Ahmet Haşim
E) Necip Fazıl Kısakürek
13. O, "Memleket Şiiri" kavramını biraz da "köy hayatı ve köy şiiri" içeriğiyle doldurmak istemiştir. Bu tarzda çok taklit edilen bir çığırın öncüsü olmuştur. Az mecazlı, aydınlık, dikkati çeken şiirlerine ve Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı gibi tiyatro oyunlarına besleyici olarak türküleri, destanları, töreleri, efsaneleri kullanmıştır.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sait Faik Abasıyanık
B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Abdülhak Şinasi Hisar
D) Nurullah Ataç
E) Memduh Şevket Esendal
14. "İstanbul" hikâyecisi olarak bilinir. Kahramanıyla kendini yaşatmıştır. Kişiyi anlık yaşantısı içinde göstermekle kitleler arasındaki dramları bulup çıkarmada başarılı olmuştur. İlk hikâyelerinde gözlemci bir tavır sergilemiş bu yüzden toplumdan biraz uzak düşmüştür. Kendine özgü şiirsel anlatımı ve hikâyeciliğimize getirmiş olduğu konuya, olaya önemli yer vermeme tekniği önemli özellikleridir.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Memduh Şevket Esendal
B) Ömer Seyfettin
C) Sait Faik Abasıyyanık
D) Ahmet Kutsi Tecer
E) Refik Halit Karay
15. I. Türk edebiyatında adeta bir "musiki" oluşturur.
Berceste mısra peşinde ve "öz şiir" arayışındadır.
II. Türk Milletinin derin hatıra ve değerlerini kendi döneminin zevkiyle birleştirerek, aruzu kullanarak ölümsüz bir şiir meydana getirdi.
III. Geçmişten ve milli tarihimizden yararlanma, öz değerlerimizden seçtiği konuları duygu ve heyecanlarıyla birleştirerek bir çığır açmıştır. "İstanbul şairi" olarak bilinir, Baki ile ortak yanı budur.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Yahya Kemal Beyatlı
C) Orhan Veli Kanık
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
Cevap Anahtarı:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
D
|
B
|
D
|
E
|
A
|
D
|
C
|
A
|
A
|
B
|
C
|
C
|
B
|
C
|
B
|