11. Sınıf Edebiyat 1.Dönem 1.Yazılı Soruları ve Cevapları 2020 2021
11.Sınıf Edebiyat 1.Dönem 1.Yazılı Soruları ve Cevapları 2020 2021,11.Sınıf Edebiyat 1.Dönem 1.Yazılı,EDEBİYAT YAZILILARI,YAZILI SORULARI,11.SINIF EDEBİYAT 1.DÖNEM 1.YAZILI,
derskonum.com'un değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
doğru konum= derskonum
DERSKONUM.COM ANADOLU LİSESİ 2020-2021 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 11 SINIFLAR TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 1.DÖNEM 1.YAZILI SORULARI
SORUL
ARI HAZIRLAYAN: MUSTAFA ŞAHİN
DERSKONUM ANADOLU LİSESİ 2020-2021 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI 1.DÖNEM 1.SINAV | ||||
DERSİN ADI | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ÖĞRENCİNİN | ADI-SOYADI | |
SINIF/ŞUBELER | 11. SINIFLAR | ŞUBESİ-NUMARASI | ||
DERS ÖĞRETMENLERİ | TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ZÜMRESİ | ALDIĞI PUAN |
SORULAR
1- Eskicide saç sakal dağınık, göğüs bağır açık, pantolonu
dizlerden yamalı, dişleri eksik ve suratı sarı, sapsarıydı; gözlerinin akına
kadar sarıydı. Türkçe bildiği ve İstanbul taraflarından geldiği için Hasan,
şimdi onun sadece işine değil, yüzüne de dikkatle bakmıştı. Göğsünün
ortasında, tıpkı çenesindeki
sakalı andıran kırçıl, seyrek bir tutam kıl vardı.
Yukarıda
verilen parçada hangi anlatım türü/biçimi ağır basmaktadır ?
A-Öyküleme
B- Betimleme
C- Anlatma
D- İç konuşma
E-Gösterme
2- Aşağıdakilerden
hangisi bir edebi akımın ortaya çıkışında etkili değildir?
A-Bir
önceki edebi anlayış ya da akımın işlevini yitirmiş olması.
B-Bir
ideolojinin temel ilkelerini ve umdelerini duygu ve sanat planında da ifade
etme ihtiyacı.
C-Siyasi
açıdan alınan kararların uygulanması sonucu.
D-Önce
farklı sanat dallarında ortaya çıkıp sonra edebiyata yansıması.
E-
Belli bir sosyo-kültürel ve ekonomik ve sosyal kesiti hedef kitle olarak
seçmek.
3-Modern
hikâye türü ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)
Modern anlamda hikâye türünün ilk örneği Decameron'dur.
B) Edebiyatımızda ilk örneği Ahmet
Vefik tarafından verilmiştir.
C) Temelde olay ve kesit öykücülüğü şeklinde iki türü vardır.
D) Yaşanmış ya da yaşanması mümkün olay ve durumlar anlatılır.
E) Kısa ve edebi bir tür olan hikayeler mensur şekilde
yapılandırılmışlardır.
4-Aşağıda
verilen yazar ve eser eşleştirmesinden hangisi yanlıştır ?
A- Sait Faik Abasıyanık--Son
Kuşlar
B- Sevinç
Çokum--Derin Yara
C- Aka Gündüz--Hayattan Hikâyeler
D-
Sabahattin Ali--Telli Kavak
E- Halikarnas Balıkçısı--Yaşasın Deniz
5-Aşağıdaki
ifadelerden hangisi Edebiyat-Toplum ilişkisini açısından değerlendirildiğinde
yanlıştır ?
A-Edebiyat toplumu etkiler, ancak onu
değiştirip yönlendirmez.
B-Edebiyat toplumun sorunlarını dile
getirir.
C-Edebî eserler yazıldıkları
dönemin toplumsal hayatını yansıtır.
D-Edebi eserlerin yazıldığı
süreçte yazar sosyolojik araştırmalardan yararlanabilir.
E-Edebî eserler sosyal hayatın bir
parçasıdır ve sosyal bir çevrede ortaya çıkar.
I-Cumhuriyet Dönemi
toplumcu–gerçekçi eğilime bağlı yazarlardandır.
II-Asıl adı Mehmet Raşit
Öğütçü’dür.
III-Eserlerinde Adana ve Çukurova
çevresindeki işçilerin yaşamını, sıkıntılarını, büyükşehirlerin kenar
semtlerinde yaşayan insanların yaşamlarını ele almıştır.
IV-Hikâyelerinde sıradan insanların
hayatlarını şiirsel kaliteli imgeli bir Türkçe ile anlatır.
V- Bereketli Topraklar Üzerinde,
Hanımın Çiftliği en tanınmış
romanlarıdır.
6-Orhan
Kemal ile ilgili yukarıda verilen
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-I B-II C-III D-IV E-V
7-1923-1940
arası Cumhuriyet dönemi Türk hikayeciliği ile ilgili verilen aşağıdaki
bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-Milli Edebiyat sanatçılarının da
eser vermeye devam etmişlerdir
B-Cumhuriyet Dönemi'nin ilk yıllarında
daha çok, gözlemci gerçekçiliğe dayalı hikayeler yazılmıştır.
C-Bu donemde bazı sanatçılar
hikayelerinde toplumsal konuları, Cumhuriyet devrimlerini, yeni kurum ve değerleri
ele almıştır.
D-Bu dönemde bazı sanatçılar
bireyin ic dünyasını esas alan hikayeler yazmıştır.
E-Özellikle Modernizmi esas alan
eserler verilmiştir.
Bu yazarlar, modern yaşamın
etkilerini tespit etmek için psikolojiden yararlanırlar. Eserlerinde
çağrışımlara dayalı sanatsal bir üslupla ruh tahlillerine yönelmişlerdir. Peyami
Safa, Tarık Buğra gibi sanatçılar bu anlayışta hikâyeler yazmıştır.
8-Bu
parçada sözü edilen anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bireyin iç dünyasını esas alan B) Toplumcu–gerçekçi
C) Millî–dinî duyarlılığı
benimseyen D) Klasik anlayış
E)
Gelenekçi anlayış
Cumhuriyet
Donemi' nin 1940-1960 yılları arasında Türk hikayeciliğinde dört farklı
eğilim görülmektedir. Bu dönemde bireyin
ic dünyasını esas alan, toplumcu gerçekçi, modernist ve milli ve dini duyarlılıkları yansıtan
hikayeler yazılmıştır.
9-Aşağıda Cumhuriyet Donemi' nin
1940-1960 yılları arasında görülen eğilimler ve sanatçı eşleştirilmesi
verilmiştir. Hangisi yanlıştır?
A-
Toplumcu gerçekçi- Orhan
Kemal
B-
Bireyin ic dünyasını esas alan-
Yaşar
Kemal
C-
Modernist- Yusuf Atılgan
D-
Milli ve dini duyarlılıkları yansıtan-
Hüseyin
Nihal Atsız
E-
Toplumcu gerçekçi- Samim
Kocagöz
10-Aşağıda
verilen edebi akım - sanatçı eşleştirilmesinden hangisi yanlıştır?
A-Klasisizm--Ahmet Vefik Paşa
B-Romantizm-- Ahmet Mithat Efendi
C-Realizm--Mehmet Akif Ersoy
D-Natüralizm--Hüseyin Rahmi
Gürpınar
E-Parnasizm- Şinasi
11-Durum
hikâyeleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Belirli bir başlangıcı ve sonu
olmayan hikâyelerdir.
B) Türk edebiyatındaki en önemli
temsilcisi Sait Faik Abasıyanık’tır.
C) Maupassant tarzı hikâyecilik
olarak da bilinir.
D) Hayatın bir kesiti kendi doğası
içinde ele alınır.
E) Anlatımda gerçekçilik ve
samimiyet esastır.
Bir
18.yüzyıl düşünürü olan J.J Rousseau ister özel ister kamusal hayatımızda
olsun,yaşadığımız şeylerin,aklın değil duyguların ve doğal içgüdülerin
gereklerini karşılayıp karşılamadıgını sormamız gerektiğini söyler.Bireyselliği
ve doğayı gündeme getirir.Ona göre,gerçekliği parçalayan ve anlaşılmaz hale
getiren aklın bütün tahlilleri yapaydır.
12-Buna
göre J.J Rousseau'nun hangi hareketin öncülüğünü yaptığı ileri sürülebilir
? (2011/LYS)
A)Klasisizm B)Realizm C)Romantizm
D)Natüralizm E)Empresyonizm
13-Aşağıdakilerden hangisi Sait
Faik Abasıyanık için yanlış bir bilgi
vermektedir ?
A- Hikâyelerinde konu ve olaydan çok
yaşamdan kesitleri ele almıştır.
B- Hikâye sayısının çokluğu, konu çeşitliliği,
hikâye yazma yöntemi ile dikkati çekmiştir.
C- İnsanı ve toplum, insan ve doğa,
psikolojik konular üzerinde durmuştur.
D-
Edebiyatımızdaki klasik hikaye geleneğini devam ettiren usta yazarlardandır.
E-
İstanbul hikâyecisi olarak tanınmıştır.
Düş
gücümün kuvvetli, gözlem yeteneğimin ise zayıf olduğunu arkadaşlarım söylerler.
Bunu ben de bildiğimden, gerçek hayat üzerine bir şey yazmam istenince biraz
tedirgin olurum. Romanlardan, öykülerden, yazarların iç dünyasından söz ederken
sorun yoktur. Ama gerçek bir kentte yer alan gerçek bir yeri anlatırken... Bu
benim gibi yazarlar için hiç kolay olmaz.
14-Bu
sözleri söyleyen bir yazarın aşağıdaki akımlardan hangilerine bağlı yapıtlar
vermesi beklenmez? (2009-ÖSS)
A)
Romantizm-Realizm
B)
Klasisizm-Sembolizm
C)
Romantizm – Natüralizm
D)
Sembolizm-Sürrealizm
E)
Realizm-Natüralizm
Asıl
konuşan Hasan’dı, altı aydan beri susan Hasan... Durmadan, dinlenmeden, nefes almadan,
yanakları sevincinden pembe pembe, dudakları titreyerek taze, gevrek, billûr
sesiyle bitevîye konuşuyordu. Aklına ne gelirse söylüyordu. Eskici hem
çalışıyor, hem de ara sıra “Ha! Ya! Öyle mi?...” gibi dinlediğini bildiren
sözlerle onu söyletiyordu; artık erişemeyeceği yurdunun bir deresini, bir
rüzgârını, bir türküsünü dinliyormuş gibi hem zevkli, hem yaslı dinliyordu;
geçmiş günleri, kaybettiği yerleri düşünerek benliği sarsıla sarsıla
dinliyordu.
15-Bu parçanın anlatımında
aşağıdaki anlatım tekniklerinden hangisi kullanılmıştır?
A)
İç çözümleme B)
İç konuşma
C)
Bilinç akışı D)
Özetleme
E)
Geriye Dönüş
Kişiyi,
içinde yaşadığı toplumun değer yargılan biçimlendirir.
Bu
cümlenin öğeleri aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir? (1997 öys)
A)
Özne – dolaylı tümleç – yüklem
B)
Nesne – özne – yüklem
C)
Nesne – dolaylı tümleç – yüklem
D)
Dolaylı tümleç – özne – yüklem
E)
Özne – zarf tümleci – yüklem
17-Aşağıdaki cümlelerin hangisi,
öge sayısı bakımından diğerlerinden farklıdır?
A)
Ayyuk, uzaklığı belirtmek amacıyla kullanılan bir yıldızdır.
B) Mutluluk, bir yola bilerek giden şuurlu
insanların hakkıdır.
C)
Mutsuz insan, başkalarının ızdırabıyla rahat eden kimsedir.
D)
Ebced, Arap alfabesinin sıralanış formülüne verilen isimdir.
E)
Felsefe, bize herhangi bir konuda soyut düşünmeyi öğretir.
Açık balkon kapısından içeri giren ikindi serinliği onlara alt katın mutfak
pencerelerini saran pembe yaseminlerin kokusunu getirdi.
18-Bu cümlenin öğeleri aşağıdakilerin hangisinde cümledeki sırasıyla
verilmiştir?
(1992 öys)
A) Özne, dolaylı tümleç, nesne, yüklem
B) Nesne, özne, dolaylı tümleç, yüklem
C) Özne, dolaylı tümleç, zarf tümleci, yüklem
D) Zarf tümleci, nesne, dolaylı tümleç, yüklem
E) Dolaylı tümleç, nesne, zarf tümleci, yüklem
Oraya gidip
balık avlayalı yıllar geçti. Şimdi yine oraya gitmek beni çok heyecanlandırıyor
idi. Mehmet bir yandan ben bir yandan asıldık küreklere Çocukluğum hep
buralarda geçti Çocukluğumun oyun arkadaşları bu küçük adalar, çığrışan deniz
kuşları, sıçrayan yunuslar, eller gibi çırpışan dalgalardı. Ama asıl hayatımın
tacı, tam bir sessizlikti. Mağaranın dibindeki yumuşak kuma boylu boyunca
uzanırdım. Mavi denizler kıyıya yanaşırken berrak zümrüt olur, sonra en saf
göğün en beyaz bulutu gibi bembeyaz köpürürdü. Tepeden eteğe gelin duvağı gibi çözülüp
salınan çoban kavalının sesi, dupduru havada, hesaba gelmez uzaklıklardan
çağırıyormuş gibi olurdu.
19-Bu parçanın anlatımında
aşağıdaki anlatım tekniklerinden hangisi kullanılmıştır?
A)
İç çözümleme B) İç konuşma
C)
Bilinç akışı D)
Özetleme
E)
Geriye Dönüş
Yatağın
altında yeşil, tahtadan bir sandık duruyordu. Onu açtım. Az daha sevincimden
haykıracaktım. Annemin İstanbul'dan gönderdiği hediyeler içinden çıkan kaşağı
pırıl pırıl parlıyordu. Hemen kaptım.Ahıra, Tosun'un yanına, koştum. Karnına
sürtmek istedim. Rahat durmuyordu. Galiba acıtıyor, dedim. Gümüş gibi parlayan
bu güzel kaşağının dişlerine baktım. Çok keskin çok sivriydi. Biraz köreltmek
için duvarın taşlarına sürtmeye başladım. Dişleri bozulunca, tekrar denedim.
Atların hiçbiri durmuyordu. Kızdım. On adım ilerideki çeşmeye koştum.(Kaşağı-Ö.Seyfettin)
20-Yukarıda verilen hikaye
metninde aşağıda verilen yapı unsurlarından hangisi yoktur ?
A-Olay
B-Zaman
C-Mekan
D-Kişi
E-Anlatıcı
21-Aşağıdaki
cümlelerde altı çizili sözcüklerden hangisinde yazım yanlışı vardır?
A)
O yazılar her hangi birine ait olabilir
B)
Bir akşamüstü bütün şehir alanda toplandı.
C)
O çocukların hiçbiri bu hale düşmemişti.
D)
Bu yazı uğruna çok insan öldürmüş.
E)
Savaş aklına gelirse hemen koyuveriyordu.
Yüce
Sultan Alparslan; bu zaferle Türkler için sonsuza kadar var olacak bir vatana,
Anadolu'ya, çıkan tüm kapıları açmıştır.
22-Bu
cümlenin öğelerinden hangisi açıklayıcısı ile verilmiştir?
A)
Özne B) Nesne
C)
Dolaylı tümleç D) Zarf tümleci
E)
Yüklem
Artık var olmayan şeyleri büyük bir özlemle kim
bilir kaç kez anmışızdır ( ) Kimi zaman, yalnızca geçmişte kalan şeylerin
değerini anlayabiliyormuşuz gibi geliyor bana ( ) Kültürümüzün ayrılmaz öğeleri
gün geçtikçe yok olmaya yüz tutuyor ( ) tarihsel yapılar, müziğimiz, bize özgü
yemekler ( ) Eskiden bilinen birçok olağanüstü yiyecek de unutuluyor artık ( )
hem de bir daha hiç yenmemek, tadılmamak üzere.
23. Bu parçada ayraçlarla ( ) gösterilen
yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilen noktalama işaretleri sırasıyla
getirilmelidir? (2006 ÖSS)
A) (…) (,) (,) (…) (!) B) (.) (.)
(:) (…) (;)
C) (…) (!) (:) (;) (,) D)
(!) (.) (;) (.) (;)
E) (.) (…) (;) (:) (,)
Çevrenizde
olup biten her şeyden birkaç dakikalığına uzaklaşıp ruhunuzun derinliklerinden
gelen kısık sesli müziği dinlediniz mi hiç ( ) Aslında bu müziğin sözü, bestesi
tamamen size ait. Emin olun, o şarkının sözlerinde çok şey gizli ( ) Beden, ruh
sağlığına dikkat et ( ) para, kariyer önemli ama senden önemli değil;
sevdiklerini, bundan da önemlisi kendini ihmal ediyorsun ( ) diye fısıldayacak
o şarkının sözleri. Nereden mi biliyorum ( ) Çünkü bunları yaşıyorum.
24-Bu
parçada ayraçlarla ( ) belirtilen yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilen
noktalama işaretleri sırasıyla getirilmelidir? (2009 ÖSS)
A) (…) (.) (;) (;) (!) B)
(!) (:) (,) (!) (?)
C) (?) (:) (;) (,) (?) D) (.) (.) (,) (,) (…)
E) (?) (.) (,) (,) (?)
25-Toplumcu-Gerçekçi anlayış ile
ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır ?
A-Bu
akım, toplumu sosyal sınıflar arasında gerçekleşen çatışma alanı olarak değerlendirir.
B-Amacı,
söz konusu sınıfsal çatışmayı ve bu çatışmanın toplumda yol açtığı etkileri ve
sorunları yansıtmaktır.
C-Toplumcu
gerçekçilik, sanat için sanat ilkesine bağlı olarak edebiyata kaliteli ürünler
katmayı amaçlar.
D-Türk
edebiyatında toplumcu gerçekçiler koy yaşamındaki sorunları, toprak kavgalarını,
ağa-koylu çatışmasını; işçilerin, emekçilerin yaşam mücadelelerini ele aldılar.
E-Nazım
Hikmet, Sabahattin Ali, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Fakir Baykurt, Kemal Bilbaşar,
Samim Kocagoz toplumcu gerçekçiliğin Türk edebiyatındaki başlıca
temsilcileridir.
* Her
Soru 4 puandır.
* Başarılar Dileriz. |
||||||||||||
|
A |
B |
C |
D |
E |
|
A |
B |
C |
D |
E |
|
1 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
15 |
* |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DOĞRU: |
YANLIŞ: |
PUAN: |
||||||||||