Servetifünun Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri,Temsilcileri,Eserleri
Servetifünun Edebiyatı Dönemi Tiyatrosu Genel Özellikleri, Servetifünun Tiyatrosu Temsilcileri, Servetifünun Tiyatrosu Eserleri,
derskonum.com değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
VİDEO ANLATIM AŞAĞIDA
*II. Abdülhamit’in İstibdat dönemi olarak bilinen
1877-1908 yılları arasında Türk tiyatrosunda bir gelişme olmamış, tiyatromuz
adeta durma noktasına gelmiştir.
* Tiyatroya destek veren
Ahmet Vefik Paşa'nın görevden alınması
* Ahmet Mithat Efendi'nin
yazdığı Çerkez Özdenler adlı piyesin oynanması nedeniyle Gedik Paşa Tiyatrosunun
yıktırılması
*Servetifünuncular kendi
düşüncelerini yansıtan oyunların bu dönemde oynanmasına izin verilmeyeceğini
bildikleri için tiyatro eseri yazmamışlardır.
* Servetifünuncular 1908’den
sonra bazı tiyatro eserleri ortaya koymuşlardır. Ancak Servetifünuncuların bu
piyesleri diğer türlere göre oldukça zayıftır.
*Bu denemelerde konuşma
diline yaklaşmak için çaba gösterilmiş; eserlerde evlenme, boşanma ve kadınların
medeni hakları gibi konular işlenmiştir.
* Hüseyin Suat,
Servetifünuncular içinde tiyatroyla en çok ilgilenen sanatçıdır. Başarılı bir
tiyatro dili olan sanatçının “Kirli Çamaşırlar, Ahrette Bir Gün, Deva-yı Aşk,
Kayseri Gülleri, Şehbal yahut İstibdatın Son Perdesi, Yamalar” gibi eserleri vardır.
* Tiyatro alanında bir iki
eser veren Halit Ziya, bu türde başarılı değildir. Kâbus adlı dramı
ve Fransızcadan adapte ettiği iki tiyatro (Kabus, Füruzan, Fare) teknik olarak
zayıftır.
* Mehmet Rauf,
roman dışında tiyatro eserleri de yazmıştır; Sansar, Pençe, Cidal Diken
eserlerinden bazılarıdır.
*Cenap Şahabettin de
bir iki eseriyle bu türe katkıda bulunur: Yalan ,Körebe, Küçükbeyler
Celal Sahir Erozan:
Payitahtın
Kapısında, Nedim ve Lale Devri