sponsorlu reklam Admatic -sponsor

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları Sayfa 127-128 Melis Yayıncılık 2024-2025

 12.SINIF EDEBİYAT KİTAP CEVAPLARI MELİS YAYINCILIK, 12. Sınıf EDEBİYAT KİTAP CEVAPLARI, 12.SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KİTAP CEVAPLARI, KİTAP CEVAPLARI, 2024, 2025, 2026,


derskonum.com'un  ,değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.

 

Derskonum.com ailesi,  olarak her dönem olduğu gibi yeni dönemde de sizler için kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ile her zaman yanınızdayız..


 Bu sayfamızda siz değerli takipçilerimiz için 12.SINIF Türk Dili ve Edebiyatı Kitap Cevapları MELİS Yayıncılık Sayfa 127-128    üzerine bir paylaşım yapacağız. 

 

İyi çalışmalar..

doğru konumderskonum

 

destek olmak için lütfen LİNK paylaşınız

 

CEVAPLAR AŞAĞIDA

 

Sizde eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.

 

İyi çalışmalar..

doğru konum= derskonum

KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Melis Yayınları Sayfa 127

METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

Cumhuriyet Dönemi 1980 sonrası Türk şiirinin temsilcisi olan Haydar Ergülen, “İdiller Gazeli” adlı şiirinde de görüldüğü gibi, şiirlerinde imgelerden yola çıkarak anıları derinleştirmeye, geçmişle ve hayatla bellek üzerinden hesaplaşmaya çalışır. Hayatla ilgili imgeleri saflaştırarak kullandığından bunlar, anlamı artıran yapılar kazanır.

Şiirlerinde söylenen ya da yapılanlar doğal ve somut olandan beslenir. Dizeler yoğun anlamlıdır.

Büyük harfleri ve virgül dışında noktalama işaretlerini kullanmayan Haydar Ergülen, kelime ve ses tekrarlarından yararlanarak şiirde akıcılığı sağlamıştır.

Divan edebiyatı nazım biçimlerinden gazelin adı verilen bu modern şiirde klasik Türk şiirinin yansımaları görülmektedir. Haydar Ergülen bu şiirinde geleneğin yönelimlerini şiirin bünyesinde barındırmaya çalışmakta, gelenek ile bağını koparmadan modern bir şiir oluşturmaktadır.
belki Granada, belki eylül, belki kırmızı dizesinde söyleyicinin hitap ettiği sevgili, Yahya Kemal’in “Endülüs’te Raks” şiirinde de adı geçen ünlü şehir Granada’ya benzetiliyor. Aynı zamanda bu ikilikte nar da kullanılmıştır ve bereketin simgesi olan nar kırmızıdır. Şiirde ayrıntılar özenle seçildiğinden aynı dizenin sonunda İspanya’nın rengi olan “kırmızı” kelimesi kullanılmıştır. Bu da şiirlerindeki ince işçiliğin kanıtıdır.

1980 sonrasi Türk şiiri, farklı eğilimlerin, değişik yönelimlerin görüldüğü bir dönemdir. Bu dönem şairleri şiirde geleneksel birikimin önemini vurgulamışlar; halk, divan, ikinci Yeni ya da saf şiir gibi ayrımlara girmeden Türk şairlerinin dikkatle incelenmesi gerektiği, görüşünü savunmuşlardır. Bu dönem şairleri genellikle toplumsal temalardan uzaklaşıp bireysel temalara yönelmişlerdir. Şiirin bir araç değil amaç olduğu görüşüyle ideolojik söylemden kaçınan şairler, ortak hareket eden bir edebî topluluk oluşturamamışlardır. İçe dönük, imgenin yoğunlaştığı bir şiir anlayışı geliştiren genç şairler uzak çağrışımlardan yararlanmış, şiiri düzyazıya yaklaştırmışlardır. Bu dönemin temsilcileri ve eserlerinden bazıları Hüseyin Atlansoy “Kaçak Yolcu”, Sedat Umran “Gittin Taş Atarak Denizlerime”, Seyhan Erözçelik “Kitaplar”, Lale Müldür “Uzak

Fırtına”, Ahmet Erhan “Bugün de Ölmedim Anne”, Küçük İskender “Gözlerim Sığmıyor Yüzüme” olarak sayılabilir.

METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME

Soru: 1) “İdiller Gazeli” adlı şiirin temasını belirleyip aşağıdaki ilgili alana yazınız.

  • Cevap:

Tema: Aşk ve ayrılık

Soru: 2) İlk dizenin bir kelime değişikliği ile tekrar kullanılmasının ahenge bir etkisi olmuş mudur? Değerlendiriniz.

  • Cevap: Evet, ilk dizenin tekrar edilmesi ahenge katkı sağlıyor. Bu tekrar şiire söyleyiş güzelliği katıyor. Ayrıca şiire müzikal bir etki veriyor.

Soru: 3) çocukluğun tutmuş da yine âşık olmuşsun sanki bana, sanki ah, sanki olur a dizelerinde divan edebiyatının âşığına hiç yüz vermeyen insafsız güzelinden etkilenilmiş midir? Düşüncelerinizi ifade ediniz.

  • Cevap: Bu dizelerde divan edebiyatındaki “vurdumduymaz sevgili” teması hissediliyor. Âşık sevgiliden beklediği ilgiyi göremese de ona duyduğu aşkı dile getiriyor. Ancak bu durum modern bir tarzda, daha içten ve kişisel bir şekilde ifade edilmiş.

Soru: 4) heves uykudaysa ruh çıplak gezer dizesinde ifade edilmek isteneni açıklayınız.

  • Cevap: Bu dizede insanın heves ve arzuları yatıştığında ruhunun çıplak ve korunmasız kalacağı anlatılıyor. Yani kişi içinde bir boşluk hisseder ve yalnızlık yaşar.

12. Sınıf Melis Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 127

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Melis Yayınları Sayfa 128

Soru: 5) “İdiller Gazeli” adlı şiirde ahengi sağlayan unsurları belirleyip aşağıdaki tabloda ilgili alana yazınız.

  • Cevap:

“İdiller Gazeli” Adlı Şiirde Görülen Ahenk Unsurları

→ Ölçü: Serbest ölçü
→ Kafiye: Yok
→ Redif: Yok
→ Nakarat: Yok
→ Ses, kelime ve kelime grubu tekrarı: İkinci dizelerde kısa kısa tekrarlar var. “gözlerin … yeni ayrılmış” iki kere tekrar edilmiş.
→ Ses akışı: Söyleyiş ve ses benzerlikleriyle sağlanmış.

Soru: 6) Şiirde kullanılan mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyip bunların metne olan katkısını değerlendiriniz.

  • Cevap: “Sevgilinin gözlerinin yağmurdan yeni ayrılmış gibi oluşu, şehir oluşu, kalbe yeni şehirler yıkması” şiirdeki imgelerdir. Sevgilinin bir şehre benzetilmesi teşbih sanatıdır. Sevgilinin gövdesinin, ruhunun bir yaz gecesine benzetilmesi teşbih sanatıdır.
Soru: 7) “İdiller Gazeli” adlı şiirde vurgu ve tonlamanın önemini belirleyiniz.
  • Cevap: İdiller Gazeli şiiri rahat anlaşılan bir metin değildir. Doğru vurgu ve tonlama şiirin anlamının doğru bir şekilde kavranması için önemlidir.

Soru: 8) “İdiller Gazeli” adlı şiire yazıldığı dönemin sosyal, siyasal ve kültürel unsurlarının yansıyıp yansımadığını belirleyiniz.

  • Cevap: “İdiller Gazeli” daha çok bireysel duyguları ele alıyor. Bu yüzden yazıldığı dönemin unsurları belirgin şekilde yansımamış.

Soru: 9) 1980 sonrası Türk şiirinin önemli temsilcilerini ve eserlerini sıralayınız.

  • Cevap:

1980 sonrası Türk şiirinin önemli temsilcileri

  • Hüseyin Atlansoy – Kaçak Yolcu
  • Sedat Umran – Gittin Taş Atarak Denizlerime
  • Seyhan Erözçelik – Kitaplar
  • Lale Müldür – Uzak Fırtına
  • Ahmet Erhan – Bugün de Ölmedim Anne
  • Küçük İskender – Gözlerim Sığmıyor Yüzüme

DİL BİLGİSİ

Soru: 1) gibi dolu, gibi ürkek, gibi konuşkan dizesinde “ürkek” ve “konuşkan” kelimeleri birlikte kullanılmıştır. “Ürkek” ve “konuşkan” kelimeleri arasında ne tür bir anlam ilişkisi olabilir? Değerlendiriniz.

  • Cevap: Ürkek ve konuşkan kelimeleri doğrudan zıt anlamlı olmasa da çağrıştırdıkları anlamlar açısından zıt anlamlı sayılabilir.

SIRA SİZDE

Soru: 1) “İdiller Gazeli” adlı şiiri, Edip Cansever’in “Sevda Bir Ateş Buldu Sende…” adlı şiiriyle edebî, felsefi ve estetik anlayış yönünden karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını belirleyiniz. Belirlemelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.

Cevap:

Edip Cansever, İkinci Yeni akımının önemli şairlerindendir. Haydar Ergülen ise 80 sonrası şiirinin önemli şairlerindendir.

BenzerliklerHer iki şiirde de aşk ve insan ilişkileri ele alınmış. İmgelerle dolu, soyut duygular üzerinden aşkın anlatımı var. Şairler aşkı doğrudan değil çeşitli nesne ve durumlarla sembolik olarak ifade ediyor.

FarklılıklarHaydar Ergülen’in “İdiller Gazeli” daha içten ve kişisel bir aşkı işlerken Edip Cansever’in “Sevda Bir Ateş Buldu Sende” şiiri, daha soyut ve felsefi bir yaklaşımla insanın yalnızlığını ve duygusal boşluğunu vurguluyor. Edip Cansever toplumsal ve bireysel yabancılaşmaya daha çok odaklanıyor.

12. Sınıf Melis Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 128

12.sinif-edebiyat-ders-kitabi-cevaplari-sayfa-127-128-melis-yayinlari

KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ
12.Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Melis Yayıncılık 2024-2025
12.Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Melis Yayıncılık 2024-2025


KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ


Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk