sponsorlu reklam Admatic -sponsor

SERVETİFÜNUN FİKİR HAREKETLERİ DERGİSİ HAKKINDA BİLGİ

SERVETİFÜNUN FİKİR HAREKETLERİ DERGİSİ HAKKINDA BİLGİ, Servetifünun döneminde yayımlanan Fikir Hareketleri dergisi, FİKİR HAREKETLERİ DERGİSİ, FİKİR HAREKETLERİ


Fikir Hareketleri Dergisi hakkında bilgi

Fikir Hareketleri Dergisi hakkında bilgi: Cumhuriyet döneminde İstanbul’da yayımlanan fikrî ve edebî muhtevalı haftalık dergi. II. Meşrutiyet devrinin ünlü gazetecisi Hüseyin Cahit Yalçın’m Cumhuriyet’in 10. yıldönümünde çıkarmaya başladığı Fikir Hareketleri Cumhuriyet döneminin en önemli fikir dergilerinden biridir. 29 Teşrinievvel 1933-12 Teşrinievvel 1940 tarihleri arasında toplam olarak 364 sayı yayımlanmıştır. Aynı yıllarda Yeni Adam, Varlık ve Yedigün’ün yanı sıra Ülkü, Kadro, Çığır, Ağaç, Yücel, Ayda Bir ve Fikirler gibi edebiyat ve fikir dergileri de bulunmakla beraber bunlar arasında Fikir Hareketleri’nin bilhassa Hüseyin Cahit’in kişiliği ve savunduğu fikirler dolayısıyla devrin şartlarına ters düşen bir özelliği bulunmaktadır.

II. Meşrutiyet”ten beri İttihat ve Terakkinin basındaki en güçlü temsilcisi olan ve muhaliflerle şiddetli kalem kavgalarına girişen Hüseyin Cahit, Cumhu­riyetten sonra inkılâpları gerçekleştiren kadronun dışında kalmış, üstelik Lo­zan barış görüşmeleri, Cumhuriyetin ilâ­nı ve hilâfetin kaldırılması gibi önemli konularda Mustafa Kemal’e ve etrafındaki kadroya yönelttiği tenkitler dolayı­sıyla yeni idarenin gözünde istenmeyen adam durumuna düşmüştü. Bu arada üç defa İstiklâl Mahkernesi’ne sevkedi-len yazar, biraz da geçim sıkıntısını hafifletmek amacıyla Fikir Hareketleri’n\ neşretmeye başladı. Ahmet Cevat Em­re, Osman Nuri Ergin, İbrahim Zeki Öget, Samet Ağaoğlu, Cemil Bilsel, F. Hulusi Demirelli, Server İskit ve Pertev Naili Boratav gibi birkaç yazarın birer yazısı dışında baştan sona Hüseyin Cahit’in tercüme ve telif yazılarıyla çıkan dergi, aslında onun Malta’ya sürüldüğü 1919’da başlayıp 1923’ten itibaren “Oğlumun Kütüphanesi” genel başlığı altında ya­yımladığı tercüme eserler serisinin bir devamı sayılabilir. Gerçekten de Fikir Hareketleri daha çok bir tercüme der­gisi karakterindedir. Dergiye aldığı ya­zılardaki seçme prensibini yazar şöyle açıklar: “Millî hâkimiyet felsefesi ve rejimi aleyhinde sağdan soldan yapılan hü­cumların mahiyetini tahlil ve teşvik et­mek ve icap eden malumatı vermek…”[784] Başka bir de­yişle yazar bu dergide, yaşadığı yıllarda yayılma İstidadı gösteren sosyalizm, komünizm, faşizm ve nazizm gibi totaliter siyasî akım veya sistemlerle mücadele etmek, gençliği bu yoldaki fikirlere kar­şı uyararak demokrasi fikri etrafında toplamak gayesini gütmüştür. Tercüme yazılardaki fikri muhtevayı ise şu dört kelime etrafında toplamak mümkün­dür: Liberalizm, hürriyetçi parlamenta-rizm, tekâmülcülük ve ferdiyetçilik. Öte yandan bu fikirlere samimiyetle İnanan Hüseyin Cahit’in, daha önce 1923-1925 arasında Taniride yeni İdareye karşı yaptığı muhalefeti söz konusu tercüme­ler vasıtasıyla başka bir şekilde sürdür­düğü de söylenebilir.

Dergide yer alan yazıların büyük bir kısmı Francis Delaisi. Richard Lewinson, Albert Einstein, Francesco Nitti, Fortu-nat Strovuski, Antoine Zihchka, A. van Gennep, Henri de Zoghep, Charles Tur-geon. Alain, Felicien Challaye. Joseph-Berthelemy, Andre Gide, G. Mosca, Levy Bruhl, Louis Weber. Montgomery Bel-gion, Henri de Man, E. Robert Curtius gibi Avrupa’nın tanınmış ilim. fikir ve sa­nat adamlarının makale ve kitapların­dan yapılmış tercümelerdir. Felsefe, psi­koloji, sosyoloji, siyaset bilimi ve este­tiğe dair bu parça parça tercümelerin yanı sıra aynı konulara dair tefrikalar da epeyce bir yer tutmaktadır. Bunlar­dan önemli olanlar şöyle sıralanabilir: J. J. Rousseau. “Sosyal Mukavele yahut Siyasî Hukuk Prensipleri”[785]; W. Durant, “Filozoflar, Ha­yat ve Mezhepleri”[786]; B. Russel, “Radikal Filozoflar”[787]; H. Beraud, “Roma’da Neler Gördüm? Faşizm Hakkında Müşahedeler[788]; T. Tchernavina, “Guğ-peou’dan Kaçanlar: Bolşevik Rusya’da Hayat”[789]; A. Smith, “Ben Bir Sovyet Amelesiydim: Rusya’da Bugünkü Hayatın İçyüzü”[790]; A. Barmine, “Yirmi Sene URSS Hizmetinde: Bir Sovyet Diplomatının Hâtıraları”.[791]

Hüseyin Cahit’in Fikir Hareketleri’n-de tercümelerden daha az yer kaplayan telif yazıları ise dinî, edebî yazılar ve po­lemikler olmak üzere üç grupta topla­nabilir. Bunların ilk bölümünde yazar, Kur’ân-ı Kerim’i ve Kur’an tefsirlerini serbest bir şekilde yorumlayarak bizde din telakkisi ve Hz. Muhammed’in şah­siyeti konularında yapılan yanlışlıklar. din adamlarının toplumdaki menfi te­sirleri, taassup, hurafeler ve müsama­ha gibi konular üzerinde durmuştur. Ya­zar İslâmiyet’i, aynı yıllarda çeşitli mu­hafazakâr kalemlerin ele alıp savundu­ğu gibi bütünüyle hayatı ve toplumu şe­killendiren aslî bir unsur olarak değil, daha çok Batı’da Hıristiyanlığın varlığı gibi ruhanî yanı ağır basan, Türk toplu­munun geleneksel kurumlarından biri olarak değerlendirmiştir. Edebî yazılar ise kendi hâtıralarıyla[792] çağdaş ede­bî eserler hakkında yazdığı tanıtma ve­ya tenkitlerdir. Bu yazılar, onun 1899-dan itibaren her hafta “Hayât-ı Matbuat” genel başlığıyla Sabah gazetesinde yaz­dığı edebî sohbetlerin daha ölçülü bir devamı sayılabilir. Hüseyin Cahit bu ya­zılarında Necip Fazıl Kısakürek, Sabri Esat Siyavuşgi), Reşat Enis (Aygen), Ömer Bedrettin Uşaklı, Cahit Sıtkı Tarancı, Ha-lit Fahri Ozansoy, Yakup Kadri Karaos-manoğlu, Peyami Safa ve Falih Rıfkı Atay gibi şair ve romancıların yeni çıkan eserlerini tanıtmıştır.

Hüseyin Cahit, aleyhindeki şartlara rağ­men kavgacı kişiliği dolayısıyla bu dergide birçok yazarla polemiğe girmekten de kendini alamamıştır. Özellikle Kadro der­gisinde kendisini Avrupa hayranlığı ve he-defsizlikle suçlayan Şevket Süreyya Ayde-mir’le tartışan Hüseyin Cahit’in cevapla­rında Kadro’yu Türk inkılâbını Marksist bir temele dayandırmaya çalışmakla it­ham etmesi dikkati çeker. Hüseyin Ca­hit’in bundan başka dinî-fikri konularda Ömer Rıza Doğrul, Nihal Atsız, Necati Ke­mal; edebî konularda ise Nurullah Ataç ve Burhan Belge gibi yazarlarla giriştiği polemikler de dergide yer almaktadır.

Bibliyografya:

ö. Faruk Huyugüzel, Hüseyin Cahit Yalçının Hayatı ue Edebî Eserleri üzerinde Bir Araştır­ma, İzmir 1984, s. 41; Şevket Süreyya, “Biz Av­rupa’nın Hayranı Değil, Mirasçısıyız”, Kad­ro, sy. 29, İstanbul 1934, s. 43-46; Hüseyin Ca­hit [Yalçın], “Avrupa’nın Mirasçıları”, Fikir Ha­reketleri, sy. 35, İstanbul 1934, s. 138-140; Ne­cip Fazıl Kısakürek, “Memleket Mecmualarının Geçit Resmi”, Ağaç, sy. 9, İstanbul 1936, s. 15; Ziya Bakırcıoğlu, “Fikir Hareketleri”, TDEA, III,232-233.

KAYNAK: TÜRKİYE DİYANET VAKFI İSLAM ANSİKLOPEDİSİ, 13. CİLT

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk