11. Sınıf Edebiyat Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı, 11.SINIF ŞİİR ÇALIŞMA, 11.SINIF EDEBİYAT ÇALIŞMA KAĞITLARI, ÇALIŞMA KAĞITLARI, 11.SINIF ŞİİR ÇALIŞMA,
derskonum.com'un ,değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.
Derskonum.com ailesi, olarak her dönem olduğu gibi yeni dönemde de sizler için kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ile her zaman yanınızdayız..
Bu sayfamızda siz değerli takipçilerimiz için 11. Sınıf Edebiyat Şiir Ünitesi Çalışma Kağıdı üzerine bir paylaşım yapacağız.
İyi çalışmalar..
doğru konum= derskonum
destek olmak için lütfen LİNK paylaşınız
Sizde eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.
İyi çalışmalar..
doğru konum= derskonum
LÜLEBURGAZ TEK GÜZEL SANATLAR LİSESİ
11.SINIFLAR ŞİİR ÜNİTESİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARI
1-
Aşağıdaki bilgiler doğruysa “ D “ ,yanlışsa “Y” yazınız.
a-
( )Tanzimat şiirinde “Divan şiirindeki
“parça güzelliği “ yerine “ konu birliği ve “bütün güzelliği” anlayışı
benimsenmiştir.
b-
( )Tanzimat şiirinde biçimsel olarak eskiye
bağlı kalınmış, içerikte yenilik yapılmıştır.
c-
( )Fecri Ati şairleri şiirlerinde “sanat toplum
içindir .”anlayışıyla sade, açık ve anlaşılır bir dil
kullanmışlardır.
d-
( )Servetifünun döneminde “sanat sanat
içindir.” anlayışıyla bireysel temalı
şiirler yazılmıştır. Sadece Tevfik Fikret bireysel şiirler yazdığı ilk
döneminden sonra toplumcu şiirler yazmıştır.
e-
( )Milli Edebiyat Dönemi şiiri toplumsal
bir özellik gösterir. Sanatçılar öğretici bir üslupla şiirler yazarlar.
f-
( )Saf şiir deyince akla sade, açık
,anlaşılır bir dille yazılmış şiir gelmelidir.
g-
( )Fecriati Dönemi’nde şiir duyulmak için
yazılan, sözden çok musikiye yakın bir tür olarak görülür.
h-
( )Servetifünun şairleri şiirlerini halkı
eğitmek için bir araç olarak görürler.
i-
( )Tanzimat Dönemi’nde eski biçimlerle yeni
konular işlenmiştir. Eskiyi ve yeniyi bir arada bulundurması bakımından
şiirlerde bir “
ikilik “ söz konusudur.
j-
( )Tanzimat şiirinde divan ve halk şiirinin
kalıplaşmış imgeleri kullanılmıştır.
k-
( )Milli Edebiyat Dönemi’nde “sade dil ve
hece ölçüsüyle yazan şairler ,şiirlerinde
imgeye çok fazla başvurmamışlar, kullandıklarında ise kullanılan imgelerin
anlaşılır olmasına dikkat etmişlerdir.
l-
( )Servetifünun sanatçıları dönemin siyasal
baskısı sebebiyle şiirlerinde istedikleri konulardan bahsedememişler ve
bireysel temalara yönelmişlerdir.
m-
( )Ahmet Haşim bütün
şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
n-
( )Milli Edebiyat Dönemi’nde manzum
hikayelerde toplumsal sorunlar
işlenmiş, halkın yaşayış ve değerleri anlatılmıştır.
o-
( )Servetifünun şairleri şiirlerinde daha
önce hiç duyulmamış ifadeler ,imgeler kullanırlar.
p-
( ) Milli Edebiyat akımı, Cumhuriyet’in ilk
yıllarında da etkisini sürdürmüştür.
2-
Aşağıdaki şairlerle eserleri doğru biçimde eşleştiriniz.
a-Yahya Kemal
Beyatlı |
|
Safahat |
b-Ahmet Haşim |
|
Tiryaki Sözler |
c-Namık Kemal |
|
Makber |
d-Ziya Gökalp |
|
Gurabahane-i
Laklakan |
e-Mehmet Emin
Yurdakul |
|
Tahrib-i Harabat |
f-Cenap
Şahabettin |
|
Kendi Gök
Kubbemiz |
g-Abdülhak Hamit
Tarhan |
|
Kızıl Elma |
h- Mehmet Akif
Ersoy |
|
Türk Sazı |
3-
Aşağıda boş bırakılan yerlere bilgice doğru sözcükleri yazınız.
a-
Türk
edebiyatında ilk kez bir bildiriyle ortaya çıkan topluluk …………………………………topluluğudur.
b-
Servetifünun şiirlerinde ………………………………….. ve ………………………………. akımlarının
etkisi görülür.
c-
Milli Edebiyat hareketi …………………….. yılında
…………………….. Ziya Gökalp, ……………………… ve …………………………………… tarafından çıkarılan
………………………………. dergisiyle başlar. Bu dergide ………………………………………………… adlı makaleyi
………………………………yazmıştır.
d-
Tanzimat Dönemi’nde şiirlerde ……………………ölçüsü,
Servetifünun Dönemi’nde ………………………. ölçüsü, Fecriati Dönemi’nde ………………………ölçüsü ve Milli Edebiyat
Dönemi’nde …………………… ölçüsü kullanılmıştır.
e-
Tanzimat
Dönemi’nde şiirde ………………………………………………………………….
gibi temalar işlenmiştir.
f-
Türk edebiyatındaki ilk pastoral şiir
………………………………………………….. tarafından yazılan ……………… adlı şiirdir.
g-
Fecriati topluluğunun ilkesi
………………………………………………………………………..
h-
Tanzimat
Edebiyatı …………………………… çıkardığı …………………………….. gazetesiyle başlar
i-
Tevfik Fikret, çocuklar için hece ölçüsüyle ve
yalın dille …………………………. adlı şiir
kitabını yazmıştır.
j-
Fecriati çizgisinden hiç ayrılmayan
……………………………………………… “ Göl Saatleri, Frankfurt Seyahatnamesi,
Piyale adlı eserleri yazmıştır.
k-
Milli
Edebiyat döneminde “Beş Hececiler “olarak
bilinen şairler ……………………………………………
………………………………………………………………………………………
bu dönemde ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında toplum gerçeklerini, milli his ve
heyecanları şiirlerinde işlemişlerdir.
l-
“Dönülmez
akşamın ufkundayız, vakit çok geç
Bu son
fasıldır, ey ömrüm, nasıl geçersen geç” dizelerinde “geç “ sözcükleriyle ………………………… kafiye yapılmıştır.
m-
“Ya şevk içinde harab ol, ya aşk içinde
gönül!
Ya lale açmalıdır göğsümüzde
yahud gül.” dizelerinde gönül ve gül kelimelerinde ………….. sesleri
benzediği için …………………….. kafiye yapılmıştır.
n-
Yahya Kemal
Beyatlı ……………………. şiiri
dışında bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.
o-
Yaşanmış ya
da yaşanabilir olayların şiir biçiminde yazıldığı hikayelere ………………………….. hikaye denir.
p-
Şiirde
yansıtılmak isteneni daha etkili ve görünür kılmak amacıyla zihinde
canlandırılmaya çalışılan görüntüye ………………
denir.
q-
“Küfe, Mahalle Kahvesi, Köse İmam …………………………………………….., Balıkçılar, Hasta Çocuk …………………………………………..
yazdığı manzum hikayelerdir.
r-
Türk
edebiyatında ilk kez noktalama işaretlerini
kullanan sanatçı ……………………………………
s-
Azerbaycan
edebiyatının büyük şairlerinden ve fikir adamlarından olan ………………………………… “Menim Dostlarım,
Açılan Seherlere Selam, Dostluk Namesi “
gibi eserleri vardır.
4-
Aşağıda verilen bilgilerin hangi döneme veya özelliğe ait
olduklarını yanlarına yazınız.( Tanzimat, Servetifünun, Fecriati, Milli Edebiyat, saf şiir, manzum
hikaye)
a-
Belli
bir olaya dayalı şiirlerdir. Mehmet Akif Ersoy Milli Edebiyat Dönemi’nde bu
tarz şiirlere örnek veren bağımsız şairimizdir.
…………………………..
b-
Divan
şiirinin ağır ve sanatlı dili eleştirilmiş, sade bir dil savunulmuş ama bu
gerçekleştirilememiştir. …………
c-
Bu
dönemde mensur şiir örnekleri verilmeye başlanmış, aruz ölçüsüyle şiirler
yazılmıştır. ……………….
d-
Doğu
ile Batı arasında bir köprü vazifesi göreceklerini söylemişler, Batı’nın
eserlerini dilimize, dilimizdeki eserleri Batı’ya çevireceklerini
belirtmişlerdir. ……………………….
e-
Şiir
dili olarak İstanbul ağzı esas alınmış ve şiirler sade bir Türkçeyle yazılmıştır.
………………….
f-
Şiir
soylu bir sanat kabul edilir ve günlük dilden farklı bir dil kullanılır;
bireyin iç dünyası, insanın evrensel duyguları (yalnızlık, aşk, çocukluk özlemi
vb ) anlatılır. …………………….
g-
Şiirlerin
başlığı içeriğe göre belirlenmiştir. ……………………………
h-
Resim
sanatından etkilenilmiş; anlam bir mısrada değil diğer mısrada tamamlanmış; şiirin
bütünlüğüne önem verilmiş; sone ,terza-rima gibi Batı’dan alınan nazım
şekilleri ilk kez bu dönemde kullanılmıştır. ………………
i-
“Türkçeye,
Türk dil bilgisi hakim olacaktır .” görüşü savunulmuştur. ………………………..
j-
Tanzimat’ın
birinci döneminde ………………………………………….. , ikinci döneminde ……………………………….. anlayışı hakimdir.
5-
Aşağıda isimleri
verilen edebiyatçıların hangi dönem sanatçısı olduklarını aşağıdaki tabloya
doğru şekilde yazınız.
AHMET HAŞİM, YAHYA KEMAL BEYATLI, CENAP
ŞAHABETTİN, RECAİZADE MAHMUT EKREM, MEHMET EMİN YURDAKUL, NAMIK KEMAL, ABDÜLHAK
HAMİT TARHAN, ALİ CANİP YÖNTEM, ZİYA GÖKALP, ŞİNASİ, ZİYA PAŞA, TEVFİK
FİKRET, MEHMET AKİF ERSOY |
|||
TANZİMAT |
SERVETİFÜNUN |
FECRİATİ |
|
|
|
|
|
MİLLİ EDEBİYAT |
MİLLİ EDEBİYATTA BAĞIMSIZ SANATÇILAR |
|
|
|
|
|
6-
Tanzimat, Servetifünun ve Milli Edebiyat Dönemleri şiirlerini
aşağıda verilen başlıklara göre karşılaştırınız.
|
TANZİMAT
ŞİİRİ |
SERVETİFÜNUN
ŞİİRİ |
MİLLİ
EDEBİYAT ŞİİRİ |
TEMA |
|
|
|
DİL ve ÜSLUP |
|
|
|
7-
Servetifünun sanatçıları niçin eserlerinde istedikleri konuları
işleyememiştir? Dönemin özelliklerini düşünerek açıklayınız.
………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………
8- Aşağıdaki şiiri şekil özellikleri bakımından
inceleyiniz.
Uydurma söz yapmayız,
Yapma yola sapmayız,
Türkçeleşmiş, Türkçedir;
Eski köke tapmayız.
Türklüğün vicdanı bir;
Dîni bir, vatanı bir;
Fakat hepsi ayrılır
Olmazsa lisanı bir.
Ziya Gökalp
Nazım
birimi :
Kafiye şeması :
Ölçüsü:
Kafiye ve redifleri
SANAT
9- Yalnız senin gezdiğin bahçede açmaz çiçek,
Bizim diyarımızda bin bir baharı saklar!
Kolumuzdan tutarak sen istersen bizi çek
İncinir düz caddede dağda gezen ayaklar
Sen kubbesinde ince bir
mozaik arar da
Gezersin kırk asırlık
mabedin içini
Bizi sarsar bir sülüs
yazı görsek duvarda,
Bize heyecan verir bir
parça yeşil çini
Sen raksına dalarken için titrer derinden
Çiçekli bir sahnede bir beyaz kelebeğin
Bizim de kalbimizi kımıldatır derinden
Toprağa diz vuruşu dağ gibi bir zeybeğin
A-
Birinci dörtlüğün kafiyelerini bulunuz.
B-
İkinci dörtlükte şair neyin karşılaştırmasını yapmaktadır?
C-
Üçüncü dörtlükte şair neyin karşılaştırmasını yapmaktadır?
D- Altı
çizili bölümde hangi edebi sanat yapılmıştır?
@tekgsl2002
FEYZA ÜSTÜN
13
ARALIK 2020