BİREYİN İÇ DÜNYASINI ANLATAN ESERLER ÇIKMIŞ SORULAR,
BİREYİN İÇ DÜNYASINI ANLATAN ESERLER, ÇIKMIŞ SORULAR, EDEBİYAT ÇIKMIŞ SORULAR, YGS-LYS, TYT-YKS,
Bireyin iç dünyasını anlatan eserler
1. Aşağıdaki romanlardan
hangisi İstiklal Savaşı’nda Orta Anadolu’da Türk halkının psikolojik durumunu
anlatmaktadır? (1973-ÜSS)
A) Küçük Ağa B) Sinekli
Bakkal C) Yalnızız D) Ankara
E) Zeytindağı
2. Hikayelerinde konu ve
olaydan çok, şiirsel etki yaratacak durumları ele alan, genellikle balıkçıları
ve deniz insanlarını anlatan, daha çok bir İstanbul hikayecisi olarak bilinen
yazarımız, aşağıdakilerden hangisidir?
(1974-ÜSS)
A) Haldun Taner B) Sait Faik C) Necati Cumali D) Zeyyat Selimoğlu E) Halikarnas Balıkçısı
3. Şiir, öykü, roman,
deneme ve edebiyat tarihi alanlarında yapıtlar vermiş, çok yönlü bir yazardır.
Daha çok sembolist akıma girebilecek, ahenkli ve orijinal hayallerle yüklü
şiirler yazmıştır. Hikayelerinde insan ruhunun temeli saydığı bilinçaltına ve
rüyalara geniş yer vermiştir. Romanlarında bu öğelerle birlikte, tarihsel,
toplumsal konuları da ele almıştır.
Bu parçada sözü edilen yazar
aşağıdakilerden hangisidir? (1994-ÖYS)
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu B)
Abdülhak Şinasi Hisar C)
Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Namık Kemal E) Hüseyin Rahmi
Gürpınar
4. Türk öykücülüğünün
özelliklerini kavramak istiyorsak öncelikle bu üç yazarımızı çok iyi tanımamız
gerekir. Abdullah Efendinin Rüyaları’yla ____, Ekmek Kavgası’yla ____,
Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu’yla ____, Cumhuriyet Dönemi öykücülüğünde önemli
yeri olan sanatçılar arasında sayılır.
Bu parçada boş bırakılan
yerlere getirilmesi gereken yazar adları aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla
verilmiştir? (2006-ÖSS)
A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Orhan Kemal – Haldun Taner B) Haldun Taner – Ahmet Hamdi Tanpınar –
Orhan Kemal
C) Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner –
Orhan Kemal
E)
Haldun Taner – Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar
5. Acemice yazıldığını
düşündüğümüz, başı sonu olmayan öyküleriyle okurların belleğinde yer etmiştir,
Öyküleri, biçim, teknik, dil ve anlatım özellikleri bakımından “olay
öykücülüğü”nden ayrılır. “Olay öykücülüğünü yaygınlaştırmaya çalışan ____
etkilenmekle birlikte, kendi çizgisini geliştiren, yeni bir öykücülük akımının
öncüsü olan ____, Cumhuriyet Döneminde klasik öykü tekniğini yıkmıştır. Böylece
Türk öykücülüğünde bir devrim gerçekleştirmişti.
Bu parçada boş bırakılan
yerlere, verilen bilgilere göre aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir? (2006-ÖSS)
A) Gustave Flaubert’den – Ömer Seyfettin B) Anton Çehov’dan – Sabahattin Ali
C) Franz Kafka’dan - Memduh Şevket Esendal D) Guy De Mauppassant’dan – Sait Faik
Abasıyanık
E) Alphonse
Daudet’den – Haldun Taner
6. Çağının hikaye
anlayışından büsbütün ayrı bir yolda yürümüştür. O zamana kadar edebiyatımızda
hep Maupassant hikayeleri örnek alınıyor; başı, sonu, ortası belli olan, acıklı
ya da gülünç bir olaya dayanan, şaşırtıcı ve çarpıcı sonuçlarla biten eserler yazılıyordu.
Oysa bu hikayecimiz, konularını günlük yaşayışın en sade, en silik olaylarından
seçmiştir. Bazı yazarlar onun hikayelerinin Çerhov hikayelerine benzediğini,
onun Maupassant tekniğine karşılık, edebiyatımıza Çehov tekniği getirdiğini
söylerler.
Bu özelliklere sahip olan ünlü
hikayecimiz aşağıdakilerden hangisidir? (1997-ÖYS)
A) Ömer Seyfettin
B) Memduh Şevket Esendal C) Yakup Kadri
Karaosmanoğlu
D) Refik Halit Karay E) Reşat Nuri Güntekin
7. Dünya edebiyatında, Rus yazarı Çehov’un
öncüsü olduğu, anlatımı olaya yaslandırmayan, geleneksel anlamda serimi,
düğümü, çözümü olmayan bir öykü türüdür durum öyküsü.
Aşağıdaki yazarlardan hangisi
özellikle bu öykü türünde ürün vermemiştir? (2010-LYS)
A) Memduh Şevket Esendal B)
Sait Faik Abasıyanık C)Vüsat O.
Bener D) Ömer Seyfettin E) Oktay Akbal
8. Kurtuluş Savaşı’yla
ilgili önemli romanlar arasında Halide Edip Adıvar’ın Vurun Kahpeye(I), Yakup
Kadri Karaosmanoğlu’nun Yaban(II), Kemal Tahir’in Yorgun Savaşçı (III), Atilla
İlhan’ın Kurtlar Sofrası(IV), Tarık Buğra’nın Siyah Kehribarlar (V)adlı
yapıtlarını sayabiliriz.
Bu parçadaki numaralanmış
yerlerden hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (LYS 2011)
A) I. B) II. C) III.
D) IV. E) V.
9. Kimi incelemecilere
göre, Türk romanının doğuş döneminde roman kişilerine örnek oluşturanlar
arasında Hacivat ve Karagöz tiplemelerinin olduğu da söylenebilir. Bu iki tip,
modern yazarları oldukça etkilemiştir. Karagöz’ün, toplumsal rolleri üstlenen
geleneksel kişinin; Hacivat’ın da Tanzimat’tan sonra sınıfını bulamamış
alafranga tipin temsilcisi olarak örneksendiği düşünülebilir. ____ Meftun, ____
Behiç, ____ Seniha, ____ Bihruz kültürel anlamda bir bakıma Hacivat’ın
torunlarıdır.
Aşağıdakilerden hangisi bu
parçada boş bırakılan yerlerden birine getirilemez? (2011-LYS)
A) Kiralık Konak’taki B)
Şıpsevdi’deki C) Araba
Sevdası’ndaki D) Sözde Kızlar’daki E) Küçük Ağa’daki
10. 19. ve 20. yüzyıl
başlarında İstanbul, sahne olduğu hayat biçimleriyle medeniyet değişikliğinin
oluşturduğu karmaşayı, çeşitli yönleriyle yansıtır. Ana konu olarak karşımıza
çıkan Doğu-Batı ya da eski-yeni çatışması, mekan boyutunda İstanbul yaşamının
kalbinin attığı mesirelerde kadın-erkek karşılaşmalarına olanak sağlayan modern
hayat, özel hayatı da etkilemiştir. Modern hayat, Beyoğlu vitrinlerinden, önce
göz ve gönüllere sonra da konaklara ya da geleneksel yapıya uygun olan evlere
sızmıştır. Bütün bu özellikleriyle İstanbul, Tanzimat romanlarında işlenen ana
konuların mekanı olmuştur.
Bu parçada sözü edilenlerle
aşağıdaki romanlardan hangisi arasında ilinti kurulamaz? (2011-LYS)
A) Sinekli Bakkal
B) Ayaşlı ve Kiracıları
C) Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
D) Mai ve Siyah E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
11. Pabuççular ve
eskiciler, işlerinin üzerine abanmış, acele acele, takır takır çekiç sallarken
“Aganta burina burinata!” diye kainata meydan okuyan nidamızı duyunca,
işlerinin üzerinden doğruldular. Birdenbire çekiç takırtısı sustu. Hatta halis
muhlis bir kara adamı olan Aşçı Yaşar bile sesini kapıp koyverdi ve eskicilerle
beraber “Aganta!” diye narayı bastı. Neşenin seslerimize, seslerimizin neşeye
verdiği sonsuz hürriyette muhayyilem hız aldı.
Aşağıdaki yapıtlardan hangisi
bu parçanın yazarına ait değildir? (2012-LYS)
A) Uluç Ali Reis B) Deniz
Gurbetçileri C) Mavi Sürgün D) Ötelerin Çocuğu E) Deniz Küstü
12. Kimi eleştirmenlere
göre gerçeğin, bir sanatçı tutumuyla değil, bir bilim insanı gibi algılanarak
oluşturulduğu söylenen ____, gerçekte ilginç bir romandır. Roman, karşılaştığı
birtakım doğaüstü olaylara kendisince çözüm bulamayan ve bu yüzden kuşku ve
endişelere kapılan materyalist düşünceli septik Doktor Ferit’in, çevresindeki
bazı kişilerin telkinleriyle, bu durumdan kurtularak huzura
Bu parçada boş bırakılan yere
aşağıdaki yapıtlardan hangisi getirilmelidir? (2012-LYS)
A) Süngülerin Gölgesinde B)
Matmazel Noraliya’nın Koltuğu C) Yalnızız
D) Bir Tereddüdün Romanı E)
Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
13. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı
vardır? (2013-LYS)
A) Hemen her öyküsünde okura komik gelecek ögelerden yararlanan Haldun
Taner, aynı şekilde bütün öykü ve oyunlarında bazen de aşırıya kaçarak şive,
lehçe taklitleri yapar.
B) Bu Ülke, Cemil Meriç’in, aydın ve halkı birbirinden ayıran
duvarları yıkmak amacıyla yazdığı denemelerinin yer aldığı bir kitaptır.
C) Roman ve öykülerinde ayrıntılara inerek bazen öğretici yanı ağır
basan bir üslup sergileyen Selim İleri, deneme ve hatıralarında bir düşünce
adamı tavrını benimsemiştir.
D) Şiirleriyle tanınan Sevinç Çokum; Batı kültürüyle yetişmiş,
denemeleri ve Fransızcadan çevirdiği kitaplarıyla da öne çıkmıştır.
E) Özellikle roman ve öyküleriyle bilinen Fakir Baykurt’un en tanınan
eserleri arasında Yılanların Öcü, Tırpan sayılabilir.
14. 1960’lı yıllardan sonra
İslami söylem, taklit düzeyindeki Batılılaşma ile geleneksel hayatın ve bu
hayata özgü değerler manzumesinin karşı karşıya getirilmesi şeklinde dikkati
çeker. Çok Sesli Bir Ölüm, Çözülme adlı öykü kitapları olan ____, bu hareketin
öncü adlarından biridir.
Bu parçada boş bırakılan yere
aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2013-LYS)
A) Tarık Buğra B)Rasim
Özdenören C) Mustafa Kutlu D) Samiha Ayverdi E) Adalet Ağaoğlu
CEVAP ANAHTARI
1. A
2. B
3. C
4. A
5. D
6. B
7. D
8.E
9. E
10. B
11. E (Yaşar Kemal’in)
12. B
13. D
14. B