KARACAOĞLAN KOŞMA ŞİİRİ İNCELEMESİ, KARACAOĞLAN KOŞMA ŞİİRİ TEMA KONU AHENK REDİF KAFİYE, ŞİİR TAHLİLLERİ, KARACAOĞLAN KOŞMA ŞİİRİ,
KOŞMA 1
Şu yuları dünyaya geldim geleli
Tas tas içtim ağuları sağ iken
Kahpe felek vermez benîm muradım
Viran oldum mor sümbüllü bağ iken
Aradılar bir tenhada buldular
Yaslandılar şivgalarım kırdılar
Yaz bahar ayında bir od verdiler
Yandım gittim ala karlı dağ iken
Farımaz da deli gönül farımaz
Akar gözlerimin yaşı kurumaz
Şimden geri benim hükmüm yürümez
Azil oldum güzellere bey iken
Karac'oğlan der ki bakın geline
Ömrümün yarısı gitti talana
Sual eylen bizden evvel gelene
Kim var imiş biz burada yoğiken
Metin İncelemesi:
Biçim Yönünden:
Nazım biçimi: Koşma.
Nazım birimi: dörtlük
Ölçüsü: 6+5 =11'li ve 4 + 4 + 3 = 11’li hece.
Türü: Lirik şiir.
Konusu: Ozan, yaşlılık günlerinde güzellerin kendisine eskiden olduğu gibi yüz vermediğini söylüyor, bundan yakınıyor, duyduğu üzüntüsünü anlatıyor
Temi: Aşk ve ondan doğan acı, kırılan umutlar, gençlik özlemi.
Kafiye şeması: abcb dddb/eeeb/fffb.
Kafiyeli olan "Sağ iken/bağ iken" sözcüklerindeki "iken" sözcükleri rediftir. "Sağ bağ" sözcüklerinde ise ortak kafiye sesi "AĞ" olup tam kafiyedir.
Dil özellikleri:
a) Dil sade, anlatım yalındır.
b) Halk diline yerleşmiş yabancı kökenli sözcüklere yer vermiştir: Kahpe, viran, tenha, hüküm, azil, sual, mor, sümbül, bağ, evvel.
c) Deyim niteliğinde mecazlı söyleyişlere yer vermiştir: Yalan dünya, tas tas ağu içmek, kahpe felek.
Deyimler-Söz Grupları:
Ağuları tas tas içmek: Çok acı ve çileli günler geçirmek, yüreği acılarla doldurmak.
Mor sümbüllü bağ iken viran olmak: Genç, neşeli ve alımlı iken yaşlanmak, çökmek, karamsarlık içinde gözden düşmek, değersiz bir varlık haline gelmek.
Ala karlı dağ iken yanıp gitmek: Genç, dinç ve sağlıklı iken gücü tükenmek.
Yalan dünya: Geçici, sonu olmayan dünya. Hükmü yürümek : Sözü geçmek.
Söz Sanatları:
Ozan, ilk dörtlükte, kendisini "mor sümbüllü bağ'a", ikinci dörtlükte "ala karlı dağa" benzetmiştir. "Yaslandılar şıvgalarım kırdılar" dizesinde istiare yapılıyor. Şıvga sözcüğünden anlaşılacağı gibi, ozan, kendisini ağaca benzetiyor. Dizede kendisine benzetilen "ağaç" söylenmiyor, benzetilen "ben" ile kapalı istiare yapılıyor.
İçerik Yönünden:
Dil özellikleri:
a) Dil sade, anlatım yalındır.
b) Halk diline yerleşmiş yabancı kökenli sözcüklere yer vermiştir: Kahpe, viran, tenha, hüküm, azil, sual, mor, sümbül, bağ, evvel.
c) Deyim niteliğinde mecazlı söyleyişlere yer vermiştir: Yalan dünya, tas tas ağu içmek, kahpe felek.
Deyimler-Söz Grupları:
Ağuları tas tas içmek: Çok acı ve çileli günler geçirmek, yüreği acılarla doldurmak.
Mor sümbüllü bağ iken viran olmak: Genç, neşeli ve alımlı iken yaşlanmak, çökmek, karamsarlık içinde gözden düşmek, değersiz bir varlık haline gelmek.
Ala karlı dağ iken yanıp gitmek: Genç, dinç ve sağlıklı iken gücü tükenmek.
Yalan dünya: Geçici, sonu olmayan dünya. Hükmü yürümek : Sözü geçmek.
Söz Sanatları:
Ozan, ilk dörtlükte, kendisini "mor sümbüllü bağ'a", ikinci dörtlükte "ala karlı dağa" benzetmiştir. "Yaslandılar şıvgalarım kırdılar" dizesinde istiare yapılıyor. Şıvga sözcüğünden anlaşılacağı gibi, ozan, kendisini ağaca benzetiyor. Dizede kendisine benzetilen "ağaç" söylenmiyor, benzetilen "ben" ile kapalı istiare yapılıyor.
İçerik Yönünden:
Araştırmalar:
1. Şiirdeki benzetmeler, söz sanatları bölümünde gösterilmiştir.
2. Ozanın umutlarının kırıldığı daha çok şu dizelerde belirtiliyor :
"Kahpe felek vermez benim muradım." "Şimdiden geri benim hükmüm yürümez." "Yaslandılar şivgalarım kırdılar." "Yaz bahar ayında bir od verdiler."
3. Şiirde geçen kimi sözlerin anlamları şunlardır :
Yalan dünya: Geçici, sonu olmayan dünya. Ozan bu sözle dünyaya geçici gözle bakıyor. İslam inancının etkisiyle çilesinin nedeni olarak yazgısını gösteriyor. Bu sözle, insanın ölümlü bir varlık olduğu gerçeğini vurguluyor.
Kahpe felek: Kötü yazgı. Sözdeki "felek" sözcüğü, insanların geleceğini belirleyen bir güç olarak düşünülüyor. İnanışa göre; yazgı, kader bu sözcükle eşanlamlı olarak kullanılıyor. Sözcük, "kahpe" sıfatıyla nitelenerek kötü yazgı anlamında kullanılmış oluyor.
Deli gönül: Hiçbir kural tanımayan, yalnız sevgi peşinde koşan âşık kişi.
Ala karlı dağ: Genç, dinç ve sağlıklı kişi. Sözlük anlamda ise, doruklarından kar eksik olmayan yüce dağ.
Şimden geri: Bundan böyle, artık.
4. Şiirdeki dil ve söyleyiş özellikleri, dil özellikleri bölümünde gösterilmiştir.
5. Şiir, nazım birimi, ölçü, kafiye düzeni ve konu bakımından koşmanın özelliklerini taşımaktadır.
N. KARTAL, BİRSEN Y. 1990
1. Şiirdeki benzetmeler, söz sanatları bölümünde gösterilmiştir.
2. Ozanın umutlarının kırıldığı daha çok şu dizelerde belirtiliyor :
"Kahpe felek vermez benim muradım." "Şimdiden geri benim hükmüm yürümez." "Yaslandılar şivgalarım kırdılar." "Yaz bahar ayında bir od verdiler."
3. Şiirde geçen kimi sözlerin anlamları şunlardır :
Yalan dünya: Geçici, sonu olmayan dünya. Ozan bu sözle dünyaya geçici gözle bakıyor. İslam inancının etkisiyle çilesinin nedeni olarak yazgısını gösteriyor. Bu sözle, insanın ölümlü bir varlık olduğu gerçeğini vurguluyor.
Kahpe felek: Kötü yazgı. Sözdeki "felek" sözcüğü, insanların geleceğini belirleyen bir güç olarak düşünülüyor. İnanışa göre; yazgı, kader bu sözcükle eşanlamlı olarak kullanılıyor. Sözcük, "kahpe" sıfatıyla nitelenerek kötü yazgı anlamında kullanılmış oluyor.
Deli gönül: Hiçbir kural tanımayan, yalnız sevgi peşinde koşan âşık kişi.
Ala karlı dağ: Genç, dinç ve sağlıklı kişi. Sözlük anlamda ise, doruklarından kar eksik olmayan yüce dağ.
Şimden geri: Bundan böyle, artık.
4. Şiirdeki dil ve söyleyiş özellikleri, dil özellikleri bölümünde gösterilmiştir.
5. Şiir, nazım birimi, ölçü, kafiye düzeni ve konu bakımından koşmanın özelliklerini taşımaktadır.
N. KARTAL, BİRSEN Y. 1990
Erzurumlu emrah gönül gurbet ele varma şiirinin incelemesini acil yapar mısinız
YanıtlaSilMerhaba. Karacaoğlan'ın 'Var Git Ölüm' şiiri için inceleme yapabilir misiniz ?
YanıtlaSil