12. Sınıf Edebiyat 2.Dönem 1.Yazılı Soruları Klasik, Açık Uçlu, Kısa Cevaplı Sorular, 11.SINIF EDEBİYAT YAZILI, 12.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 2.Dönem 1.Yazılı Soruları, 12.Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Yazılı, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI YAZILI SORULARI, YAZILI SORULARI
DEĞERLİ TAKİPÇİLEİRMİZ,
MEB in yayınladığı konu-soru cetvelinee göre 2.dönem 1.yazılı konuları: şiir ünitesinin son kısmı ve roman ünitesinin tamamı şeklindedir.
Biz de bu iki ünite ile ilgili onlarca çalışma sorusunu bu sayfada sizlerle paylaşıyoruz.
İYİ ÇALIŞMALAR..
doğru konum= derskonum
12.Sınıf Edebiyat Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı
( ) Toplumcu gerçekçiler özellikle Fransız sembolist şairlerden etkilenmişlerdir.
( ) Cumhuriyetçilik, devlet işlerinde dinî otoritenin değil aklın ve mantığın belirleyici olmasını işaret eden bir ilkedir. hazırlayan mustafa şahin
( ) Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı ürünlerine devrin siyasal özellikleri yansıtılmaz.
( ) Fütürizm gerçeği doğrudan anlatmak yerine sezdirmeyi amaçlayan akımdır.
( ) Cumhuriyet dönemi edebiyatında dil gereken sadeliğe ulaşmıştır.
( ) Cumhuriyet şiirinin biçim ve içeriğinde önemli değişiklikler söz konusudur.
( ) Yedi Meşaleciler Garip topluluğuna bir tepkidir.
( ) Nazım Hikmet kuralcı şiir anlayışının en önemli ismidir.
( ) Atilla İlhan bireysel temaları işlememiş bir şairimizdir.
Aşık Veysel ve Neşet Ertaş hakkında beşer maddelik bilgi veriniz.
Toplumcu Eğilimleri yansıtan şiir hakkında bilgiler veriniz.
1980 Sonrası şiirimizdeki eğilimlere temsilcilerle birlikte örnekler veriniz.
Cumhuriyet sonrası halk şiiri hakkında bilgi veriniz. 5 madde
Cumhuriyet sonrası halk şiiri temsilcilerinden beş isim yazınız.
Aşağıda verilen eserlerin sanatçılarını karşısına yazınız
- Kaldırımlar,
- Sisler Bulvarı
- Şahdamar,
- Cellâdıma Gülümserken,
Yukarıda kısaca tanıtılan Cumhuriyet Dönemi sanatçısının adını yazınız.
…………………………………………………
Aşağıdaki sanatçıların hangi şiir anlayışına bağlı olduğunu boş bırakılan yerlere yazınız.
a) Âşık Veysel:
b) Orhan Şaik Gökyay:
c) Melih Cevdet Anday:
d) Turgut Uyar:
Küçürek öyküde diyalog tekniği bu yazarımız için önemli bir yer tutar. “Yaşam Öyküsü I”, “Gece Bekçisi”, “Rastlantı”, “Zaman”, “Keşke”, “Kısa” ve “Yanıt” adlı öykülerinde diyaloglar kişilerle ilgili uzun betimlemelerin yerini tutacak nitelikte söylemsel bir işlev üstlenir. Uzun satırlar yerine kısa kısa konuşmalar aracılığıyla öyküdeki kişilerin ilişkisine ve onların kendi gerçeklerine ulaşır.hazırlayan mustafa şahin
Bu parçada sözü edilen yazar kimdir?
………………………………
Necip Fazıl, ilk dönem şiirlerinde şekille muhtevayı birbirini tamamlayan, birbirinden ayrılmaz unsurlar olarak değerlendirmiştir. Bu tarz şiirin özellikleri sonraki şiirlerinde de görülür. Daha çok muhtevaya dayanan bir şiir kurma çabası içinde olmasına rağmen şeklin edebî eser üzerindeki belirleyiciliğine dikkat etmiş ve şeklin sağladığı imkânlardan geniş ölçüde yararlanma yoluna gitmiştir. Onun şiirlerinde lafı uzatma, fazla söz, açıklayıcı ve yorumlayıcı bilgi, hikâye etme, espriye başvurma, zekâ oyununa gitme yoktur. Yahya Kemal’de olduğu gibi “mükemmel” olanı yakalamaya çalışmıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçının benimsediği şiir anlayışı nedir?
……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………
………………………………………
………………………………………
………………………………………
………………………………………
Cumhuriyet Dönemi 1950-1980 Arası Roman
I-Toplumcu- Gerçekçi Roman
1. ( D )"köy romanı" anlayışı üzerine fazlaca eserler verilir.
2. ( Y )Bu eserlerde siyasi ideolojiler önemli değil birey önemlidir.
3. ( D )Marksist ve sosyalist düşünce etkilidir.
4. ( Y )Roman ve hikâyelerde çok sağlam bir kurgu vardır.
5. ( Y )Eserlerde yerel ifadeler kullanılmaz İstanbul Türkçesi önemlidir.
6. ( Y )Kahramanlar genellikle aydın -burjuva kişilerdir.
7. ( Y )Bireyin iç dünyası-psikolojik durumu -yalnızlaşması gibi konular üzerinde yoğunlaşmışlar.
8. ( D )Toplumda yaşanan unsurların,durumların adaletsizlikleri sorgulanır.
9. ( Y )Yazar okuyucuya müdahale etmez eseri her şeyin üstünde tutar.
10. ( Y )Gözlem geri plandadır .
11. ( D )Realizm ve Natüralizm etkisi vardır.
12. ( Y )Roman yazmak asil ve yüce bir amaç olarak görülür.
13. ( D )Halkı aydınlatmak düşüncesiyle bazı yazarlar bazı bölgeleri özellikle konu edinmiş.
14. ( Y )Sanat sanat içindir anlayışı hakimdir.
15. ( D )Sabahattin Ali ve Orhan Kemal en önemli isimlerdir.
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN EDEBİYAT
II-Bireyin İç Dünyasını Esas Alan Roman Özellikleri
1. ( D )Bu sanatçılar bireyin iç dünyasını (psikolojisini, ruhsal durumunu) anlatmayı amaçlamıştır.
2. ( Y )Sosyolojik roman anlayışı benimsenir.
3. ( Y )Bireyin çevre ile olan ilişkisini yansıtma amaçlanır.
4. ( D )Olaylardan ve insanlardan hareketle bireyin psikolojisini aktarmaya çalışmışlardır.
5. ( Y )Bu sanatçılar romanda olay örgüsünü önemsemiştir
6. ( Y )Bu yazarlar, insanın topluma yabancılaşmasının nedenlerini sosyo-ekonomik unsurlarda bulurlar.
7. ( D )İnsan gerçeği toplumsal açıdan ele alınır.
8. ( Y )Birey kavramından yola çıkarak toplumsal çözümlemeler yapmışlardır.
9. ( D )Bireyin bunalım, sıkıntı, yabancılaşma ve yalnızlıklarını ele almışlardır.
10. ( D )Psikoloji ve psikiyatriden faydalanmışlardır.
11. ( D )Roman kahramanlarının fiziksel portresi yapılır.
12. ( Y )Dil açık yalın çağrışımlardan uzak somut ifadelerin bolca kullanıldığı bir dildir.
13. ( D )Psikoanalitik (psikoanaliz) den, S. Freud’un görüşlerinden faydalanmışlardır
14. ( Y )Toplumdaki düzensizlikler, çatışmalar, ağa-köylü, öğretmen-imam, zengin-fakir, halk-yönetici, güçlü-güçsüz, aydın-cahil gibi konuları ele almışlardır.
15. ( Y )Eserlerinde geleneksel roman anlayışına bağlı kalınmıştır.
16. ( Y )Sanat için toplum ilkesine bağlı bir anlayış vardır.
17. ( Y )Sosyal yarar beklenmemiş okurun eserden bir ders çıkarması amaçlanmamıştır.
18. ( Y )Geleneksel-kalıplaşmış anlatım teknikleri kullanılır.
19. ( Y )Yakup Kadri ve Halide Edip en önemli temsilcilerdir.
20. ( D )Ahmet Hamdi Tanpınar'ın yazdığı "Huzur" romanı bu anlayışa örnek teşkil eder.
III-Milli ve Dini Duyarlılıkları Yansıtan Romanın Özellikleri
1. ( Y )Servetifünun dönemi sanatçıları bu dönemde yazmaya devam etmişler
2. ( Y )İlk yıllarda Servetifünun sanat çizgisine paralel eserler verilmiştir.
3. ( Y )Genellikle sosyal-kültürel özellikler üzerinde durulmaz bireyin iç dünyası önemsenir.
4. ( Y )Batılı kaynaklarından, mitolojisinden,destanlarından etkilenmiştir.
5. ( Y )Olaylar epik anlatımdan uzak gerçekçi şekilde ele alınır.
6. ( D )Türkçülük akımın etkisi büyüktür.
7. ( D )Milli ve dini olgular önemsenir hatta eserlerde bu unsurlar yüceltilir.
8. ( D )Türk tarihinin şanlı zaferleri işlenmiş, tarihi karakterlerden esinlenilmiş kahramanlara yer verilmiştir.
9. ( Y )Genellikle olay geri plana atılmıştır.
10. ( Y )Genelde sanatsal-imgesel bir dille yazılmıştır.
11. ( Y )Romantik ve sembolist bir çizgi vardır.
12. ( D )Gerçekçi gözlemlere yer verilir.
13. ( D )Sanat toplum için anlayışı hakimdir.
14. ( D )Hüseyin Nihal Atsız ve Mustafa Necati Sepetçioğlu en önemli isimlerdir.
15. ( D )Bozkurtlar Diriliyor, Köse Kadı, Hilal Görününce gibi romanlar bu anlayışla yazılmıştır.
16. ( Y ) Millet kavramı toplumsal boyutla, sınıfsal ayrımlarla, sosyalist çizgiyle ele alınır.
17. ( D )Milli Edebiyat dönemi sanatçılarının etkisi büyüktür.
18. ( D )Türkçenin edebi yeterliliği savunulmuştur.
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN EDEBİYAT
IV-Modernist Romanın Özellikleri
1. ( Y )Gelenekseli önemser ve geleneksel olanla yeniyi oluşturma anlayışını benimserler.
2. ( Y )Kurallara ve toplum düzenine uygunluk vardır.
3. ( D )Yaşamın zor, anlaşılmaz ve karmaşık oluşu savunulur.
4. ( Y )İnsan, basit anlaşılır bir varlık olarak sunulur.
5. ( Y )Modernizm, gerçeğin dış dünyada olduğuna inanır.
6. ( D )Psikolojik olana, bireyin ruhuna, bilinçaltına yönelir.
7. ( D )Bireysellik ve bireyin kozmik yalnızlığı anlatılır.
8. ( Y )Anlatıcı "biz-toplum" öğesini ön plana çıkarır.
9. ( D )Bireysel ve toplumsal huzursuzluk geniş biçimde işlenir.
10. ( Y )Modernizme göre varlıklar, nesneler, durumlar göründükleri gibidir esere bu şekilde aktarılır.
11. ( D )Yapı unsurlarının önemi yoktur.Geleneksel roman yapısı önemini yitirmiştir.
12. ( D )Olay örgüsü, insana özgü gerçekliği ve estetik kaygıyı yansıtmalıdır.
13. ( Y )Eserlerde kahramanlar yaşanan olaylara gerçekçi bir tutumla yaklaşırlar.
14. ( Y )Yapıtlarda sosyal boyuta, faydaya önem verilir.
15. ( Y )Anlaşılır sade ve yerel bir dil kullanılmıştır.
16. ( Y )Simgelere, mitolojiye ve mistisizme yönelmez gerçekten uzaklaşmazlar.
17. ( D )Genellikle küçük burjuva aydınlarının bunalımlı hayatı ele alınır.
18. ( D )Çoğunlukla iç çözümle, iç konuşma, bilinç akışı, geriye dönüş teknikleri kullanılır.
19. ( D )Oğuz Atay ve Yusuf Atılgan bu anlayışın en önemli isimleridir.
20. ( Y )Sanat toplum içindir anlayışı hakimdir.
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN EDEBİYAT
- Toplumcu Gerçekçi Anlayış
- Millî Edebiyat Zevkini Devam Ettiren Anlayış
- Latife Tekin
- Modern Roman Anlayışı
- Metinler Arasılık
- İç Konuşma
- Yusuf Atılgan
- Postmodern Roman Anlayışı
- Hasan Ali Toptaş
- Peyami Safa
- Bilinç Akışı
- Yaşar Kemal
- Ateşten Gömlek
- Küçük Ağa
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi ya da hangileri modern/postmodern romanlarda kullanılan anlatım tekniklerindendir? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi ya da hangilerinde Cumhuriyet Dönemi roman anlayışları yer alır? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklarda yer alan yazarlardan hangisi ya da hangileri toplumcu gerçekçi anlayış doğrultusunda eserler vermiştir? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklardan hangilerinde Anayurt Oteli, İnce Memed, Sevgili Arsız Ölüm adlı eserlerin yazarları verilmiştir? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi ya da hangileri bireyin iç dünyasını ele alan eserler vermiştir? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi ya da hangileri postmodern roman anlayışı doğrultusunda eser vermiştir? (………………………………………)
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi Mithat Cemal Kuntay, Halide Edip Adıvar, Samim Kocagöz gibi sanatçıların yer aldığı anlayıştır?……………………………………………………………………….
- Yukarıdaki kutucuklardan hangisi Kurtuluş Savaşı’nı konu edinen eserlerdendir? …………………………………………………………