sponsorlu reklam Admatic -sponsor

12.Sınıf Edebiyat Kitabı Cevapları Sayfa 138-139 Melis Yayıncılık 2024-2025

 12.SINIF EDEBİYAT KİTAP CEVAPLARI MELİS YAYINCILIK, 12. Sınıf EDEBİYAT KİTAP CEVAPLARI, 12.SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KİTAP CEVAPLARI, KİTAP CEVAPLARI, 2024, 2025, 2026,


derskonum.com'un  ,değerli akademisyen-öğretmen-öğrenci-edebiyat sever takipçileri.

 

Derskonum.com ailesi,  olarak her dönem olduğu gibi yeni dönemde de sizler için kitap cevapları, konu anlatımı, pdf ders notları ile her zaman yanınızdayız..


 Bu sayfamızda siz değerli takipçilerimiz için 12.SINIF Türk Dili ve Edebiyatı Kitap Cevapları MELİS Yayıncılık 138-139   üzerine bir paylaşım yapacağız. 

 

İyi çalışmalar..

doğru konumderskonum

 

destek olmak için lütfen LİNK paylaşınız

 

CEVAPLAR AŞAĞIDA

 

Sizde eğer bize ve tüm eğitim camiasına yardımcı olmak adına hazırladığınız yazılıları-notları-soruları-videoları paylaşmak isterseniz mail adresinden bize ulaşabilirsiniz.

 

İyi çalışmalar..

doğru konum= derskonum

KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ

12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Melis Yayınları Sayfa 138

A. Yazma Tür ve Tekniklerini Tanıma

(…)
Yahya Kemal, şiirleri üzerinde yıllar yılı işleyerek, onlara, dil ve söyleyiş bakımından en mükemmel hâli vermeğe çalışan şâirdir. Her mısraını hâlis şiir anlayışının en uygun bir mûsikî cümlesi hâlinde söylemek için, şiirlerini dünyâ târihinde nâdir görülmüş bir sabırla işlemiştir. Bu işleyişin, bazı şiirlerde 10 yıl, 20 yıl, hattâ 40 yıl sürdüğü olmuştur.
“Süleymâniye’de Bayram Sabahı” onun en uzun zamanda bütünlenen şiirlerindendir.
Büyük şâir, şiiri, önce birtakım ses’ler hâlinde duyuyor; sonra bu sesleri en iyi ifade edecek
mısraları söylüyor; böylelikle, onun şiirleri, Türk
dilinde, tam bir ses ve söz anlaşması hâlinde terennüm ediliyordu. Bu şiirlerin, büyük bir kısmının bu yoldaki söylenişleri, bu gün, bir sinema şeridi gibi gözle görülecek bir şekilde, elimizdedir. Her şiirin nasıl başladığı, nasıl işlendiği ve en son şekline nasıl vâsıl olduğu, bu şiirlerin, sıraya konulan çok sayıda müsveddelerinde ayan beyan görülmektedir. Onun şiir tasarılarının mühim bir kısmı, meydana gelişlerindeki diğer faktörlerin de izahlarıyla birlikte Yahya Kemal Enstitüsü Mecmûası, I ve II de fotokopiler hâlinde neşredilmiştir.
Nihad Sâmi BANARLI, Yahya Kemal, Ken di Gök Kubbemiz
Duygu, çağrışım ve izlenimlerin dizeler biçiminde dile getirildiği şiir, bir söz ve anlam sanatıdır. Bu edebî türde; çağrışım, imge, sezgi, duyular ve duygular yer almıştır. Algıyı harekete geçirmeyi amaçlayan bu türde anlam yoğun, anlatım düzyazıdan çok farklıdır. Bunu da sağlayan kelimelerin yan yana gelirken sağladıkları ezgidir.

B. Yazma Tür ve Tekniklerini Uygulama

Şiir ünitesinde incelediğimiz şiirlerden birinin tarzını örnek alarak bir şiir yazınız. Şiir yazarken aşağıda verilen bilgilerden yararlanınız.

Tarzını örnek aldığınız şiir anlayışının kurallarını göz önünde bulundurunuz.
Kelimelere günlük hayatta kullanılan anlamlarından farklı anlamlar yükleyebileceğinizi hatırlayınız. Şiirin dil ve anlatım özelliklerine dikkat ediniz.
Etkilendiğiniz şiir anlayışının tavrı doğrultusunda noktalama işaretlerinin anlama sağladığı katkılardan yararlanmaya çalışınız.
Yazdığınız şiirleri sınıfınızda okuyup değerlendiriniz. Bu şiirleri değerlendirirken örnek aldığınız şiir anlayışını şiire ne kadar yansıtabildiğinizi belirleyiniz.
Yazdığınız şiirleri çeşitli araç ve yöntemlerle (yüksek sesle okuma, sınıf panosu, okul panosu, dergiler, gazeteler, sosyal medya vb.) sergileyiniz.

Soru: Kitabınızın “Ekler” bölümünde yer alan “Yazma Öz Değerlendirme Formu”nu kullanarak yazdıklarınızı değerlendiriniz.

  • Cevap:

Sessizliğin Notaları

Bir sükût düştü akşamın eşiğine,
Duyulur rüzgârın eski yankısı,
Gözlerimde sabrın sessiz nağmesi,
Dile geldi o büyük yalnızlık.

Zaman durdu bir an gölgelerde,
Hatıralar sarardı sonbahar gibi,
Bir ezgi süzüldü gecenin içinden,
Ruhumda yankılandı derin sesi.

Ay, gökte sessiz bir ışıkla süzüldü,
Kelimeler artık yetersiz kaldı,
Bir mısra dolandı dudağımda,
Geceyle iç içe, zamansız bir âhenk.

Yazma Sürecini Değerlendirme:.


Tarz ve İçerik:

  • Şiir yazarken Yahya Kemal Beyatlı’nın şiir tarzını benimsedim. Onun şiirlerindeki musiki anlayışını, sessizlik ve zaman kavramlarını kullanmaya özen gösterdim. Özellikle “Sessizliğin Notaları” başlığı, Yahya Kemal’in müzikal ritmini anımsatmak için seçildi.
  • Şiirin ana teması, zamanın durması, yalnızlık ve hatıraların sessizce yankılanmasıdır. Yahya Kemal’in derin ve duygusal anlatımına benzer bir yapı kurmaya çalıştım.

Dil ve Anlatım:

  • Kelimeleri günlük dildeki kullanımlarından farklı anlamlarla yüklemeye çalıştım. “Sükût”, “nağme” ve “yankı” gibi sözcükler, şiire derinlik ve imgeler kattı.
  • Şiirde Yahya Kemal’in dilinde sıklıkla yer alan musikisessizlikzamansızlık gibi temalar etrafında imgeler oluşturuldu. Bu imgeler, şiirdeki anlam yoğunluğunu artırdı.

Noktalama ve Biçim:

  • Noktalama işaretleri, Yahya Kemal’in şiirlerinde olduğu gibi anlamı ve vurguyu güçlendirmek için dikkatli bir şekilde kullanıldı. Özellikle virgüller, şiirdeki duraksamaları ve ahengi destekleyecek şekilde yerleştirildi.
  • Mısraların düzenlenmesinde akıcılık ve ritim göz önünde bulunduruldu.

Anlama Katkı:

  • Şiir, okuyucuyu zamansız bir yalnızlık ve sessizliğin derinliğine davet ediyor. Her mısra, bir başka duygusal derinliği yansıtıyor ve okuyucuya içsel bir yolculuk sunuyor.

Değerlendirme ve Paylaşım:

  • Şiirimi sınıf arkadaşlarıma yüksek sesle okuyarak onların geri bildirimlerini aldım. Özellikle şiirdeki sessiz nağmeler ve musiki vurguları beğenildi.
  • Şiirimi sınıf panosuna asarak daha geniş bir kitlenin okumasını sağladım ve sosyal medya üzerinden paylaşmayı planlıyorum.

Bu etkinlik, Yahya Kemal’in şiir anlayışına uygun olarak yazma ve sunma sürecinde önemli bir uygulama oldu.

12. Sınıf Melis Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 138



12. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Melis Yayınları Sayfa 139

A. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma

(…)
ŞİİR okuma
• Şiir okuma, bir tür besteleme ve besteyi yorumlama işidir. Bir şarkı nasıl değişik yorumcular tarafından farklı tarzlarda oku- nabiliyorsa, şiirin seslendirilmesi de yorumcudan yorumcuya göre farklılık gösterir.
• Şiir okumak eğitime dayalı bir beceri işidir. (…) Bir şarkı icracısından sesini kontrol etmesi, sesinin eğilir bükülür nitelikte olması ve hiç olmazsa belli ölçüde nota bilgisine sahip olması beklenir. Aynı şekilde şiir yorumcusu da vurgu, tonlama, söyleyiş, duraklama gibi ses eğitimini gerektiren temel bilgi ve becerilere sahip olmalıdır.
(…)
• Sesli okumak görme duyumuz yanında işitme duyumuzu da harekete geçirdiğinden verdiği estetik haz, sessiz okumaya göre, çok fazladır.
• Aynı zamanda “deruni ahenk”, “ahengi taklidi” dediğimiz sesle sağlanan ahenk de sesli okumada açığa çıkmaktadır.
• Her şiirin okunuş ve yorumlanış tarzı birbirinden farklıdır. Yorumlamada dize, ölçü, kafiye gibi şiirin dış yapısıyla ilgili unsurlar yanında tema, konu, sözcüklerin kullanılışı gibi unsurlar da önemli rol oynar. Söz gelişi şiirin teması aşksa tonlama duygusal, kahramanlıksa coşkulu, yiğitçe bir eda ile söylenecektir.
(…)
Şerif AKTAŞ, Osman GÜNDÜZ, Yazılı ve Sözlü Anlatım
Şiirin asıl gücü, sesli okunduğunda ortaya çıktığından şiir okumak bir sanattır. İsteyen herkes güzel şiir okuyabilir. Bunun için yapılması gereken tek şey, şiirleri vurgu ve tonlamaya dikkat ederek okumaktır.

B. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Uygulama

Soru: Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinden ve Türk dünyasına ait şiirlerden oluşan bir dinleti hazırlayıp sununuz.

Soru: Kitabınızın “Ekler” bölümünde yer alan “Sözlü İletişim (Konuşma) Öz Değerlendirme Formu”nu kullanarak kendinizi değerlendiriniz.

  • Cevap:

1. Şiir Seçimi

Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri ve Türk dünyası edebiyatından seçilecek şiirler, dinleyicilere farklı temaları ve dönemleri yansıtan bir perspektif sunmalıdır. İşte önerilen şiirler:

Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri:

1. Nazım Hikmet – “Memleketim”

  • Teması: Vatan sevgisi, memleket özlemi.
  • Okuma tarzı: Coşkulu ve özlem dolu bir tonlama ile okunabilir.

2. Cahit Sıtkı Tarancı – “Otuz Beş Yaş”

  • Teması: Yaşamın geçiciliği, zaman.
  • Okuma tarzı: Duygusal ve düşündürücü bir tonlama tercih edilebilir.

3. Ahmet Muhip Dıranas – “Fahriye Abla”

  • Teması: Geçmişe duyulan özlem ve anı.
  • Okuma tarzı: Nostaljik bir hava, sakin ve hüzünlü bir tonlama ile okunabilir.

4. Necip Fazıl Kısakürek – “Sakarya Türküsü”

  • Teması: Yiğitlik, vatan sevgisi.
  • Okuma tarzı: Coşkulu ve yiğitçe bir edayla okunabilir.


Türk Dünyası Şiirleri:

1. Bahtiyar Vahapzade – “Azerbaycan”

  • Teması: Vatan sevgisi.
  • Okuma tarzı: Coşkulu ve duygusal bir şekilde okunmalı.

2. Mağcan Cumabay – “Türklerim”

  • Teması: Türk birliği ve kardeşlik.
  • Okuma tarzı: Gurur verici, yiğitçe bir tonlamayla seslendirilebilir.

2. Şiirlerin Seslendirilmesi:

Şiirleri seçtikten sonra, şiirlerin okuma tarzlarını belirlemek çok önemlidir. Her şiirin teması ve içeriğine uygun olarak duygusal tonlama, vurgu ve duraklamalar yapılmalıdır.

Nazım Hikmet’in “Memleketim” şiirini daha coşkulu bir tonda, Cahit Sıtkı’nın “Otuz Beş Yaş” şiirini ise daha duygusal bir tonlamayla okuyabilirsiniz.

3. Müzik Seçimi:

Arka planda hafif bir müzik kullanmak dinletiye derinlik katabilir. Örneğin:

“Memleketim” gibi şiirler için Türk sanat müziği ya da halk müziğinden bir fon müziği uygun olabilir.

“Fahriye Abla” için daha yumuşak, nostaljik bir melodi seçilebilir.

4. Şiirleri Sunma:

Şiirlerin okunuşu sırasında kısa açıklamalar yapılabilir. Her şiirin yazılış amacı, dönemi ve içeriği hakkında bilgi vererek dinleyicinin şiirle daha fazla bağ kurması sağlanabilir.

Dinleyicilere şiir temaları ile ilgili bir bağlam oluşturduğunuzda, şiirin anlamı daha derin ve etkileyici olur.

5. Sunum ve Uygulama:

Dinletiyi sınıfta ya da okulda düzenleyebilir, sosyal medya üzerinden de yayınlayabilirsiniz.

Dinletinin sonunda şiirler hakkında bir tartışma bölümü eklenebilir. Bu bölümde dinleyicilerin şiirler üzerine yorum yapmalarına fırsat tanıyabilirsiniz.

Örnek Program:

Açılış: Kısa bir giriş konuşması ve Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri hakkında bilgi verin.

Şiir Okuma:

Nazım Hikmet – Memleketim (Coşkulu ve içten bir tonlama ile)

Cahit Sıtkı Tarancı – Otuz Beş Yaş (Duygusal bir tonlama ile)

Bahtiyar Vahapzade – Azerbaycan (Gururlu ve vatansever bir üslupla)

Kapanış: Dinleyicilerin yorumlarına yer vererek dinletiyi sonlandırın.

Bu etkinliği hazırlayarak Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri ve Türk dünyası şiirlerini hem tanıtmış hem de şiir okuma becerilerinizi geliştirmiş olursunuz.

12. Sınıf Melis Yayınları Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 139


12.sinif-edebiyat-ders-kitabi-cevaplari-sayfa-138-139-melis-yayinlari

KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ
12.Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Melis Yayıncılık 2024-2025
12.Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Melis Yayıncılık 2024-2025


KİTABIN TÜM CEVAPLARI İÇİN TIKLAYINIZ


Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk