derskonum.com'un değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
doğru konum= derskonum
10. SINIF |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ TEMA DAČILIMI |
||||
İşlemler |
1. TEMA |
2. TEMA |
3. TEMA |
4. TEMA |
|
Sözün Ezgisi |
Kelimelerin Ritmi |
Dünden Bugüne |
Nesillerin Mirası |
||
10.
SINIF Temaların
Doğası Türk
Dili ve Edebiyatında Değişim ve Dönüşüm |
Metin Tahlili |
Okuma Koşuk Ara Metin: Koşma Türkü Ara Metin: Ninni Dinleme/İzleme Çok modlu metin (Masal) |
Okuma Gazel Şiir (Saf şiir) Dinleme/İzleme Çok modlu metin (Sohbet) |
Okuma Destan Ara Metin: Halk Hikâyesi Mesnevi Dinleme/İzleme Çok modlu metin (Fabl) |
Okuma Dede Korkut Hikâyeleri Şiir: Tanzimat Dönemi’nden Ara Metin: Roman (Servetifünun Dönemi’nden) Ara Metin: Şiir (Fecriati Dönemi’nden) Dinleme/İzleme Çok modlu metin (Hikâye-Millî Edebiyat Dönemi’nden) |
Edebiyat Atölyesi |
Konuşma Bir şiir dinletisi ha- zırlayıp sunabilme Yazma Dinlediği masalı film şeridi hâline getirebilme |
Konuşma İz bırakmış şah- siyetlerin edebî yönünü
tanıttığı bir podcast hazırlaya- bilme Yazma Bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştürebilme |
Konuşma Türk destan- larıyla ilgili bir sunum
yapa- bilme Yazma, Temaya uygun bir fabl yaza- bilme |
Konuşma Dede Korkut Hikâyeleri’nden birini
seçip canlandırabilme Yazma Dinlediği hikâyeyi şiir hâline getirebilme |
|
Öğrenme Çıktı Sayısı |
Süre |
|
TEMA |
Ders Saati |
Yüzde Oranı (%) |
|
SÖZÜN EZGİSİ |
22 |
43 |
24 |
KELİMELERİN RİTMİ |
22 |
43 |
24 |
DÜNDEN BUGÜNE |
22 |
43 |
24 |
NESİLLERİN MİRASI |
22 |
43 |
24 |
OKUL TEMELLİ PLANLAMA |
- |
8 |
4 |
TOPLAM |
88 |
180 |
100 |
10. sınıf içerik olarak Türk edebiyatında yaşanan değişim dönüşüm ve kırılma noktalarına odaklandığından Kâş- garlı Mahmud, Hoca Ahmet Yesevî, Ali Şîr Nevayî, Yûsuf Has Hâcib gibi isimler başta olmak üzere Türk edebiya- tındaki dönemsel kırılmaları temsil eden sanatçıların eserlerinin öğrencilerle buluşması sağlanmalıdır.
• Divan edebiyatından seçilen eserlerin bu dönemin önde gelen sanatçılarına (Âşık Paşa, Gülşehrî, Ahmedî, Şeyhî, Hayâlî, Fuzûlî, Taşlıcalı Yahyâ, Bâkî, Nefî, Nâbî, Nedîm, Şeyh Gâlib vd.) ait olmasına ve divan edebiyatında kendi türünü temsil eden önemli eserler arasında (Hüsrev ü Şirin, Harnâme, Vesîletü’n Necât, Ashâb-ı-Kehf, Yûsuf u Züleyhâ, Leylâ vü Mecnûn, Hüsn ü Aşk, Evliya Çelebi Seyahâtnamesi, Mir’âtü’l-memâlik, Su Kasidesi vb. ) yer almasına dikkat edilmelidir.
• Ara metin olarak ele alınacak olan halk hikâyelerinin seçiminde destan tipi (Hz. Ali Cenknâmeleri, Battalnâme, Saltuknâme, Danişmendnâme, Köroğlu, Kirmanşah vb.) ve aşk temalı (Tahir ile Zühre, Ferhat ile Şirin, Ercişli Emrah, Arzu ile Kamber, Âşık Garip vb.) olmak üzere farklı tarzlarda yazılmış halk hikâyesi örneklerinden yarar- lanılmalıdır.
- Temalar arasında ve her sınıf düzeyinde bir örüntü kurulmaya çalışılmıştır. Her tema, 2 okuma ve 1 dinleme/izleme metni üzerinden kurgulanmıştır. Öğrencilerin farklı metin türleriyle karşılaşabilmesi için metin tahlilinde, özellikle okuma be- cerisinde, ara metinlere yer verilerek metinler arası ilişki kurulması hedeflenmiştir.Temalarda yer alacak ara metinler belirtilmiştir.
- Edebiyat atölyesinde öğrencinin karşılaşabileceği etkinlikleri çeşitlendirmek amacıyla ana ve ara türlerin verilmesine, metin tahlilindeki içerik ile eş güdümlülük sağlanmasına dikkat edilmiştir. Temada yer verilecek metinlere yönelik açık- lama parantez içinde belirtilmiştir. Temada ana metinlerle ilişkilendirilecek ara metinler ise “Ara metin: ... “ şeklinde tabloda ifade edilmiştir.
- Öğretme-Öğrenme Uygulamaları
- • Öğrenci Merkezli Yaklaşım: Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına, ilgi alanlarına ve öğrenme profillerine uygun ola- rak öğrenme etkinlikleri düzenlenmelidir. Öğrenciyi aktif kılacak farklı öğretme-öğrenme yöntem ve teknikleri (örneğin 5E modeli, okuma çemberi, farklılaştırılmış öğretim, tartışma yöntemleri vb.) kullanılmalıdır.
- • Anlamlı ve Bağlama Dayalı Öğrenme: Öğrencilerin günlük hayat deneyimlerinden yola çıkarak anlamlı öğrenme deneyimleri sunulmalıdır. Öğrenme ortamı öğrencinin edindiği bilgi, beceri ve tutumu kendi yaşantısında kullan- masına fırsat verecek şekilde düzenlenmelidir.
- • Öğrenme Çıktılarının Belirlenmesi: Öğretim süreci; öğrencilerin edinmesi gereken temel bilgi, beceri, değer ve tutumlar üzerine odaklanmalıdır.
- • Öğrenci Katılımı ve Etkileşimi: Öğrenme süreci öğrencilerin aktif katılımını destekleyecek şekilde planlanma- lıdır. Dersin başlangıcı, öğrencilerin dikkatini çekecek nitelikte ve öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek üzere kurgulanmalıdır. Bu süreçte öğrencinin konuya ilişkin hem ön bilgileri belirlenmeli hem de derse ilişkin öğrenci motivasyonu sağlanmalıdır. İçerik, öğrencinin bilgiyi keşfetmesini sağlayacak şekilde yapılandırılmalıdır. Özellikle bilginin keşfedilmesinde ve inşa edilmesi sürecinde öğrencilerin birbirleri arasında etkileşim hâlinde olması sağlanmalı böylece öğrenciler arasında deneyim paylaşımı desteklenmelidir. Dersin sonunda öğrencinin öğrendiği bilgi, beceri ve tutumu yaşamına aktarmasını destekleyecek etkinliklere yer verilmelidir.
- • Farklılaştırılmış Öğretim: Öğrencilerin farklı öğrenme hızları, beceri düzeyleri ve ilgi alanları göz önünde bulun- durularak öğretim içeriği, süreç ve ürünler çeşitlendirilmelidir.
- • Değerlendirme ve Geri Bildirim: Sürekli ve adil bir değerlendirme süreci tasarlanmalı, öğrencilere etkili geri bil- dirim sağlanmalı ve bu geri bildirim öğrenme sürecini destekleyici olmalıdır.
- • Öğrenci Çeşitliliği: Öğrencilerin farklı hazır bulunuşluklara, yeteneklere, öğrenme profilline ve kültürel geçmişe sahip olduğu kabul edilmeli ve öğretme-öğrenme sürecinde söz konusu bireysel farklılıklar dikkate alınarak öğ- retim ortamı çeşitlendirilmelidir. Öğretimin çeşitlendirilmesi için öğrencilerin bireysel farklılığını destekleyecek yöntem ve tekniklerden yararlanılmalıdır.
• Esneklik: Öğretim etkinliklerinin belirlenmesinde, materyallerin seçiminde ve öğretim sürecinde öğrenci ihti- yaçlarına göre esnek olunması önemlidir.