10. Sınıf Din Kültürü 2. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları, 10.SINIF DİN KÜLTÜRÜ YAZILILARI, DİN KÜLTÜRÜ YAZILI, 10.SINIF DİN KÜLTÜRÜ 2.DÖNEM 1.YAZILI, YAZILI SORULARI,
derskonum.com değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
doğru konum= derskonum
A) Aşağıda
yer alan boşlukları, yan tarafta yer alan kavramlar ile uygun bir şekilde
dolduralım. ( 15 Puan )
1- Toplumsal hayatın en temel birimi ve
sosyal yapının çekirdeği olan ………………….., insanlık tarihiyle yaşıt bir
kurumdur. |
*Din |
2-İslam sanatı ………………………… ilkesi
çerçevesinde şekillenmiştir. Bu ilkeye göre hayatın her yönünübütünleştiren
bir birlik anlayışı benimsenir. |
|
3-İslami Türk edebiyatının en eski örneği
olan ………………………, Yusuf Has Hacib tarafından manzum olarak Türkçe yazılmıştır. |
|
4- ……………………. bir tür resim sanatıdır.
Sözlükte “yazma kitaplara yapılan küçük, renkli ve inceişlenmiş resim, nakış;
bir şeyin küçük benzeri veya kopyası” gibi anlamlara gelir. |
|
5-İslam’dakişinin iyi ve güzel olan şeyleri
emretmesi (…………………………………………….……….) kötü olan şeyleri ise yasaklaması (Nehy-i
anil münker) emredilmiştir. |
B) Aşağıda
verilen bilgileri doğru veya yanlış olmasına göre işaretleyelim. ( 15 Puan )
1-Kur’an ve sünnette evlilik çağına gelen kişilerin evlenmesi teşvik edilirken diğer yandanevlilik dışı ilişkiler yasaklanmıştır. |
D |
Y |
2-Eğer varlık âleminde Allah’tan (c.c.) başka ilah olsaydı ilahlar arasında anlaşmazlık meydana gelir ve evrenin düzeni bozulurdu. |
D |
Y |
3-Medeniyet, insanlığın maddi yönünü, kültür ise manevi yönünü temsil eder. Kültürün medeniyetle münasebeti ruhun bedenle olan münasebetine benzer. |
D |
Y |
4-İslam mimarisinin başlangıcı, Hz. Peygamber dönemine dayanır. Hz. Peygamber Medine’ye hicret edince ilk eylem olarak Mescid-i Nebevi’yi inşa etmiştir. |
D |
Y |
5- Hz. Peygamber Mekke Dönemi’nin ilk yıllarında Dârü’n-Nedve’yi bir eğitim merkezi olarak kullanmıştır. |
D |
Y |
C) Aşağıda
verilen kavramların tanımlarını birer cümle ile yazınız. ( 10 Puan )
1-
Mesnevi :
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2- Hat:
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3- Tezhib:
………………………………………………………………………………………………………………………………………
4- Ebru: ……………….………………………………………………………………………………………………………………………………..
D)
“Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı
yapışın, parçalanmayın. Allah’ın size olan nimetini hatırlayın: Hani siz
birbirinize düşman kişiler idiniz de O, gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun
nimeti sayesinde kardeş olmuştunuz. Yine siz bir ateş çukurunun tam kenarında
iken oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allah size ayetlerini böyle açıklar ki
doğru yolu bulasınız. Sizden, hayra çağıran, iyiliği emredip kötülüğü meneden
bir topluluk bulunsun. İşte onlar kurtuluşa erenlerdir. Kendilerine apaçık
deliller geldikten sonra parçalanıp ayrılığa düşenler gibi olmayın. İşte bunlar
için büyük bir azap vardır.” (Al-i İmran, 103-105. Ayetler)
Verilen
ayet-i kerimelerden çıkaracağımız dört mesajı yazalım.(10 Puan)
1- ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2-
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3-
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4-
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
E) Aşağıda verilen çoktan seçmeli
soruları cevaplandıralım.(50 Puan)
1.İslam düşüncesinin yapısı, İslam mimarisinin
oluşmasında önemli bir rol oynamıştır. Ülkemizde de en güzel örneklerini
gördüğümüz İslam mimarisinin temel eserleri arasında - - - - yer almaktadır.
Bu parçada boş bırakılan yere
aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
A) Şathiye B) Dârüşşifa C)
Medrese
D) Kervansaray E) Dergâh
2. Aşağıdakilerden hangisi İslam
dininin ekonomik hayatla ilgili ilkelerinden değildir?
A) Zekât, sadaka ve infak emirleri
sosyal dengeyisağlamaya yöneliktir.
B) İsraftan kaçınmak İslam
iktisadının prensipleriarasında yer almaktadır.
C) İslam, yapılan iş ve çalışmaların kanuna
uygun olması halinde her türlü kazancı serbest bırakmıştır.
D) İslam, kişinin temel
ihtiyaçlarının dışındaki mallarıinfak etmeyi emretmiştir.
E) İslam dini, çalışmayı ve üretmeyi
teşvik etmiştir.
3.Gerçekte İslâmî kelimesi sadece dine ve imana
değilbütün bir kültüre işaret eder. Zira İslam söz konusuolduğunda dinî olanı
dünyevî olandan ayırmakmümkün değildir. İslâm olgusu, yayıldığı
topraklardamensuplarının algılayış ve kavrayış gücünde hızlı veçarpıcı
dönüşümlere sebep olmuş, yepyeni bir sanatform ve üslûbu ortaya çıkarmıştır.
Paragrafa göre aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?
A) İslam dini dünyaya önem vermez.
B) İslam dini sanata ve değişime
karşıdır.
C) İslam dini farklı kültürlere etki
etmiştir.
D) İslam kültürü tabiri dinin
tabiatına aykırıdır.
E) İslam dini inanmayanları hızla
dönüştürmüştür.
4.Her yönden temiz olma, maddi olduğu kadar
manevikirlerden de arınma ilkesi İslam dininin hedefleriarasında yer alır. Bir
Müslümanın hayatı,günahlardan arınma ve temiz bir çevre oluşturmaçabası
içerisinde geçer. “Çünkü Allah temizlenenlerisever.” (Tevbe Suresi, 108. ayet)
Bu parçaya göre aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Temizliğin birçok çeşidi vardır.
B) Manevi temizlik daha önemlidir.
C) İslam dini çevre temizliğini
önemser.
D) İslam dini çevreyi korumayı
hedefler.
E) Kur’an’da temizlik konusuna
değinilir.
5.İslam’da çevre bilinci ve eğitimi konusundakimesajlar
genellikle ahlak temelli prensiplere dayanır.
Aşağıdakilerden hangisi bu
prensiplerden biri değildir?
A) Sorumluluk
B) Emanet
C) Adalet
D) Denge
E) İsraf
6.“Birinizin elinde bir hurma fidanı varken
kıyametkopuyor olsa bile derhal onu diksin.” (Ahmedb.Hanbel, Müsned, C 3, s.
184.)
Bu hadis-i şerifte aşağıdakilerden
hangisi vurgulanmaktadır?
A) Hurmacılığa önem verilmesi
B) Hurmanın şifalı bir bitki olması
C) Fidanları korumanın önem taşıması
D) Kıyamet esansında meşgul olunması
E) Çevreyi korumanın önemli görülmesi
7.Sosyal değişimin çağrıştırdığı
kavramların başında gelenlerden hangisi değer yargısı taşımayan tarafsız bir
kavramdır?
A) Gelişme B) İlerleme C) Değişme
D) ÇözülmeE) Bütünleşme
8.(I) Yerküremizde yaşayan her toplumun kutsallailişkili
dinî inanç sistemi ya da sistemlerinibulundurduğu bilinmektedir. (II) Bu
yönüyle din,evrensel boyutlu ve içinde bulunduğu toplumunyapısı ile ilişkili
bir olgudur. (III) Din ve toplumsal yapıarasındaki etkileşim sosyolojik bir gerçekliktir.
(IV)İslam dini insanın dünyaya bakışını değiştirir. (V)Sosyal değişim, maddi ve
manevi dengeler ile fert vecemiyet menfaatleri denk bir şekilde bir
aradatutulduğu takdirde ideal bir şekilde gerçekleşebilir.
Paragrafta yer alan hangi cümle
düşüncenin akışını bozmaktadır?
A) I B)
II C) III
D) IVE) V
9. İnsanlık tarihi kadar eski olan ekonomik hakların
korunmasına İslam dininde büyük önem verilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi günümüzdeki
buhaklardan biri değildir?
A) Miras B) Çalışma C) Ganimet
D) Mülk edinme E) Emeğinin karşılığını alma
10.“Hep birlikte Allah’ın ipine sımsıkı
yapışın,parçalanmayın. Allah’ın size olan nimetini hatırlayın:Hani siz
birbirinize düşman kişiler idiniz de O,gönüllerinizi birleştirmişti ve O’nun
nimeti sayesindekardeş olmuştunuz. Yine siz bir ateş çukurunun tamkenarında
iken oradan sizi O kurtarmıştı. İşte Allahsize ayetlerini böyle açıklar ki
doğru yolu bulasınız.”(Âl-i İmrân suresi, 103. ayet.)
Verilen ayette altı çizili ifadeyle
asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Allah’ın (c.c.) tek olması
B) Allah’ın (c.c.) adaletli olması
C) Allah’ın (c.c.) duaları kabul
etmesi
D) Allah’ın (c.c.) ayetlerini
açıklaması
E) Allah’ın (c.c.) İslam dinini göndermesi
Başarılar Dilerim. Süre 40 Dakika…
.
İzzet EKER