9. 10. 11. 12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Dersi için Tiyatro türünde eser veren önemli sanatçılar/ 1923-1950, 1950-1980 arası önemli yazarlar, Tiyatro türünde eser veren önemli sanatçılar, 1923 1950 Tiyatro yazarları, 1950 1980 Tiyatro Yazarları,
derskonum.com'un değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
doğru konum= derskonum
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN
Tiyatro türünde eser veren önemli
sanatçılar
1923 1950 , 1950 1980 Tiyatro Yazarları
ŞİNASİ
( 1826-1871)
Batı etkisindeki Türk
edebiyatının KURUCUSU,
İLK BİLİNÇLİ TEMSİLCİSİ ve YENİLİĞİN ÖNCÜSÜDÜR.
Bir kısım fikirleri edebiyatımıza İLK getiren, çıkardığı
gazetelerde bu fikirleri yayarak yeni edebiyatın temellerini atan ŞİNASİ'dir.
Batı edebiyatı yolunda ilk
nazım ve nesir türlerinde eserler veren O'dur.
Klasisizm akımından
etkilenmiştir.
Türk şiirini söz oyunlarından
kurtararak şiire konuşma dilini getirmiştir.
Genellikle “didaktik” şiirler
yazmıştır.
Şiirlerini aruz ölçüsüyle
yazmıştır.
Şiirde konu birliğine ve bütün
güzelliğine önem vermiştir.
Şiirin konusunu genişletmiştir. Akıl, medeniyet, hak, adalet,
kanun gibi kavramları şiirde kullanan ilk şairdir.
Gazete ve edebiyatı halkı
eğitmede bir araç olarak görmüştür.
Divan edebiyatı nesrini yıkmış,
nesri (düz yazı) düşünceleri yaymada bir araç olarak görmüştür.
Düşüncelerini yalın ve açık bir
anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.
Agâh Efendi ile birlikte
1860′ta ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahval’i çıkarmıştır. Türk basınının ilk
başyazarı sayılır.
Türk edebiyatında ilk makale
örneği olan Mukaddime-i Tercüman-ı Ahval’i bu gazetenin ön sözü olarak
yayımlamıştır.
1862′de tek başına Tasvir-i
Efkâr adlı gazeteyi çıkarmıştır.
NOT: Şinasi, roman ve öykü
alanında eser yazmamıştır.
ESERLERİ
VE TÜRLERİ:
§ Şair Evlenmesi (Bir perdelik komedi, 1860. Türk
edebiyatında yazılan ilk tiyatro eseridir, fakat oynanmamıştır.)
§ Tercüme-i Manzume (Çeviri şiirler)
§ Müntehebat-ı Eş’ar (Şiirler)
§ Durub-ı Emsal-i Osmaniye (Atasözleri)
§ Müntehebat-ı Tasvir-i Efkar (Seçme makaleler, 2 cilt)
§ Tercümân-ı Ahvâl Mukaddimesi (Tanzimat edebiyatındaki ilk makale)
MUHSİN
ERTUĞRUL (1892-1979)
*Darülbedayi'ye (İstanbul
Şehir Tiyatroları) öğretmen olarak atandı.
*Türk tiyatrosunun en
önemli şahsiyetlerindendir.
*Batı tiyatrosunu
Türkiye’de kurumsallaştırmıştır.
*Sadece tiyatrocu değil bu
alanda fikir yazıları yazmıştır.
Eserleri:
Yasin Efendi, Renkli Fener, İnsan ve Tiyatro Üzerine Gördüklerim, Benden
Sonra Tufan Olmasın
İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci
*Darülbedayi’nin ikinci döneminde aktif görev almış
oyun yazarı ve tiyatro oyuncusudur.
*Meşrutiyet’ten itibaren telif eserlerle ve
Fransızcadan yaptığı uyarlamalarla tiyatromuza birçok oyun kazandırmıştır.
Elliyi aşkın eseri vardır.
*Türkçeyi iyi kullanan, oyun tekniği yönünden de
oldukça başarılı bir sanatçıdır.
*Eserlerinde sahne dilini ustaca kullanmış, sahnede
her tipi kendi karakterine, seviyesine göre konuşturmuştur.
Eserleri Çürük
Merdiven, Kadın Tertibi, Kısmet Değilmiş, Sekizinci, Ceza Kanunu adında
oyunları vardır.
pdf linki aşağıda
Musahipzade Celal
*İlk oyunu 1913’te sahneye konulan “Köprülüler”dir.
*Hafif, müzikli oyunlar yazmayı sürdüren yazarın
oyunları, daha çok töre güldürüsü niteliği taşır.
*Konularını daha çok Osmanlı tarihinden alan oyunlar
yazmıştır.
*Oyunlarında çeşitli dönemlerdeki sosyal hayatı,
töreleri, inançları ve düşünceleri gülünç yanlarıyla anlatmıştır.
*Sosyal
eleştiriye büyük önem vermiştir.
*Oyunları siyasal ve belgesel niteliktedir.
*Saray yaşamını ve sosyal dramları anlatmıştır.
*Yakın tarih ve Türk dünyası işlediği konular
arasındadır.
*Oyunları teknik yönden başarılı değildir.
*Kişileri döneminin dil özellikleriyle
konuşturmuştur.
*Üsküdar’daki tiyatro onun adını taşımaktadır.
Tiyatro Eserleri: Türk
Kızı, Köprülüler, İstanbul Efendisi, Lâle Devri, Macun Hokkası, Yedekçi
Kaşıkçılar, Atlı Ases, Demirbaş Şarl, Moda Çılgınları, İtaat İlâmı, Fermanlı
Deli Hazretleri, Aynaroz Kadısı, Kafes Arkasında, Bir Kavuk Devrildi, Mum
Söndü, Pazartesi-Perşembe, Gül ve Gönül, Balaban Ağa, Selma, Genç Osman,
Cevat Fehmi Başkut
*İlk oyunu "Büyük Şehir" 1942-1943
sezonunda İstanbul Şehir Tiyatrosu'nda
sahnelendi ve büyük ilgi gördü. Bu ilgi üzerine çalışmalarını tiyatroda
yoğunlaştırdı. ,
*Cumhuriyetten sonra ortaya çıkan değişimleri mizah unsurlarını
kullanarak anlattığı oyunları yaygın bir ün kazandırdı. Biçim denemelerine de
giriştiği oyunlarında bütün toplum katlarından ve her çevreden insanı tiplemeye
çalıştı.
*Dış ülkelerde oyunu sahnelenen ilk Türk yazarı
unvanını aldı.
Tiyatro Eserleri:Büyük
Şehir (1942),Küçük Şehir (1946),Koca Bebek (1947),Paydos (1948),Sana Rey
Veriyorum (1951),Kadıköy İskelesi'nde (1953),Harput'ta Bir Amerikalı
(1955),Hacıyatmaz (1960),Göç (1962),Buzlar Çözülmeden (1964),Emekli (1967)
Nahid
Sırrı Örik
*Birinci Dünya Savaşı'nın ikinci yılında yurt dışına
çıkarak Tiflis, Berlin, Paris, Viyana, Roma ve Kopenhag gibi Batı kentlerinde
yaşadı.Cumhuriyet'in ilânından sonra geri döndü (1928). Yurda dönüşünden hemen
sonra,
*Cumhuriyet gazetesinde yazmaya başladı. Milli
Eğitim Bakanlığında mütercim olarak görev aldı.
Eserleri: Oyun:
Sönmeyen Ateş (1933)-Muharrir (1934)-Alınyazısı (1952)
Haldun Taner
*Türk Tiyatrosu’ndaki ilk epik tiyatro
örneği olan “Keşanlı Ali Destanı” adlı oyunu ile dünya çapında
tanındı. *Konularını güncel olaylardan alan siyasal-sosyal taşlamaların ağır
bastığı oyunlar yazdı.
*Epik tiyatro ve kabarenin alnında verdiği yapıtlar
çağdaş Türk tiyatrosunun klasikleri oldu.
*Eşsiz bir arı Türkçe kullanan Haldun Taner,
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının ve tiyatrosunun önde gelen yazarları
arasına girdi.
*Eleştiriyi güldürüyle yoğurmuş, izleyiciyi
güldürürken hem sarsmış hem de şaşırtmış ve düşündürmüştür.
*Güldürülerinden "ironi" egemendir.Onun
sanatı komiklik ya da sululuk değil düşünceye ve düş gücüne dayanan bir
güldürüdür.
*Devekuşu Kabare’yi (1967), Bizim
Tiyatro‘yu, Tef Kabare Tiyatrosu’nu kurdu.
ESERLERİ: Tiyatro
oyunları: Günün
Adamı-Dışardakiler , Ve Değirmen Dönerdi, Fazilet Eczanesi, Lütfen Dokunmayın,
Huzur Çıkmazı,Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım, Vazifemi Yaparım, Zilli
Zarife, Vatan Kurtaran Şaban ,Bu Şehr-i İstanbul Ki, Sersem Kocanın Kurnaz
Karısı, Astronot Niyazi, Ha Bu Diyar, Dün Bugün, Aşk-u Sevda, Dev Aynası, Yâr
Bana Bir Eğlence, Ayışığında Şamata, Hayırdır İnşallah, Marko Paşa
pdf linki aşağıda
Recep Bilginer
*Edebî
yaşamı okuduğu okulda yazdığı hasret şiirleriyle başlamış, daha sonraları da
dergi ve gazetelerde yazılar kaleme almıştır.
*Ona göre tiyatro, şiir, roman söz sanatıyla
toplumdaki kötülüklere hücum etme sanatıdır.
*Tiyatrolarının az sözcükle çok düşünce dile
getirdiğini söyleyen sanatçı bu yönüyle bu türü özellikle roman türünden
ayırmıştır.
*Yazdığı tiyatroları için hazırlıklar yapan ve
araştırmalara yönelen bir sanatçıdır.
*Tiyatrolarının bir çoğunda halkın gönlüne yer etmiş
şahısları anlatmıştır.
*Tiyatrolarda toplumsal aksaklıkları işler.
*Köy konusunu işlemiş, köylülerin sorunlarını
yansıtmıştır.(Çoğunlukla Güney Anadolu köyleri)
Tiyatro Eserleri:Yunus
Emre, Mevlana, Parkta Bir Sonbahar Günüydü, Gazeteciden Dost, İsyancılar, Ben
Devletim, Sarı Naciye, Utanç Dünyası, Sevdiğim Adam, Karım ve Kızım, Son
Misafir
Turan Oflazoğlu
*Türk edebiyatının usta bir oyun yazarıdır.
*Tiyatrolarında
genellikle tarihi konuları işlemiştir.
*Sağlam bir tiyatro
kültürü vardır.
*Shakespeare, Rike,
Nietzsche, Kafka gibi yazarlardan çeviriler yapmıştır.
Tiyatro Eserleri: Kösem
Sultan, Cem Sultan, Deli İbrahim, IV. Murat, Genç Osman, III. Selim, Sinan,
Fatih, Bizans Düştü, Keziban, Sokrates Savunuyor, Allah’ın Dediği Olur, Elif
Ana, Yine Bir Gülnihal, Gardiyan, 7.Mühür
Turgut
Özakman
*Özellikle Kurtuluş Savaşı’nı anlattığı “Şu
Çılgın Türkler” ve Çanakkale Savaşı’nı anlattığı “Diriliş –
Çanakkale 1915” en önemli romanlarından olup uzun süre çok
satanlar listelerinde ilk sırada kalmıştır.
*Toplum dışına sürülmüş kişilerin toplumla
uyuşmazlığını veren yazarlardan biridir.
*Aşağılık duygusunu toplumsal koşullar açısından
inceleyişiyle dikkati çeker.
*İlk oyunu olan “Penbe Evin Kaderi”nde
ve “Kaneviçe”de kuşaklar arasındaki kopuşu, yabancılaşmayı
ele alır.
*Toplumun suçlu insanları bir kenara itişini
eleştirerek onlara daha uygarca davranmak gerektiğini savunur.
*Osmanlı İmparatorluğu’nda, İstanbul’da oturan
yöneticilerle Anadolu’daki kopukluğu ortaya koymaya çalışır.
*Tiyatrolarında günlük yaşamın çelişkilerini ve
gülünç yönlerini ele almıştır.
Eserleri: (Oyun): Ah Şu Gençler, Töre,
Sarıpınar 1914, Fehim Paşa Konağı, Resimli Osmanlı Tarihi, Bir Şehnaz Oyun,
Hastane, Karagöz’ün Dönüşü, Kardeş Payı, Darılmaca Yok, Berberde, Ben Mimar
Sinan, Ak Masal Kara Masal, Pembe Evin Kaderi, Güneşte On Kişi, Duvarların
Ötesi, Kanaviçe, Paramparça
GÜNGÖR DİLMEN (1930-2012):
Şehir Tiyatrolarında başrejisör
yardımcılığı gibi çeşitli görevlerde bulundu.
Eserlerinde genellikle tarihî ve mitolojik konulara
yer verdi. Bireyin çevresi ve toplumla olan çatışmasını verirken özellikle
kendi kendisiyle yaşadığı çatışmaları yansıtmadaki başarısıyla dikkatleri
çekti. Oyunlarındaki şiirsel yön, eleştirel özellikler, espri gücü oyuncular ve
tasarımcılar için zengin bir malzeme kaynağı
oldu.
Yazarı başarılı kılan
önemli özelliklerden biri de eserlerindeki derin ve anlamlı mizahi anlatımdır.
*Midas üçlemesi ile tanınır.
Tiyatro Eserleri: Midas’ın
Kulakları, Midas’ın Altınları, Midas’ın Kördüğümü,Avcı Karkap , Ayak
Parmakları,
Canlı Ma ymun
Lokantası, Kurban, Akad’ın Yayı, İttihat ve Terakki, Ben Anadolu, Aşkımız
Aksaray’ın En Büyük Yangını, Troya
İçinde Vurdular Beni
Orhan
Asena
*1950 yılından sonraki
Türk edebiyatımızın en önemli tiyatro yazarlarından olmuştur.
*“Türk tiyatrosunun Shakespeare’ı” olarak
anılmış olan sanatçının ilk oyunu Tanrılar ve İnsanlar’dır.
*Devlet sanatçısı unvanı
da alan Orhan Asena, eserlerinin konularını tarihten, mitolojiden ve toplumun
yaşadığı hayattan almıştır.
*“Başkaldırı, insan mücadelesi” sanatçının
oyunlarının başta gelen temasıdır.
*Toplumcu bir tiyatro
yazarıdır.
*Psikolojik ve toplumsal
alanları kapsayan konuları işlemiş, tarihi olayları da konu alarak işlemiştir.
*Tiyatrolarında
mitolojiden yararlanmıştır.
*Yerel, ulusal, evrensel,
değişik olay ve sorunları gözler önüne sermiştir.
*Birey-toplum çatışmasını
ve baskı altındaki bireyin başkaldırısını hümanist bir şekilde ele almıştır.
*“Atçalı Kel Mehmet” adlı oyunuyla TRT’den 1970 yılında TRT Başarı
Ödülünü almıştır.
*Tarihten yararlanır. O: “Tiyatro bence tarihin
sustuğu yerde başlar.” der.
Tiyatro
Eserleri: Tanrılar
ve İnsanlar, (Gılgamış), Hürrem Sultan, Tohum ve Toprak, Simavnalı Şeyh
Bedrettin, Atçalı Kel Mehmet, Karacaoğlan, Fadik Kız, Ya Devlet Başa Ya Kuzgun
Leşe, Ölü Kentin Nabzı, Toroslar’dan Öteye, Şii’de Av, Gecenin Sonu, Yıldız Yargılaması
NECATİ CUMALI (1921-2001):
*
Çok yönlü bir sanatçı olan Cumalı; şiir, hikâye, tiyatro, roman, deneme
türlerinde eserler verdi.
*Yazdığı
bütün türlerde uzatmalardan kaçınan sanatçı, eserlerinde şiirsel bir dil
kullandı.
*Tiyatro
eserlerinin filme çekilen konularıyla Türk sinemasına da katkıda bulundu.
*Türk
tiyatrosunun gelişme aşamasında tiyatroya yeni konular ve kişiler getiren,yerli
gerçekleri işleyen ve tiyatronun ilgi alanını genişleten Cumalı; “ulusal
tiyatro”nun oluşmasına katkıda bulundu.
Tiyatro Eserleri:
Boş
Beşik (1949) Mine
(1959)
- Nalınlar (1962) Derya Gülü (1963)
- Yaralı Geyik Yaralı
Geyik (1981)
- Dün Neredeydiniz (1983) Vatan Diye Diye (1990)
- Devetabanı (1992)
Ülkü Ayvaz
1993’te İstanbul Devlet Tiyatroları’nda sahne
uzmanı olarak görev aldı.
Ülkü
Ayvaz’ın ilk oyunu “Leylim Leylim” 1974’te Tiyatro’74 dergisinde yayımlandı.
Ülkü
Ayvaz’ın otuz iki radyo oyunu TRT radyolarında dinleyici ile buluştu. Oyunları
bazı özel tiyatrolar ve Devlet Tiyatroları ile Rusya, Almanya ve Makedonya’da
seyirci karşısına çıktı.
Son
oyunlarında tarihsellik ağır basmaktadır.
1982’de
Şahane Lunapark ile TÖBAV Çocuk Oyunları Yarışması birinciliğini, 1984’te
Yeniden Yaratma ile ENKA Bilim Sanat Ödülleri'nde öykü dalı birinciliğini aldı.
Nihavent
Longa ile 1993’te Kültür Bakanlığı Ödülüne layık görülürken Papatya adlı çocuk
oyunu ile de TRT 25. Yıl Yarışmaları Radyo Çocuk Oyunu İkincilik Ödülünü sahibi
oldu.
ESERLERİ/OYUN: Şahane Lunapark ,Yeniden Yaratma , Yaşasın
Gökkuşağı Teneke Şövalyeler ,Papatya, Troya’yı Özlüyorum, Nihavent Longa, Külhanbeyi Operası
BU TÜRDE ESER VEREN DİĞER SANATÇILAR
Faruk
Nafiz Çamlıbel: (1898-1973)
Reşat Nuri Güntekin: (1889-1956)
Cevdet
Kudret (Solok): (1907-1992)
Halit Fahri Ozansoy: (1891-1971)
Ahmet Kutsi Tecer: (1901-1967)
Nazım Hikmet Ran (1902-1963)
Yakup Kadri Karaosmanoğlu:(1889-1974)
Halide Edip Adıvar: (1844-1964)
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: (1889-1978)
Ahmet Muhip Dranas: (1909-1980)
Orhan Kemal: (1914-1970)
Necip Fazıl Kısakürek: (1905-1983)
Oktay Rıfat: (1914-1988)
Aziz Nesin: (1915-1995)
Melih Cevdet Anday: (1915-2003)
Tarık Buğra: (1918-1994)
Sabahattin Kudret Aksal: (1920-1993)
Nazım Kurşunlu: (1911-1980)
Behçet Necatigil: (1916-1979)
Rıfat Ilgaz: (1911-1993)
Cahit Atay: (1925-2012)
Çetin Altan: (1926-)
Sermet Çağan: (1929-1970)
Adalet Ağaoğlu: (1929-)
Refik Erduran: (1928-2013)
Ülker Köksal: (1931-)
Oğuz Atay: (1934-1977)
Oktay
Arayıcı: (1936-1985)
Dinçer Sümer: (1938-)
Vasıf Öngören: (1938-1984)
Bilgesu Erenus: (1943-)
Başar Sabuncu: (1943-2015)
Tuncer Cücenoğlu: (1944-)
Mehmet Baydur: (1951-2001)
Murathan Mungan (1955-)
Ferhan Şensoy: (1951-)