|
Tanzimat Romanı |
Servetifünun Romanı
|
Milli Edebiyat Romanı
|
|
Konu
|
Batı özentisi, tarihi olaylar, toplumdaki aksaklıklar, cariyelik…
|
Aşk, hayal-gerçek çatışması, karamsarlık, yalnızlık…
|
Türkçülük, Milli Mücadele, Batılılaşma, çağdaşlaşma, yoksulluk, cehalet…
|
|
Dil ve Üslup
|
Olayın akışı anlatılırken yalın, betimleme yapılırken süslü bir anlatım
vardır. Dil genel olarak ağırdır, yabancı sözcükler yoğundur. Yazarlar
kişiliklerini gizlemez, olayın akışını keserek açıklama yaparlar.
|
Olay akışı ve konuşmalar aktarılırken dil oldukça sadedir. Ancak
betimlemelerde sadelik ilkesi henüz tam anlamıyla yerleşmemiştir. Çevre
betimlemelerinde yalın ve konuşma diline yakın bir dil kullanılır.
|
||
Olay ve Kişi
|
İyiler hep iyi, kötüler hep kötüdür. Olay kurgusu dejenere (bozuk) tipler
ile ideal tipler arasındaki çatışmalar üzerine kurulur. Romanın sonunda
iyiler ödüllendirilir, kötüler cezalandırılır.
|
Modern bir yaşam süren, eğitimli, yerine göre çapkın, karamsar,
gelenekten ayrı düşen, macera peşinde koşan, Avrupai tarzda yaşam süren
kişiler ve gerçekçi tiplerdir. Olaylar bu karakterler arasındaki çatışmalar
üzerine kurulur.
|
Toplumun her kesiminden kişiler görülebilir. Karakterler tek yönlü
değildir. Olayın konusu ile kişilerin özellikleri arasında
uyum vardır.cemalaksoy.org
|
|
Mekan
|
Mekan genellikle İstanbul’dur. Namık Kemal ve Ahmet Mithat’ın bazı
romanlarında ülke dışında mekanlara da rastlarız.
|
Mekan genellikle konaklarla sınırlıdır. Olaylar konakların içinde geçer.
Bu nedenle bu döneme “salon edebiyatı” da denilmiştir.
|
İstanbul, Anadolu, Avrupa, Orta Anadolu olmak üzere çeşitli mekanlara yer
verilir.
|
|
Roman Tekniği
|
Rastlantılara fazla yer verilir. Romantizmin etkisinden dolayı iyi-kötü
çatışmasında yazar iyilerden yana olduğunu belli eder. Romanlarda öğretmek,
öğüt vermek amaçlanır.
|
Realist ve natüralist bir tutumla yazdılar. Romancılar kendi görüşlerini
açıklamaktan kaçındılar. Rastlantılara ve gereksiz ayrıntılara yer
vermediler. Çevre betimlemeleri ile kişilerin özellikleri arasında bir bağ
oluşturdular.
|
Realist bir tutumla yazdılar. Teknik yönden sağlam eserler ortaya
koydular. Kişilerin psikolojik yapıları üzerinde durdular. Olayın akışına
müdahale etmediler.
|
- Home
- DERS SEÇ
- _Ders Slaytları
- _Türk Dili ve Edebiyatı
- _Matematik
- _Tarih
- _Coğrafya
- _Felsefe
- _Psikoloji
- _Dil Bilgisi
- _Din Kültürü
- KİTAP CEVAPLARI
- _İlkokul Cevapları
- _Ortaokul Cevapları
- _9.Sınıf Cevapları
- _10.Sınıf Cevapları
- _11.Sınıf Cevapları
- _12.Sınıf Cevapları
- YAZILILAR
- _1.DÖNEM 1.YAZILILAR
- _1.DÖNEM 2.YAZILILAR
- _2.DÖNEM 1.YAZILILAR
- _2.DÖNEM 2.YAZILILAR
- _SORUMLULUK SINAVLARI
- _UYGULAMA YAZILILARI
- YKS-KPSS
- _Son Haberler
- _Çıkmış Sorular
- _TYT Denemeleri
- _AYT Denemeleri
- _TYT TÜRKÇE
- _TYT Matematik
- _TYT Coğrafya
- _TYT Tarih
- _AYT Edebiyat
- _AYT Coğrafya
- _AYT Matematik
- DOKÜMAN
- _Ders Slaytları
- _Çalışma Kağıtları
- _Testler
- _Yıllık Planlar
- _Yeni Eklenen Zümre Tutanakları
- _Ders-Ders Zümre Tutanakları
- TAHLİL
- _Hikaye Tahlilleri
- _Roman Tahlilleri
- _Şiir Tahlilleri
- ŞAİR/YAZAR
- _Divan Ed. Sanatçıları
- _Halk Ed. Sanatçıları
- _Tanzimat Ed. Sanatçıları
- _Servetifünun Ed. Sanatçıları
- _Fecriati Ed. Sanatçıları
- _Milli Ed. Sanatçıları
- _Cumhuriyet Ed. Sanatçıları
- _İsim İsim Liste Şeklinde
- _Yeni Eklediğimiz Sanatçılar
- BİZ KİMİZ
- _Hakkımızda
- _İletişim
- _Gizlilik Politikalarımız