SERVETİFÜNUN VE FECRİATİ EDEBİYATI TEST SORULARI, SERVET-İ FÜNUN TEST, FECR- ATİ TEST, TESTLER, SERVET-İ FÜNUN ve FECR-İ ATİ EDEBİYATI ÇALIŞMA KAĞITLARI,
SERVET-İ FÜNUN ve FECR-İ ATİ EDEBİYATI
1. Divan edebiyatı ile
Servet-i Fünun edebiyatının ortak bir özelliğini belirten yargı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Dil, yabancı sözcükler ve yabancı dil kurallarıyla yüklüdür.
B ) Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
C) Konu ile ölçü arasında bir uyum olmasına özen gösterilmiştir.
D) Uyağın göz için değil, kulak için olduğu görüşü egemendir.
E) Beyit başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır.
A) Dil, yabancı sözcükler ve yabancı dil kurallarıyla yüklüdür.
B ) Arap ve Fars edebiyatlarından alınan, kaside, kıta, mesnevi gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
C) Konu ile ölçü arasında bir uyum olmasına özen gösterilmiştir.
D) Uyağın göz için değil, kulak için olduğu görüşü egemendir.
E) Beyit başlı başına bir bütün sayılmış ve düşünceleri anlatan cümleler bir beyit içinde tamamlanmıştır.
2. Aşağıdakilerden hangisi
Servet-i Fünun edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Bu dönemde aruz
vezni bırakılmış, hece vezni kullanılmaya başlanmıştır.
B) Daha çok bireysel
konular işlenmiştir.
C) Beyit hakimiyeti
kırılmış anlam bütüne yayılmıştır.
D) Süslü ve söz
sanatlarıyla dolu bir anlatım görülür.
E) Batı’dan sone ve
terza-rima gibi nazım biçimleri alınmıştır.
3. Servet-i
Fünûn düzyazısıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tanzimat’la, düzyazının gelişmesinde önemli payı olan gazetenin yerine Servet-i Fünûn’da dergi aldı.
B) Anlatım teknikleri Tanzimat edebiyatına göre gelişti.
C) Romanlarda konu, derskonum.com J aşk ve aile sorunlarıyla sınırlandı.
D) Realizmin ve natüralizmin açık etkileri görüldü.
E) Roman dili, öykü diline göre daha sadeleştirildi.
A) Tanzimat’la, düzyazının gelişmesinde önemli payı olan gazetenin yerine Servet-i Fünûn’da dergi aldı.
B) Anlatım teknikleri Tanzimat edebiyatına göre gelişti.
C) Romanlarda konu, derskonum.com J aşk ve aile sorunlarıyla sınırlandı.
D) Realizmin ve natüralizmin açık etkileri görüldü.
E) Roman dili, öykü diline göre daha sadeleştirildi.
4. Aşağıdakilerden
hangisinde Servet-i Fünun sanatçıları bir arada verilmiştir?
A) Tevfik Fikret
– Namık Kemal – Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Cahit Külebi – Orhan
Kemal – Cenap Şahabettin
C) Haldun Taner – Halit
Ziya Uşaklıgil – Mehmet Rauf
D) Halit Ziya Uşaklıgil
– Mehmet Rauf - Tevfik Fikret
E) Ziya Paşa – Hüseyin
Cahit Yalçın – Cenap Şahabettin
5. Cenap Şahabettin'in eserlerini türleriyle
veren aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğru değildir?
A) Evrak - ı Leyal – şiir
B) Körebe - tiyatro
C) Tiryaki Sözleri – özdeyiş
D) Afak -ı Irak - deneme
E) Avrupa Mektupları – Gezi
6. Aşağıdakilerden hangisi
Servet-i Fünun sanatçılarından biri değildir?
A) Mehmet
Rauf
B) Tevfik
Fikret
C) Halit Ziya
Uşaklıgil
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Cenap Şahabettin
7. I. Arapça ve Farsça kelime ve
terkiplerle yüklü ağır bir dil kullanılmıştır.
II. Romantizm ve klasisizmin etkisinde kalmışlardır.
III.
Bu dönem sanatçıları tiyatroyu toplumu eğitmek amacıyla kullanmışlardır.
IV.
Romanda kişiler ve olaylar çoğunlukla İstanbul’dan seçilmiştir.
V. Yazarlar, romanlarına kişiliklerini yansıtmamışlardır.
Bu özelliklerden hangi ikisi
Servet-i Fünun edebiyatı için söylenemez?
A) I. ve
II.
B) II. ve
III.
C) III. ve IV. D)
IV. ve
V.
E) II. ve V.
8. Yeni bir duyarlığı yeni
bir şiir akımını geliştirirken Batıyı günü gününe izlerler. Ama bir arayış
döneminin bütün karışık etkilerini içerir şiirleri. Romantik, Parnasçı,
Sembolisttirler. Doğuya yönelirler. Ama bir resimdir doğa onlar için. Düşle
gerçek çatışması, derskonum.com J karamsarlık, kaçış egemendir şiirlerine. Hem
benimsedikleri sanat anlayışı, hem de dönemin siyasal koşulları, içine kapanık,
bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?
A) Beş Hececiler
B ) Tanzimatçılar
C) Yedi Meşaleciler
D) Servet-i Fünuncular
E) Milli Edebiyatçılar
Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?
A) Beş Hececiler
B ) Tanzimatçılar
C) Yedi Meşaleciler
D) Servet-i Fünuncular
E) Milli Edebiyatçılar
9. Aşağıdaki eserlerden hangisi Servet - i
Fünün dönemi ile ilgili değildir?
A) Rubab - ı Şikeste B) Aşk - ı Memnu C) Türkçülüğün Esasları D) Eylül E)Kırk
Yıl
10. Tanzimat Dönemi
şairlerinden Recaizade M. Ekrem'in çevresinde toplanan gençler, artık kendi
başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların
arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.
Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim
B ) Servet-i Fünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf
C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin
D) Servet-i Fünun; Samipaşazade Sezai, Hüseyin Cahit
E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi
Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim
B ) Servet-i Fünun; Halit Ziya, Mehmet Rauf
C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin
D) Servet-i Fünun; Samipaşazade Sezai, Hüseyin Cahit
E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi
11. Aşağıdakilerden hangisi
Servet-i Fünun sanatçılarının Türk şiirine getirdiği yenilikler arasında yer
almaz?
A) Divan
edebiyatındaki beyit hakimiyetini yıkmışlar, anlamı şiirin bütününe
yaymışlardır.
B) Divan
edebiyatına ait olan müstezatı, serbest müstezat haline getirmişlerdir.
C) Edebiyatımıza ilk
kez sone nazım şeklini sokmuşlardır.
D) Aruz vezinlerini ilk
kez müzikalite bakımından değerlendirmişlerdir.
E) Türk şiirinde
ilk kez onlar vatan, hürriyet, hak, adalet kavramını işlemişlerdir.
12. Yeni bir duyarlığı yeni
bir şiir dilini oluşturmaya çalışırken Batı'yı hemen hemen günü gününe
izlemişlerdir. Şiirlerinin imgelerle yüklü sanatlı bir yapısı vardır. Özellikle
benzetmeler ve sıfatlarla varlıkların gerçek görünüşlerini değiştirmeye
çalışmışlardır. Aşk, doğa, aile yaşamı kişisel tedirginlik ve yakınma
temalarını şiirlerinde bol bol işlemişlerdir.
Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Tanzimat - Abdülhak Hamit Tarhan
B ) Servet-i Fünun - Cenap Şehabettin
C) Garipçiler Orhan Veli Kanık
D) Milli Edebiyat - M. Emin Yurdakul
E) Cumhuriyet Dönemi - Faruk Nafiz Çamlıbel
Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Tanzimat - Abdülhak Hamit Tarhan
B ) Servet-i Fünun - Cenap Şehabettin
C) Garipçiler Orhan Veli Kanık
D) Milli Edebiyat - M. Emin Yurdakul
E) Cumhuriyet Dönemi - Faruk Nafiz Çamlıbel
13. Yazarı yaşadığı sanat dönemiyle birlikte
veren aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğru değildir?
A) Hüseyin Cahit Yalçın - Servet - i Fünun
B) Ahmet Haşim - Fecr - i Ati
C) Mehmet Emin Yurdakul - Milli Edebiyat
D) Abdülhak Hamit - Servet - i Fünün
E) Recaizade Ekrem - Tanzimat İkinci Dönem
14. Tevfik
Fikret’in toplumu ve vatancı şairliğinin olgun ve güçlü örneği olarak kabul
edilen eseridir. Vatanın kötü yöneticiler elinde çektiği sıkıntıları eleştirel
bir üslupla anlattığı bu şiirle-rinde şairin bu durum karşısında umudunu
y-tirmediği sezinlenir.
Özellikleri verilen bu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Özellikleri verilen bu eser aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarih-i Kadim B) Rübabın Cevabı C) Rubab-ı Şikeste D) Haluk’un Defteri E) Şermin
15. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret’in eserleri arasında yer almaz?
A) Rubab-ı Şikeste B) Rübabın Cevabı C) Şermin D) Kırık Hayatlar E) Haluk’un Defteri
16. Halit Ziya Uşaklıgil'in hangi eseri türü
yönünden diğerlerinden farklıdır?
A)Aşk - ı Memnu B) Mai ve Siyah C)Kırık Hayatlar D) Kırk yıl E)Nemide
17. O güne kadar yazınımızda
anı, yazınsal değerde bir tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın kurucusu
sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem yazınsal, hem
siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk yılı kapsayan
ilk beş cildine "Kırk Yıl" adını vermiştir.
Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B ) Recaizade Mahmut Ekrem
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Halit Ziya Uşaklıgil
Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B ) Recaizade Mahmut Ekrem
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Halit Ziya Uşaklıgil
18.
I. Yüklemi başa ve ortaya alarak devrik cümle kurar.
II. Soru ve ünlem cümlelerini bolca kullanır.
III. Çok sade yazar.
IV. Ara söz ve ara cümleleri bolca kullanır.
V. Eksiltili cümleler kullanır.
Halit Ziya’nın üslubuyla ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
II. Soru ve ünlem cümlelerini bolca kullanır.
III. Çok sade yazar.
IV. Ara söz ve ara cümleleri bolca kullanır.
V. Eksiltili cümleler kullanır.
Halit Ziya’nın üslubuyla ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
19. “Halit
Ziya’nın en başarılı romanı sayılır. Hazır yiyici, eğlenceye, alafranga
yaşayışa düşkün bu insanların bir işte çalıştıkları görülmez. Bihter’in kocası derskonum.com
J Adnan Beye, akraba
Behlül’e ilişkiye girerek ihaneti; Behlül’ün Adnan Bey’in kızıyla evlenme
niyeti üzerine, Bihter’in intikam hırsıyla intiharı, eserin realist çehresinin
izlerini taşır.”
Paragrafta tanıtılan roman aşağıdakilerden hangisidir?
Paragrafta tanıtılan roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aşkı-ı
Memnu B) Kırık
Hayatlar C) Kırk
Yıl D) Mai ve
Siyah E) Şık
20. Edebiyatımızdaki ilk kusursuz romanları o yazmıştır.Türk edebiyatındaki realizmin en büyük temsilcisidir. Romanlarında konularını aydın çevreden seçerken hikayelerinde sıradan insanların hayatını konu edinir. Roman ve hikaye tekniği çok sağlamdır.Diğer Servet-i Fünun sanatçıları gibi onun da dili oldukça ağırdır.
20. Edebiyatımızdaki ilk kusursuz romanları o yazmıştır.Türk edebiyatındaki realizmin en büyük temsilcisidir. Romanlarında konularını aydın çevreden seçerken hikayelerinde sıradan insanların hayatını konu edinir. Roman ve hikaye tekniği çok sağlamdır.Diğer Servet-i Fünun sanatçıları gibi onun da dili oldukça ağırdır.
Bu paragrafta sözü edilen
sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik
Fikret B)
Namık Kemal C)
Ömer Seyfettin D) Hüseyin Cahit Yalçın E)
Halit Ziya Uşaklıgil
21. Edebiyatımızda Realizm'in
öncüsü olmuştur. Romanlarında aydın kişileri ve çevrelerini, hikâyelerinde ise
halkın yaşayış ve âdetlerini anlatmaya çalışmıştır. Eserlerinde, alışılmış
olandan ayrı bir söz dizimi vardır. Batılı roman ve hikaye tekniğine uygun, ilk
başarılı örnekler onundur. Romanlarında, ruh çözümlemelerine çok önem
vermiştir.
Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B ) Nabizade Nazım
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Halide Edip Adıvar
B ) Nabizade Nazım
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Halide Edip Adıvar
22.Servet-i Fünun
edebiyatının düzyazıdaki en büyük ustasıdır. Batılı anlamda roman ve hikayenin
ilk başarılı örneklerini o vermiştir. Cumhuriyet öncesi dönemin en büyük
romancısı olan sanatçı, realizm ve naturalizmi benimsemiştir. Edebiyatımızda
gerçek anlamda ilk realist romanları o yazmıştır. En çok eleştirilen yönü
dilidir. Yabancı sözcük ve tamlamalara çok yer vermiştir. Ancak, eserlerinin
dilini Cumhuriyet döneminde yine kendisi sadeleştirmiştir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Rauf
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Ahmet Mithat
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Halit Ziya Uşaklıgil
23. Yazar, bu romanında
herkesçe tanınmış bir şair olmak isteyen Ahmet Cemil’in hayallerini, iç
çatışmalarını, hayatın gerçekleriyle yüzleşmesini, Arkadaşı Hüseyin
Nazmi’nin kız kardeşi Lamia’ya olan aşkını başarıyla anlatır.
Bu paragrafta sözü
edilen yazar ve eseri aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A) Reşat Nuri Güntekin
– Çalıkuşu
B) Yakup Kadri
Karaosmanoğlu – Yaban
C) Halit Ziya Uşaklıgil
– Mai ve Siyah
D) Halide Edip Adıvar –
Sinekli Bakkal
E) Peyami Safa – Sözde
Kızlar
24. Servet- Fünun
edebiyatının en büyük şairidir. Önceleri daha çok bireysel konularda yazan
şair, 1896’dan sonra toplumsal konulara yönelmeye başlar.
“Balıkçılar” “Seza” “Verin Zavallılara” adlı
şiirleri toplumsal içerikli şiirleridir. Oğlu Haluk’un üzerine yazdığı
şiirlerde onu Türk gençliğinin gelecekteki temsilcisi olarak görmüştür.
Şiirlerinde aruz ölçüsünü
kullanır. Çocuklar için yazdığı “Şermin” de ise hece ölçüsünü tercih
eder.
Bu paragrafta sözü edilen
sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cenap
Şahabettin
B) Ahmet
Haşim
C) Tevfik Fikret
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Cahit Sıtkı
Tarancı
25. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret'in eserlerinden biri
değildir?
A) Nesr - i Sulh
B) Rübab - ı Şikeste
C) Haluk'un Defteri
D) Rubab'ın Cevabı
E) Tarih - i Kadim
26. Aşağıdaki şairlerden
hangisi, toplum sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak
için sanatı bir araç olarak kullanmıştır?
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B ) Tevfik Fikret
C) Abdülhak Hamit
D) Cenap Şehabettin
E) Ahmet Haşim
27. Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbul'un çürümüş, yozlaşmış insanları... Mithat Cemal Kuntay'ın romanından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnunuza. İstanbul'un birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar gözlerini hep bu kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar jurnalciler... Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbul'u.
Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul'u, şiirlerinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?
A) Cenap Şehabettin
B ) Tevfik Fikret
C) Mehmet Emin
D) Mehmet Akif
E) Celâl Sahir
A) Recaizade Mahmut Ekrem
B ) Tevfik Fikret
C) Abdülhak Hamit
D) Cenap Şehabettin
E) Ahmet Haşim
27. Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbul'un çürümüş, yozlaşmış insanları... Mithat Cemal Kuntay'ın romanından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnunuza. İstanbul'un birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar gözlerini hep bu kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar jurnalciler... Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbul'u.
Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbul'u, şiirlerinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?
A) Cenap Şehabettin
B ) Tevfik Fikret
C) Mehmet Emin
D) Mehmet Akif
E) Celâl Sahir
28. Edebiyatımızda, nazmı
nesre yaklaştırmadaki ustalığıyla tanınmış sanatçılarımız aşağıdakilerin
hangisinde birlikte verilmiştir?
A) Tevfik Fikret - Yahya Kemal Beyatlı
B ) Yahya Kemal Beyatlı - Ziya Paşa
C) Ahmet Haşim - Mehmet Akif Ersoy
D) Mehmet Akif Ersoy - Tevfik Fikret
E) Ziya Paşa - Ahmet Haşim
A) Tevfik Fikret - Yahya Kemal Beyatlı
B ) Yahya Kemal Beyatlı - Ziya Paşa
C) Ahmet Haşim - Mehmet Akif Ersoy
D) Mehmet Akif Ersoy - Tevfik Fikret
E) Ziya Paşa - Ahmet Haşim
29. Aşağıdaki
eserlerden hangisi Tevfik Fikret’e aittir?
A) Rubab-ı
Şikeste B) Bir
Ölünün Defteri C)
Nadide D) Evrak-ı
Eyyam E) Tamat
30. Aşağıdaki açıklamalardan
hangisi doğru değildir?
A) Servet- i Fünun
sanatçıları eserlerinde Tanzimat sanatçılarına göre daha fazla yabancı kelime kullanmışlardır.
B) Servet-i Fünun
sanatçıları dönemin şartları gereği toplum sorunlarına fazlaca yer vermemişler,
hayale ve tabiata sığınmışlardır.
C) Servet- i Fünun
roman ve hikayelerinde konu genellikle İstanbul dışında geçer.
D) Tanzimat sanatçıları
roman ve hikayelerde kendi kişiliklerini gizlemezken, Servet-i Fünun
sanatçıları kendi kişiliklerini gizler.
E) Servet-i Fünun
sanatçıları da Tanzimat sanatçıları gibi aruz ölçüsünü kullanırlar.
31. Aşağıdakilerin hangisinde
sanatçı, eser ve bağlı bulunduğu akım yanlış eşleştirilmiştir?
Sanatçı
. . Eser
. .
akım
A) H.Z.
Uşaklıgil Kırık Hayatlar Realizm
B) Namık
Kemal
Cezmi Realizm
C) Ahmet
Haşim
Piyale Sembolizm
D) Mehmet
Rauf
Eylül Realizm
E) Yahya
Kemal Eğil Dağlar Parnasizm
32. Türk
edebiyatının en tanınmış ve ilk psikolojik romanı olan ..., kişi sayısı az,
olayın basit olduğu bir romandır. Ancak ..., ustaca ruh çözümlemeleri
yapmıştır.
Parçadaki boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
Parçadaki boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Kiralık
Konak – Yakup Kadri B)Hasan Mellah – A. Mithat Efendi C)Mürebbiye – Hüseyin Rahmi
D) Eylül – Mehmet Rauf E) Zehra – Nabizade Nazım
D) Eylül – Mehmet Rauf E) Zehra – Nabizade Nazım
33. Aşağıdaki yazar-
eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
– Aşk-ı Memnu
B) Hüseyin Rahmi
Gürpınar – Mürebbiye
C) Mehmet Rauf – Eylül
D) Ahmet Haşim – Hac
Yolunda
E) Ömer Seyfettin
– Efruz Bey
34. Aşağıdaki sanatçılardan
hangisi Fecr-i Ati edebiyatının temsilcilerinden biridir?
A) Ahmet
Haşim B) Namık Kemal C)
Tevfik Fikret D) Ziya
Paşa E) Faruk Nafiz Çamlıbel
35.
I. Sanat, şahsi ve muhteremdir.
II. Sanat toplum sorunlarına alet edilemez.
III. Servet-i Fünûn’cuların edebiyatı ulaştırdıkları seviye korunmalıdır.
IV. Özellikle Doğu’nun edebiyatı iyi derskonum.com J kavranmalı ve halka tanıtılmalıdır.
V. Edebiyatın önemi ve ciddiyeti halka anlatılmalıdır.
Numaralanmış görüşlerden hangi ikisi Fecr-i Âti edebiyatına ait olamaz?
II. Sanat toplum sorunlarına alet edilemez.
III. Servet-i Fünûn’cuların edebiyatı ulaştırdıkları seviye korunmalıdır.
IV. Özellikle Doğu’nun edebiyatı iyi derskonum.com J kavranmalı ve halka tanıtılmalıdır.
V. Edebiyatın önemi ve ciddiyeti halka anlatılmalıdır.
Numaralanmış görüşlerden hangi ikisi Fecr-i Âti edebiyatına ait olamaz?
A) I ve II B) II ve III C) III ve IV D) I ve V E) IV ve V
36. "Bireyci sanat
anlayışı bize Edebiyatıcedide'den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya
yeni bir görüş getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyatıcedidecilerin, özellikle
Hüseyin Cahit'le Mehmet Rauf'un, Dr. Rıza Tevfik'le estetik konusu üzerinde
tartışırken terter tepinircesine 'Güzellik görecedir, güzellik görecedir.'
deyişlerinin, bizim 'Sanat kişisel ve saygıya değerdir.' sözümüzden farkı
neydi?"
Bu parçada, yazarın "biz" dediği kimler olabilir?
A) Garipçiler
Bu parçada, yazarın "biz" dediği kimler olabilir?
A) Garipçiler
B ) Servet-i fünuncular
C) Yeni Lisancılar
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecri aticiler
C) Yeni Lisancılar
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecri aticiler
37. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Fecr - i
Ati'ye katılmaz?
A) Celal Sahir
B) Ahmet Haşim
C) Hüseyin Cahit Yalçın
D) Refik Halit Karay
E) Emin Bülent
38.Yazarı eseriyle birlikte
veren aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğru değildir?
A) Tevfik Fikret - Şermin
B) Süleyman Nazif - Batarya
ile Ateş
C) Mehmet Rauf - Eylül
D) Ahmet Haşim - Tiryaki
Sözleri
E) Halit Ziya Uşaklıgil -
Kırk Yıl
39. ".......... Bunlar
şiirlerinde biçim - içerik ikiliğini kaldırmaya, şiirin anlamı ile yapısını
kaynaştırmaya çalışırlar, isterler ki şiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale
gelsin, düzyazıya çevrilemesin, ses ve anlam öylesine yoğurulsun ki anlam tek
başına sıyrılıp çıkarılanlasın, şiir katıksız biçim olan müziğe
yaklaşsın."
Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirleriyle örneklendirilebilir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Cahit Sıtkı Tarancı
C) Orhan Veli Kanık
D) Kemalettin Kamu
E) Ahmet Haşim
Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirleriyle örneklendirilebilir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Cahit Sıtkı Tarancı
C) Orhan Veli Kanık
D) Kemalettin Kamu
E) Ahmet Haşim
40. Aşağıdakilerden hangisi
Cenap Şehabettin'le Ahmet Haşim'de ortak değildir?
A) Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları.
B ) Servet-i Fünun topluluğunda yer almala¬rı
C) "Sanat için sanat" ilkesini benimsemele¬ri
D) Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri
E) Aruz ölçüsünü kullanmaları
A) Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları.
B ) Servet-i Fünun topluluğunda yer almala¬rı
C) "Sanat için sanat" ilkesini benimsemele¬ri
D) Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri
E) Aruz ölçüsünü kullanmaları
41. Aşağıdakilerden
hangisi Fecr-i Ati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk
edebi topluluktur.
B) İlk edebi
beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve
muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimat edebiyatına
bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve
Farsça kelime ve terkipleri çokça kullanmışlardır.
42. Fecr-i Ati
topuluğunun en önemli temsilcisidir. Sembolizm akımdan etkilenmiştir.Kendine
özgü uyumlu bir şiir dili, alımlı bir şiir dünyası vardır. Şiirlerinde bir
ressam gibi doğayı yansıtan şair, Fransız sembolistlerin etkisi altındadır. O,
şiirlerinde renk ve simgeyi başarıyla kullanmış , bütün şiirlerini aruzla
yazmıştır.
Bu paragrafta sözü edilen
sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet
Haşim B) Halit Ziya Uşaklıgil C) Mehmet
Rauf D) Tevfik Fikret E) Ziya Gökalp
43. Aşağıda verilen
sanatçı – dönem eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Ahmet Mithat Efendi
– Tanzimat
B) Halit Ziya Uşaklıgil
– Servet – i Fünun
C) Mehmet Rauf –
Tanzimat
D) Tevfik Fikret –
Servet-i Fünun
E) Ahmet Haşim – Fecr-i
Ati
44. Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Haşim için söylenemez?
A) Sembolist
bir şair olması
B) Kapalı anlatımı yeğlemesi
C) Hayale ve ahenge önem vermesi
D) Nazım biçimi olarak terzarima ve soneyi seçmesi
E) Tüm şiirlerini aruzla yazması
B) Kapalı anlatımı yeğlemesi
C) Hayale ve ahenge önem vermesi
D) Nazım biçimi olarak terzarima ve soneyi seçmesi
E) Tüm şiirlerini aruzla yazması
45. “Şiiri
ve sanatı büyük davaların dışında ve daha kendi başına bir şey olarak alır.
Fransız sembolistlerine yakınlığıyla bildiğimiz şair, Piyâle isimli eserinin
önsözünde ‘Şiirin anlamı kapalı olmalı, musikili olmalı.” der. Şair, resmin,
bilhassa renk zevkini şiirine katmıştır.”
Tanıtılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Tanıtılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halit
Ziya Uşaklıgil
B) Tevfik Fikret
C) Ziya Paşa
D) Ahmet Haşim
E) Şinasi
B) Tevfik Fikret
C) Ziya Paşa
D) Ahmet Haşim
E) Şinasi
46. 1919'da Fecr-i Ati
topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı
sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını
işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerinde hayale ve
müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında değişik konuları yoğun bir
dille anlatan fıkraları da vardır.
Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim B ) Cenap Şehabettin C) Süleyman Nazi D) Faruk Nazif Çamlıbel E) Yahya Kemal Beyatlı
47. Aşağıdaki şairlerden hangisi, hece ölçüsünü hiç kullanmamış, şiirlerini hep aruzla yazmıştır?
A) Ahmet Haşim
B ) Yahya Kemal Beyatlı
C) Ziya Paşa
D) Ahmet Muhip Dıranas
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim B ) Cenap Şehabettin C) Süleyman Nazi D) Faruk Nazif Çamlıbel E) Yahya Kemal Beyatlı
47. Aşağıdaki şairlerden hangisi, hece ölçüsünü hiç kullanmamış, şiirlerini hep aruzla yazmıştır?
A) Ahmet Haşim
B ) Yahya Kemal Beyatlı
C) Ziya Paşa
D) Ahmet Muhip Dıranas
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
48. – Hüseyin
Rahmi Gürpınar
– Y. Kadri Karaosmanoğlu
– R. Halit Karay
– Hamdullah Suphi
Yukarıda verilen sanatçıların ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir?
– Y. Kadri Karaosmanoğlu
– R. Halit Karay
– Hamdullah Suphi
Yukarıda verilen sanatçıların ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sanat
sanat içindir, anlayışla eser vermeleri
B) Şiirlerinde Divan edebiyatı nazım biçimlerini kullanmaları
C) Milliyetçilik akımının başını çekmeleri
D) Dini ve ahlaki konuları eserlerinde her yönüyle işlemeleri
E) Fecr-i Âti bildirgesinde bulunup sonradan bağımsız ya da Milli edebiyata dahil olarak ürün vermeleri
B) Şiirlerinde Divan edebiyatı nazım biçimlerini kullanmaları
C) Milliyetçilik akımının başını çekmeleri
D) Dini ve ahlaki konuları eserlerinde her yönüyle işlemeleri
E) Fecr-i Âti bildirgesinde bulunup sonradan bağımsız ya da Milli edebiyata dahil olarak ürün vermeleri
49.Fecr-i Ati topluluğu
dağıldıktan sonra Milli Edebiyat hareketinin içinde yer alan sanatçı, sosyal
hayattaki çarpıklıkları nükteci bir üslupla dile getirmiştir. Hiciv,
eserlerinin önemli bir özelliğidir. Deneme, fıkra, anı, mizah, hiciv, hikaye ve
roman türlerinde eserler veren sanatçı, konuşma dilini bu eserlerinde büyük bir
ustalıkla uygulayan bir yazardır. Birinci Dünya Savaşı yıllarında yakından
gördüğü Anadolu’yu, “Memleket Hikayeleri” adlı eserinde başarıyla yansıtmasıyla
büyük ün kazanmıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu B) Ömer Seyfettin C) Halide Edip
Adıvar
D)
Reşat Nuri Güntekin E)
Refik Halit Karay
50.Aşağıdakilerden hangi
sıralama, Türk Edebiyatı dönemleri için doğrudur?
A) Tanzimat edebiyatı / Divan edebiyatı / Fecr-i Ati / Servet-i Fünun
B) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Fecr-i Ati / Servet-i Fünun
C) Halk edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Milli edebiyat / Fecr-i Ati
D) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Servet-i Fünun / Milli edebiyat
E) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Edebiyat-ı Cedide / Fecr-i Ati
MEHMET NURULLAH TUNÇALAN
SÜLEYMAN BÖLÜNMEZ LİSESİ
NUSAYBİN/MARDİN